Macbook Repair - Mecnote: 5 Tanda SSD Akan Rosak !!

Cari Model Mac

Khamis, 17 Ogos 2023

5 Tanda SSD Akan Rosak !!


 5 Tanda SSD Akan Rosak

Kebanyakan komputer riba baharu kini menggunakan SSD berbanding HDD. Mengapa ini berlaku? SSD mempunyai banyak kelebihan berbanding dengan HDD, seperti SSD lebih pantas, lebih stabil, menggunakan kuasa yang lebih sedikit, menjadikan reka bentuk komputer riba lebih nipis dan anggun. Tetapi itu tidak bermakna SSD tidak mempunyai kelemahan.

Jika anda sudah mengetahui semua kelebihan SSD, kelemahannya terletak pada jangka hayatnya yang singkat yang biasanya hanya bertahan selama lima hingga tujuh tahun. Untuk itu anda perlu tahu, tanda-tanda SSD akan rosak. Dengan cara ini anda boleh segera menyediakan sandaran data.

Macam mana SSD boleh rosak??

Tidak seperti HDD, tiada cakera bergerak dalam SSD, jadi masalahnya tidak seperti HDD lama. Kerosakan lebih kepada komponen lain daripada kawasan penyimpanan.

SSD memerlukan bekalan kuasa yang terdedah kepada kerosakan, terutamanya semasa lonjakan kuasa atau kekurangan elektrik. Malah, apabila kekurangan bekalan kuasa akan ada data yang rosak, malah boleh merosakkan SSD.

Masalah lain yang biasanya menyebabkan SSD gagal ialah mereka mencapai had baca/tulis mereka, yang terdapat dalam memori kilat mereka.

Oleh kerana SSD diketahui terdedah kepada masalah di atas, anda tidak perlu terlalu panaroid untuk bertukar daripada HDD kepada SSD. Menurut penyelidikan baru-baru ini, SSD moden tidak lagi terdedah kepada membaca/menulis seperti SSD lama.

Tetapi apa yang anda perlu ambil perhatian, kitaran baca/tulis sangat mempengaruhi sama ada data boleh ditulis ke SSD anda. Kerana selagi anda boleh membaca data, anda boleh mengambil data untuk sandaran. Atas sebab ini, adalah sangat penting untuk mengetahui tanda-tanda SSD anda semakin hampir ke penghujungnya.

Tanda SSD Anda Sedang Mati

Bunyi deringan dari pinggan HDD adalah tanda paling mudah untuk mengetahui bila masa untuk bersara. Tidak seperti HDD, SSD tidak akan mengeluarkan bunyi pop kerana ia tidak mempunyai pinggan cakera.

Cara paling mudah dan boleh digunakan untuk mengetahui sama ada SSD rosak ialah menggunakan perisian yang memantau prestasi SSD. Pada Windows perisian ini dipanggil Hard Tune Pro manakala Mac OS X boleh menggunakan SSDReporter.

Jika anda telah memasangnya, berikut adalah tanda-tanda SSD akan rosak yang perlu anda perhatikan, dan apakah langkah yang perlu anda ambil.

1. Error Bad Block

Jika pada HDD anda tahu sektor buruk, pada SSD anda akan tahu blok buruk. Ini adalah situasi di mana komputer cuba membaca atau menyimpan fail, tetapi ia mengambil masa yang sangat lama dan tidak disimpan, jadi sistem akhirnya menyerah dengan mengeluarkan pemberitahuan ralat.

Gejala yang biasanya berlaku semasa blok buruk:

  • Fail tidak boleh dibaca atau ditulis ke SSD
  • Fail Sistem PC perlu dibaiki
  • Aplikasi yang berjalan kerap membeku atau ranap
  • Ralat yang kerap semasa memindahkan fail
  • Selalunya perlahan apabila membuka fail besar
Jika anda sedang mengalami simptom di atas, cuba jalankan Hard Tune Pro atau Hard Disk Sentinel dan semak ralat blok buruk. Jika ada maka anda harus menyediakan sandaran.

2. File Tidak Bisa Di-Read atau Di-Write

Terdapat dua kesan yang akan anda hadapi apabila SSD dijangkiti blok buruk:

  • Sistem akan mengesan blok buruk apabila menulis data ke pemacu dan oleh itu ia akan menolak untuk menulis data.
  • Sistem akan mengesan blok buruk selepas data ditulis dan oleh itu ia akan menolak untuk membaca data.
Dalam situasi pertama, data anda tidak pernah ditulis, jadi data tidak rosak. Biasanya sistem akan menyelesaikannya secara automatik. Dalam situasi ini, langkah yang perlu anda ambil ialah, gunakan pemacu lain untuk menyimpan fail atau menyalinnya ke storan awan. Atau mulakan semula komputer dan cuba simpan data sekali lagi.

Dalam situasi kedua, malangnya anda masih tidak dapat mendapatkan semula data yang disimpan. Terdapat beberapa kaedah yang boleh membaiki SSD daripada kegagalan, tetapi jangan meletakkan harapan anda. Kerana blok buruk bermakna data yang disimpan dalam setiap blok hilang selama-lamanya.

3. File System Membutuhkan Perbaikan

Pernahkah anda melihat pemberitahuan ralat seperti di bawah?? Kadangkala ini boleh berlaku apabila anda tidak menutup komputer anda dengan betul. Tetapi jangan ambil mudah, kerana kadangkala ini boleh berlaku disebabkan oleh blok buruk atau port penyambung SDD.

Tetapi mujurlah setiap OS mempunyai alat pembaikan terbina dalam untuk membaiki fail sistem yang rosak. Apabila ralat seperti ini muncul, anda tidak perlu bersusah payah mencari penyelesaian kerana OS akan segera membetulkannya secara automatik.

Tetapi masih terdapat kemungkinan kehilangan data dalam proses ini, dan pemulihan akan menjadi sukar. Oleh kerana itu, adalah idea yang baik untuk anda pengguna SSD untuk kerap membuat sandaran data penting.

4. Kerap Ranap Semasa Boot

Jika PC anda sering ranap semasa proses but tetapi boleh berfungsi dengan baik selepas dihidupkan beberapa kali, cakera keras atau SSD boleh menjadi puncanya. Ini mungkin disebabkan oleh sekatan yang tidak baik dan petanda SSD anda akan rosak, jadi sebaiknya buat sandaran data anda semasa SSD masih boleh but.

5. Drive Hanya Boleh Membaca Bukan Dengan Tulis

Sesetengah orang mungkin mengalami masalah ini, SSD akan menolak apabila anda cuba menyimpan data. Tetapi anda masih boleh membaca data pada SSD. Sebenarnya pemacu anda rosak tetapi yang mengejutkan ia masih boleh memaparkan data yang telah disimpan.

Bagaimanakah keadaan SSD anda sekarang??

Jika SSD anda sudah mempunyai tanda-tanda di atas, atau anda hanya mempunyai satu tanda selama lebih daripada lima tahun, maka langkah yang tepat untuk anda ambil ialah dengan segera mencari SSD gantian dan membuat sandaran.


Sebarang pertanyaan dan masalah boleh contact kami di whatsapp klik link WASAP US HERE

Mecnote Studio Gombak (HQ)
No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert (CLICK MAPS)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan