Macbook Repair - Mecnote: Masalah dan Penyelesaian Flexgate MacBook Pro

Cari Model Mac

Sabtu, 19 Ogos 2023

Masalah dan Penyelesaian Flexgate MacBook Pro


 Masalah dan Penyelesaian Flexgate MacBook Pro

Apple sentiasa mengeluarkan inovasi terkini baik dari segi perisian mahupun perkakasan, ini bertujuan untuk mengikuti perkembangan teknologi yang mendapat permintaan tinggi oleh pengguna teknologi. Selain itu, persaingan dengan pesaing besar yang lain bermakna Apple mesti dapat menyediakan perkara baru dalam setiap peranti yang mereka hasilkan. Walau bagaimanapun, setiap peranti yang dihasilkan dengan teknologi canggih tidak selalunya berada dalam keadaan sempurna, terutamanya jika produk itu adalah generasi pertama atau permulaan pengeluaran. Yang tidak menolak banyak kekurangan akan ditemui jika ia digunakan secara terus oleh setiap pengguna. Atas sebab ini, kami akan memberikan maklumat tentang masalah yang berlaku dengan MacBook Pro yang dikeluarkan pada 2016-2017 sebagai generasi pertama dengan model berbeza pada bahagian perkakasan skrin LCD iaitu masalah flexgate macbook pro. Flexible gate adalah masalah kerosakan pada skrin lcd macbook akibat pecahnya flexible/cable pada bahagian lcd.

Ciri-ciri kerosakan Flexgate

  1. Bayang-bayang cahaya hitam akan muncul di sepanjang bahagian skrin skrin dari sudut kiri-kanan.
  2. Skrin akan gelap / kosong hitam apabila dibuka lebih daripada 45 darjah.
  3. Kamera/kamera web tidak berfungsi
Model yang mengalami kegagalan Flexgate

Kes seperti ini biasanya berlaku dalam MacBook Pro 13-inci dan 15-inci yang dikeluarkan pada 2016-2017, kedua-duanya dengan model bar sentuh dan bukan bar sentuh. Bagaimanapun, ini tidak menolak kemungkinan ia masih berlaku dalam beberapa model keluaran terkemudian iaitu pengeluaran pada 2018 dan 2019, kedua-duanya bersaiz 13-inci dan 15-inci.

Punca dan Penyelesaian

Kemungkinan punca kerosakan pada pintu fleksibel. Ini kerana lapisan nipis fleksibel yang digunakan, dan keadaan fleksibel yang dibalut pada papan penyambung, menjadikannya mudah pecah. Kerosakan ini boleh dipercepatkan jika pengguna Macbook kerap membuka dan menutup skrin Macbook. Ia juga boleh menyebabkan fleksibel ditarik atau dilipat, menyebabkan ia lebih cepat pecah. Kemudian apakah penyelesaian yang betul? Di kebanyakan tempat servis Macbook, mereka biasanya menawarkan penyelesaian untuk menggantikan satu set LCD, kerana mereka tidak mempunyai keupayaan untuk membuat perubahan yang fleksibel sahaja. Tetapi di Kurmac, kami sudah biasa menangani masalah ini dengan hanya membuat perubahan yang fleksibel. Dengan hanya penggantian yang fleksibel, harganya akan jauh lebih murah daripada menggantikan set LCD Macbook. Selain itu, fleksibel juga akan menjadi lebih tahan lama kerana ia akan dibuat dengan fleksibel yang lebih panjang, menjadikannya lebih selamat untuk pengguna ketika membuka dan menutup skrin tanpa perlu risau tentang kerosakan yang fleksibel.

Program penarikan semula Apple

Selepas menerima banyak laporan kerosakan pada masalah Flexgate Macbook Pro, Apple akhirnya mengadakan program panggil balik (tiada pembaikan kos) untuk MacBook yang mengalami masalah ini. Tetapi program ini juga mempunyai had masa dan syarat program. Model berikut didaftarkan untuk program panggil balik lampu latar pintu fleksibel:

  1. MacBook Pro (13-inci, 2016, Empat Port Thunderbolt 3)
  2. MacBook Pro (13-inci, 2016, Dua Port Thunderbolt 3)
Jadi bagaimana jika Macbook yang rosak tidak boleh dimasukkan ke dalam program panggil balik. Anda tidak perlu risau, Kurmac Repair sentiasa bersedia untuk membantu menyelesaikan masalah pagar fleksibel pada macbook anda, dan juga bersedia untuk membantu membaiki kerosakan pada semua peranti Apple, sama ada iPhone, iPad, iWatch dan Airpods.

Sebarang pertanyaan dan masalah boleh contact kami di whatsapp klik link WASAP US HERE

Mecnote Studio Gombak (HQ)
No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert (CLICK MAPS)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan