Macbook Repair - Mecnote: Maximise battery performance untuk macbook

Cari Model Mac

Rabu, 27 Februari 2019

Maximise battery performance untuk macbook

Seperti yang kita tahu penggunaan battery adalah terhad pada sesuatu masa. Ini akan merunsingkan lagi macbook mahupun laptop apabila berada di luar kawasan ataupun di kawasan yang tidak banyak menggunakan elektrik. 

Di sini kami memberi tip kepada pengguna bagaimana hendak mengurangkan kadar penggunaan battery pada macbook ataupun laptop.


Tip yang pertama adalah:- 

sentiasa mengemaskini sistem macbook  

Bagi pengguna macbook anda lebih senang untuk melihat sama ada anda telah menggunakan aplikasi terkini atau tidak. Pengguna apple (macbook) hanya perlu pergi ke app store dan klik pada choose for update. Jika anda update peranti apple akan di update secara automatic. 


Tip yang kedua ialah :-

Pengguna perlu optimise setting pada macbook.


Energy
jika anda perasan pada macbook anda terdapat satu setting yang dipanggil energy saver. Fungsi energy saver ini adalah untuk melihat setting untuk memutuskan sama ada macbook pengguna banyak menggunakan energy atau tidak. Terutama jika anda menggunakan battery, battery macbook akan drain dengan begitu cepat jika mempunyai connection lain terhadap macbook anda sebagai contoh charging handphone. Ini akan menyebabkan battery macbook anda ceapt drain atau habis


Brightness
Kurangkan tahap kecerahan macbook anda jika menggunakan battery. Jika macbook anda menggunakan kecerahan yang terlalu tinggi semasa penggunaan battery, maka penggunaan battery tidak dapat degunakan pada tahap yang maksimum. Sebagai contoh apabila anda sedang menonton wayang mahupun movie yang terdapat dalam macbook anda. anda tidak perlu menggunakan wifi. Anda boleh matikan wifi ataupun make aeroplane mode pada macbook anda. 


Wifi 
Ini juga boleh menyebabkan penggunaan battery yang banyak pada macbook anda. Jika anda tidak menggunakan internet anda boleh mematikan wifi pada macbook anda. Ini akan memaksimumkan lagi tahap penggunaan battery pada macbook anda.


Application & peripherals
Salah satu punca yang boleh menyebabkan battery macbook anda ialah application. Kenapa? Ini di sebabkan oleh background user pada activity monitor nda. Untuk memaksimumkan tahap ketahanan battery anda, anda perlu mematikan (quit) aplikasi yang anda tidak gunakan. Selain daripada aplikasi. Peripheral lain juga boleh menyebabkan penggunaan battery berkurangan. Sebagai contoh mengecas hp pada macbook. Keadaan ini akan menyebabkan battery macbook anda cepat drain.








Mecnote Bangi (Boleh Waze


D-1-7 Jalan 3/38A, Seksyen 3 , 
Bandar Baru Bangi. (34.57 km)

43650 Bangi, Malaysia



Whatsapp Tanya Kami masalah Mac Anda



 Email.     : macnotesk@gmail.com 
Operasi : 10 pagi - 9.00 malam
(Everyday Open) 


Landmark : Dkt Petronas Seksyen 3 Sebelah Kasor 

detailing





ikut tanda arah banner kami. 

Wassap No Admin utk share location
60105267005







Tiada ulasan:

Catat Ulasan