Macbook Repair - Mecnote: How to detect water damage in macbook

Cari Model Mac

Selasa, 5 Mac 2019

How to detect water damage in macbook

Water damaged adalah satu perkara yang amat di takuti oleh pengguna macbook. Ini kerana dengan kuantiti yang sedikit boleh menyebabkan komponen yang ada pada macbook akan menjadi rosak. Ini termasuklah screen, speaker, motherboad, trackpad dan apa jua barang atau komponen yang terdapat pada macbook. 

Terdapat beberapa cara untuk anda mengetahui bahawa macbook anda detect water damage atau tidak 


Visual Inspection 


Salah satu cara yang senang untuk anda mengesan bahawa macbook anda mengalami water damage ialah dengan menggunakan visual inspection iaitu dengan memerhati setiap part pada macbook anda secara kasar. Bermula daripada case macbook anda sehingga part part yang penting pada macbook anda. Jika air masuk pada komponen komponen macbook anda. Jika terdapat air yang masuk pada macbook anda. Unplug macbook secepat mungkin, kerana liquid atau water tidak boleh bercampur dengan barangan atau komponen elektrik. Jika anda boleh membuka case macbook anda dengan perlahan, anda perlu memerhati  sisa, perubahan warna dan kakisan (corrosion). Jika terdapat beberapa perkara ini maka macbook anda pasti akan mempunyai liquid ataupun kesan air yang perlu di repair semula.


Corrosion

Macbook atau komputer mempunyai metal yang berbeza termasuklah tembaga. Kadang tembaga (copper) boleh meninggalkan sisa yang berwarna hijau pada board macbook anda. Jika anda membuka case macbook anda dan terdapat sisa tembaga (copper), biasanya berwarna hijau itu adalah sisa sisa tembaga iaitu effect pada water damage






Diagnosing component


Kebanyakkan water damage akan effect pada komponen komponen macbook anda. Jika anda ingin mengetahui bahawa part atau komponen macbook anda terkena effect pada water damage. Anda boleh memastikannya sendiri dengan memeriksa setiap komponen yang ada pada macbook anda seperti hdd, trackpad, battery dan komponen komponen lain yang ada pada macbook anda. Jika motherboard macbook telah damage proses ini tidak dapat di lakukan dan anda perlu menukar part yang telah damage. Jika anda melihat sisa sisa pada macbook anda seperti di dalam gambar di atas, anda di kehendaki menghantar macbook anda di mana mana kedai macbook untuk di baiki. 

Drying process

Jika anda menjumpai bukti yang mengatakan macbook anda terkena water damage, anda boleh melakukan proses pengeringan terhadap macbook anda. Keluarkan semua liquid yang terdapat pada macbook anda dengan menggunakan tuala lembut di atas setiap komponen macbook anda dan tinggalkan satu malam supaya proses pengeringan dapat di jalan dengan lancar. 










Mecnote Bangi (Boleh Waze


D-1-7 Jalan 3/38A, Seksyen 3 , 
Bandar Baru Bangi. (34.57 km)

43650 Bangi, Malaysia



Whatsapp Tanya Kami masalah Mac Anda



 Email.     : macnotesk@gmail.com 
Operasi : 10 pagi - 9.00 malam
(Everyday Open) 


Landmark : Dkt Petronas Seksyen 3 Sebelah Kasor 

detailing





ikut tanda arah banner kami. 

Wassap No Admin utk share location
60105267005






Tiada ulasan:

Catat Ulasan