Macbook Repair - Mecnote: MacBook screen flickering

Cari Model Mac

Jumaat, 18 Ogos 2023

MacBook screen flickering



Skrin MacBook berkelip: Penyelesaian yang anda boleh cuba

Mengapa skrin Mac saya berkelip?

Garisan gangguan skrin muncul pada skrin retina dan bukan retina, dengan pengguna Mac menyatakan bahawa ia boleh menjejaskan mereka apabila menggunakan Terminal atau apabila grafik didayakan atau dilumpuhkan. Dalam sesetengah kes, ia sangat teruk sehingga membuat melihat skrin menjadi mustahil.

Anda mungkin tertanya-tanya sama ada gangguan skrin MacBook adalah masalah yang unik kepada Mac yang lebih lama. Malangnya, menaik taraf kepada mesin yang lebih baharu bukanlah penyelesaian buat masa ini. Apabila bekerja pada MacBook dengan silikon Apple, anda mungkin mengalami sakit kepala yang sama — garis skrin berkelip-kelip.

Nampaknya ia berpunca daripada masalah keserasian antara sistem pengendalian baharu dan unit pemprosesan grafik. Pada Mac dengan silikon Apple, ini biasanya berlaku secara rawak, tetapi ia mungkin disebabkan oleh sambungan ke paparan luaran atau bekerja dengan sesetengah perisian.

Bagaimana untuk membetulkan kelipan skrin Mac?

Terdapat beberapa penyelesaian yang berpotensi untuk masalah gangguan skrin MacBook. Sebaliknya, adalah wajar mencuba setiap satu, kemudian melihat sama ada isu kelipan skrin masih wujud atau jika salah satu pembetulan telah menyelesaikannya, kerana setiap Mac mungkin mempunyai reaksi yang berbeza terhadap cabaran interaktiviti perkakasan dan perisian ini.

1. Kemas kini macOS anda

  1. Pergi ke Mac App Store atau Menu Apple > Tetapan Sistem > Umum > Kemas Kini Perisian.
  2. Jika kemas kini macOS tersedia — yang bermaksud anda tidak menjalankan versi terkini (yang mungkin mengandungi kemas kini automatik yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah ini) — maka macOS baharu akan menunggu anda memuat turunnya.
  3. Sandarkan data anda terlebih dahulu, sama ada ke pemacu keras luaran, storan awan pihak ketiga atau iCloud.
  4. Sekarang ikuti langkah untuk mengemas kini macOS dan setelah Mac anda dimulakan semula, lihat sama ada isu kelipan skrin masih wujud dalam keadaan yang sama seperti sebelum ini.

Dengan mengandaikan tiada penyelesaian di atas telah menyelesaikannya, anda boleh mencuba beberapa perkara lain.

2. Jalankan skrip penyelenggaraan

Tidak pasti bagaimana untuk melaksanakannya? Anda boleh melakukannya dengan mudah menggunakan aplikasi berguna — CleanMyMac X. Ia adalah utiliti Mac semua-dalam-satu yang menawarkan pelbagai alatan, termasuk yang membantu meningkatkan penyelenggaraan, membebaskan RAM dan melakukan tweak lain untuk menangani masalah gangguan skrin.

Skrip Penyelenggaraan ialah ciri yang membetulkan pelbagai gangguan dan ketidakkonsistenan sistem. Selepas anda menggunakan perkhidmatan ini, Mac anda sepatutnya berjalan lebih lancar. Dan, mudah-mudahan, gangguan skrin Mac akan hilang.

Untuk menggunakan ciri:

  1. Buka apl.
  2. Pergi ke modul Penyelenggaraan.
  3. Pilih Jalankan Skrip Penyelenggaraan.
  4. Klik Jalankan.

Setelah selesai, mulakan semula Mac anda untuk ukuran yang baik dan lihat sama ada kelipan skrin MacBook anda telah berhenti.

Melaksanakan gabungan pembetulan, seperti menjalankan skrip penyelenggaraan dan mematikan dan menghidupkannya semula (atau mengemas kini macOS), seharusnya menyelesaikan masalah yang menjengkelkan ini dengan cepat.

3. Tetapkan semula PRAM (atau NVRAM):

Untuk Mac berasaskan Intel:
  1. Matikan Mac anda (bukan set semula, penutupan penuh).
  2. Sebaik sahaja anda memulakan Mac anda semula, tekan kekunci berikut selama kira-kira 20 saat: Pilihan, Perintah, P dan R (secara serentak).
  3. Mac anda akan dimulakan semula dengan tetapan semula PRAM (atau NVRAM), yang sepatutnya menyelesaikan masalah. Jika tidak, berikut adalah beberapa perkara lagi yang patut dicuba.
Mac dengan silikon Apple akan menetapkan semula PRAM secara automatik.

Ia mungkin disebabkan oleh cache atau log sistem yang lapuk, dan terdapat penyelesaian untuk kedua-duanya.

4. Jalankan Diagnostik Apple

Dalam sesetengah keadaan, anda mungkin mengalami masalah dengan skrin MacBook berkelip kerana kegagalan perkakasan. Untuk mengetahui sama ada perkara itu berlaku, jalankan Diagnostik Apple. Langkah-langkah berbeza untuk silikon Apple dan Mac berasaskan Intel. Walau bagaimanapun, penyediaan adalah sama:

  1. Matikan Mac anda.
  2. Putuskan sambungan semua peranti luaran kecuali tetikus, paparan, papan kekunci dan sambungan Ethernet.
Sekarang, ikuti langkah ini.

Untuk Mac berasaskan Intel:

  1. Mulakan Mac anda dan segera tekan dan tahan D.
  2. Jangan lepaskannya sehingga bar kemajuan muncul dan pilih bahasa.
Untuk Mac dengan silikon Apple:

  1. Hidupkan Mac anda, tetapi jangan lepaskan butang kuasa.
  2. Apabila anda melihat tetingkap pilihan Permulaan, lepaskan butang kuasa.
  3. Tekan Command-D.

Apabila ujian selesai, ia akan menunjukkan kod rujukan. Selain itu, anda mungkin melihat pilihan perkhidmatan dan sokongan. Cuma pastikan anda disambungkan ke internet dan tekan Command-G.

Kini anda boleh sama ada memulakan semula atau menutup Mac anda dengan memilih tindakan yang diperlukan daripada menu Apple.

Sebarang pertanyaan dan masalah boleh contact kami di whatsapp klik link WASAP US HERE

Mecnote Studio Gombak (HQ)
No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert (CLICK MAPS)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan