Macbook Repair - Mecnote: Lima common yang boleh menyebabkan macbook anda damage

Cari Model Mac

Khamis, 28 Februari 2019

Lima common yang boleh menyebabkan macbook anda damage

Penjagaan macbook adalah amat penting bagi pengguna. Ini kerana seperti yang kita sedia maklum semua barang elektronik akan menjadi cepat rosak apabila tidak di jaga dengan sempurna. Kerosakan boleh berlaku pada mana part yang ada pada macbook. Sebagai contoh hardware. Hardware ini termasuklah motherboad, hardisk, keyboard dan segala part yang ada pada macbook anda. Mostly kerosakan yang selalu terjadi adalah water damage. Water damage ini terjadi apabila pengguna tidak sengaja menumpahkan air pada macbook. Jika macbook pengguna mempunyai warranty, pengguna boleh menggunakan warranty tersebut.





Bagaimana pula macbook pengguna tidak mempunyai warranty?

Apabila terjadinya perkara seperti ini, ini berbahaya kepada pengguna. Jika hendak membetulkan kembali akan menelan kos yang banyak untuk membetulkan. Kebanyakkan center tidak menawarkan proses repairing water damageg. Mereka akan sarankan pengguna untuk menukar keseluruhan motherboard. 

Ini adalah common yang selalu pengguna alami 

Spill

Kebanyakkan yang mengalami masalah ini adalah student mahupun pekerja yang sentiasa membawa macbook ke mana mana. Contohnya seperti di kedai kedai fast food mahupun di mana mana sahaja. Masalah ini selalu terjadi apabila air yang berada berdekatan dengan macbook pengguna. 
Contoh liquid yang selalu pengguna alami ialah

Coffee
Water
Soda
Wine 
Hot Tea

Pengguna selalunya secara tidak sengaja menumpahkan liquid yang berada dalam list di atas. Kemungkinan benda seperti berlaku kerana pengguna macbook sendiri ingin cepat bergerak kerana mempunyai hal yang penting. 

Acting out

Benda ini jarang berlaku terhadap pengguna macbook. Situasi ini di kategorikan sebagai rare common untuk sesuatu macbook menjadi damage. Kenapa kami berkata situasi ini jarang kerana, kerosakan ini akan menyebabkan costing yang agak tinggi kepada macbook anda. Sebagai contoh macbook anda terjatuh dari meja kerja anda mahupun meja study anda. Ini adalah proses yang anda sendiri tidak jangka akan berlaku. 

Drop, Slips and fall

Selain daripada liquid drop, slip dan fall juga adalah salah satu common yang boleh menyebabkan macbook anda damage. Ini kerana dalam keadaan yang anda sendiri tidak jangka seperti anda sendiri terjatuh di dalam tandas sebab lantai di dalam tandas tersebut licin. Jika nasib anda tidak baik perkara seperti ini boleh menyebabkan damage pada macbook anda. Especially pada screen macbook anda. Jika nasib anda tidak baik kemungkinan macbook akan mengalami kerosakan pada screen. Selain daripada screen, HDD juga berkemungkinan akan menjadi damage. Seperti yang kita sedia maklum HDD sangat sensitif apabila terhentak mahupun jatuh.

Leaving earbud in

Seperti yang kita tahu earbud tidaklah bahaya mana jika digunakan. Tetapi jika salah penggunaan iaitu jika anda meletakkan earbud pada keyboard, ini akan menyebabkan screen macbook anda menjadi shuttered dan kerosakan ini tidak dapat di elakkan oleh pengguna. Selain juga apabila anda menutup macbook anda dengan cara yang kuat, berkemungkinan anda tidak perasan yang terdapat earbud di atas keyboard anda screen macbook anda akan mengalami kerosakan terutama macbook retina yang sangat sensitif.

Killing the hinge

Hinge juga adalah salah satu common damage yang terdapat dalam list ini. Seperti yang kita sedai maklum setiap macbook mempunayi hinge untuk membuka dan menutup macbook. Hinge ini juga adalah salah satu hardware yang agak sensitif kerana jika di buka dengan agak kasar hinge macbook akan menjadi longgar ataupun patah. 

Sumber daripada :- https://ibenzer.com/blogs/news/the-5-most-common-ways-your-macbook-gets-damaged







Mecnote Bangi (Boleh Waze


D-1-7 Jalan 3/38A, Seksyen 3 , 
Bandar Baru Bangi. (34.57 km)

43650 Bangi, Malaysia



Whatsapp Tanya Kami masalah Mac Anda



 Email.     : macnotesk@gmail.com 
Operasi : 10 pagi - 9.00 malam
(Everyday Open) 


Landmark : Dkt Petronas Seksyen 3 Sebelah Kasor 

detailing





ikut tanda arah banner kami. 

Wassap No Admin utk share location
60105267005

Call no untuk bertanyakan lebih lanjut
0382113964






Tiada ulasan:

Catat Ulasan