Macbook Repair - Mecnote: Pengenalan Mac OS X

Cari Model Mac

Rabu, 31 Januari 2018

Pengenalan Mac OS X

Pengenalan Mac OS X

Panduan ini akan membantu anda menjadi biasa dengan Mac OS X - sistem pengendalian setiap Mac. Dalam beberapa langkah pendek, artikel ini akan mengajar anda semua yang anda perlu tahu untuk memulakan Mac anda.

Mac OS X - Asas-asasnya
Mac OS X ialah sistem operasi Mac anda. Ia adalah sistem asas yang membolehkan Mac berfungsi. Semua fail, folder dan program dikendalikan oleh Mac OS X serta sambungan internet, penggunaan bateri dan banyak lagi.

 

Sebagai pengguna Mac, anda akan menemui Mac OS X dalam pelbagai bentuk:

  • Semasa melihat desktop
  • Apabila anda menyemak imbas melalui fail
  • Melalui fungsi carian Mac (dipanggil "Spotlight")
  • Melalui bar aplikasi (dipanggil "Dock")
  • Sebagai sistem yang menjalankan aplikasi anda


…dan banyak lagi. Mac OS X sentiasa ada di latar belakang, memastikan Mac anda berjalan dengan lancar. Dengan mempelajari lebih lanjut mengenai Mac OS X, anda akan menjadi pengguna Mac yang lebih cekap dan yakin. Mari kita mulakan!

Mac OS X - Tinjauan Keseluruhan
Rumah Mac anda adalah desktop. Fikirkan ia sebagai desktop fizikal - tempat di mana anda boleh menyebarkan pekerjaan anda sementara melakukan tugas.

Sebagai contoh, anda boleh meletakkan imej dari internet di desktop, membuat beberapa pengubahsuaian, dan kemudian seret ke dalam e-mel. Ingatlah, sementara desktop adalah ruang kerja yang hebat ia bukan tempat yang baik untuk menyimpan fail jangka panjang kerana ia cepat mendapat kemas - sekali lagi, seperti desktop sebenar.

 

Mari lihat perkara lain yang anda lihat ketika pertama kali menghidupkan Mac anda.


Dock

Di bahagian bawah skrin anda, anda akan melihat "Dock" - bar dengan pintasan mudah untuk aplikasi kegemaran anda. Jika anda tidak melihatnya secara lalai, cuba alihkan kursor anda ke bahagian bawah skrin dan ia mesti muncul.


Ikon di Dock hanyalah jalan pintas. Anda boleh menambah atau mengalih keluar ikon dari Dock tanpa menjejaskan aplikasi sebenar.

Untuk menambah pintasan aplikasi ke dok, anda boleh menggunakan Launchpad, yang merupakan gambaran lengkap mengenai semua aplikasi anda. Anda mungkin boleh mencari Launchpad di bahagian kiri Dok anda. Klik Launchpad untuk melihat semua aplikasi anda, kemudian seret sebarang ikon ke dalam dok untuk membuat jalan pintas baru.

Cara lain untuk menambah pintasan ke Dok adalah untuk mencari fail Aplikasi (dalam folder Aplikasi) dan seret ke Dok. Ini memerlukan kebiasaan dengan menyemak imbas melalui fail.

Untuk mengalih keluar item dari dok, hanya seret keluar dan tahan di atas desktop. Setelah satu atau dua kali, label "alih keluar" muncul. Lepaskan ikon dan pintasan aplikasi dikeluarkan dari Dok.




Menu
Di bahagian atas skrin anda akan melihat beberapa menu. Perubahan menu ini bergantung kepada aplikasi yang anda gunakan pada masa ini.


Jika terdapat apa-apa yang anda mahu lakukan dalam aplikasi tertentu, cuba cari dalam menu ini.

Tambahan menu
Lihat bahagian atas skrin anda. Di sebelah kanan menu anda kemungkinan besar akan melihat beberapa simbol.

Tambahan menu.

Ikon kecil ini kebanyakannya digunakan untuk mengedit tetapan Mac anda dengan cepat. Daripada perlu membuka Keutamaan Sistem, anda boleh menukar tetapan menggunakan tambahan Menu.

Untuk menukar apa tambahan Menu yang dapat dilihat, buka pilihan Sistem. Klik anak tetingkap pilihan dan cari kotak pilihan yang membolehkan anda memilih jika anda mahu Menu khusus tambahan untuk dilihat atau tidak.

Semak kotak yang bersesuaian dalam Keutamaan Sistem untuk menghidupkan atau mematikan Menu tambahan.

Pengguna
Mac OS X menawarkan cara yang sangat baik untuk menukar antara akaun pengguna yang berbeza pada Mac. Berhampiran sudut kanan atas skrin anda, anda akan menemui nama anda. Klik dan senarai semua pengguna di komputer akan muncul.

Klik nama anda untuk bertukar antara pengguna.

Sekarang, klik saja pengguna lain untuk log masuk ke akaunnya / miliknya (kata laluan boleh semestinya diperlukan).

Spotlight
Jika anda melihat sudut kanan atas skrin anda, anda akan melihat kaca pembesar kecil. Ini adalah fungsi carian Mac OS X. Ia dipanggil Spotlight. Untuk membaca lebih lanjut mengenainya, klik di sini.

Papan Pemuka

Mac OS X mempunyai perkara yang hebat dipanggil Papan Pemuka di mana anda boleh menjalankan aplikasi mini dipanggil widget. Baca artikel tentangnya, Papan Pemuka adalah hebat.

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan