Macbook Repair - Mecnote: Kenapa anda perlu menukar HDD kepada SSD

Cari Model Mac

Isnin, 4 Februari 2019

Kenapa anda perlu menukar HDD kepada SSD

SSD dan HDD

Kepada pengguna macbook pasti akan mempunyai masalah dengan speed booting yang agak slow dan proses pembukaan aplikasi yang agak perlahan. Ini berkemungkinan HDD health anda sudah tidak stabil dan tidak sihat. Seperti yang kita sedia maklum jangka hayat HDD akan bertahan sekitar 3-4 Tahun maksimum. 

Kebanyakkan suggestion adalah dengan menukar HDD anda yang baru. Sebelum anda membeli HDD pasti anda akan mencari di kedai kedai komputer mahupun online shopping seperti shoppe dan lazada dan macam macam aplikasi yang menjual barang secara atas talian. Tapi pernahkah anda tahu wujudnya SSD. Ia sama seperti HDD tetapi beratnya lebih ringan dan lebih tahan lama berbanding dengan HDD. 

Ini adalah sebab kenapa anda perlu memakai SSD di dalam macbook anda. 


SSD tidak menggunakan piring. 

Seperti yang kita sedia maklum SSD hanya menggunakan chip. Jika hendak di bandingkan dengan HDD yang masih menggunakan piring. 


Di sini adalah struktur yang ada pada HDD. Segala data data anda akan di simpan di dalam piring tersebut. 

Penggunaan bateri akan menjadi sedikit

Penggunaan SSD memboleh pengurangan penggunaan kuasa bateri pada macbook anda. Ini kerana bateri macbook anda tidak menggunakan banyak kuasa bateri apabila anda menggunakan SSD. 




Proses read and write akan menjadi lebih cepat

Ini kerana speed untuk read and write pada SSD adalah lebih cepat berbanding dengan HDD. Kenapa speed read and write akan menjadi lebih cepat? - Ini kerana kelebihan pada SSD anda yang mempunyai speed yang laju berbanding dengan HDD yang sedia ada.

Tahan lama berbanding dengan HDD

Kenapa tahan lama? , Ini kerana SSD sudah tidak menggunakan piring malah SSD ini menggunakan chip. Ini yang boleh menyebabkan SSD lebih tahan lama berbanding dengan HDD. 

Ringan berbanding dengan HDD

Kenapa SSD ini ringan kerana SSD ini tidak menggunakan piring malah hanya menggunakan chip sahaja. Berbanding dengan HDD yang menggunakan piring. Dengan penggunaan piring pada HDD maka akan menjadi lebih berat berbanding dengan SSD yang menggunakan chip.






Mecnote Bangi (Boleh Waze


D-1-7 Jalan 3/38A, Seksyen 3 , 
Bandar Baru Bangi. (34.57 km)

43650 Bangi, Malaysia

Tel :  6010 526 7005 

 Email.     : macnotesk@gmail.com 
Operasi : 10 pagi - 9.00 malam
(Everyday Open) 


Landmark : Dkt Petronas Seksyen 3 Sebelah Kasor 

detailing





ikut tanda arah banner kami. 

Wassap No Admin utk share location
60105267005






Tiada ulasan:

Catat Ulasan