Macbook Repair - Mecnote: MacBook Hang di Startup Dengan Roda Berputar Dan Kipas Tidak Henti Berpusing

Cari Model Mac

Isnin, 29 Januari 2018

MacBook Hang di Startup Dengan Roda Berputar Dan Kipas Tidak Henti Berpusing

MacBook Hang di Startup Dengan Roda Berputar Dan Kipas Tidak Henti Berpusing

 

Apabila MacBook anda hang pada permulaan, ia boleh menunjukkan isu berkaitan perkakasan atau perisian. Isu-isu berkaitan perkakasan boleh dikesan dengan menggunakan Utiliti Disk. Sekiranya cakera keras anda gagal, anda perlu segera mencadangkan semua maklumat di komputer anda untuk mengelakkan kehilangan data perniagaan yang berharga seperti kenalan, e-mel, projek dan invois. Kemudian, ambil MacBook anda ke Kedai Apple atau kedai pembaikan untuk memasang pemacu keras baru. Jika masalahnya berkaitan dengan perisian, anda boleh mendapatkan MacBook anda dan berlari lagi dengan beberapa langkah pemecahan masalah.

Boot selamat
MacBooks yang menjalankan OS X 10.2 atau yang lebih baru boleh dimulakan dalam Mod Boot Selamat untuk menjalankan pemeriksaan cakera automatik dan utiliti pembaikan. Boot selamat juga menyahdayakan sebarang proses sistem yang tidak kritikal dan membolehkan anda menentukan apakah roda berputar anda adalah hasil aplikasi baru yang menyebabkan masalah pada sistem anda. Tahan kekunci "Shift" sebaik sahaja anda memulakan MacBook anda. Apabila logo Apple muncul, anda boleh melepaskan kunci Shift. Tunggu komputer anda selesai menjalankan ujian diagnostik dan membaiki cakera dan kebenaran, jika perlu. Kemudian, reboot komputer anda dengan normal untuk melihat sama ada Safe Boot menyelesaikan masalah anda.

Utiliti Cakera
Untuk OS X Lion dan pengguna Mountain Lion, cuba boot ke Utiliti Disk. Tahan "Command-R" sehingga logo Apple muncul. Apabila senarai pilihan muncul, lancarkan Utiliti Disk dan buka tab Bantuan Pertama. Dalam tab First Aid anda boleh mengesahkan dan membaiki kebenaran cakera dan mengesahkan cakera keras. Jika cakera keras melaporkan apa-apa kesilapan, pilih pilihan pembaikan untuk menandakan sektor buruk cakera keras dan cuba untuk memperbaiki fail sistem yang rosak.

Mod Pengguna-Single
Cuba mulakan MacBook anda dalam mod pengguna tunggal untuk menjalankan arahan Terminal jika anda tidak dapat mengakses Utiliti Disk. Hidupkan MacBook anda dan tahan butang "Command-S". Setelah satu mod pengguna dibuka, ketik perintah "/ sbin / fsck -fy" ke dalam baris arahan dan tekan enter. Perintah itu mendorong komputer untuk melakukan lima fasa pembaikan dan kemudian memberikan statistik kepada penggunaan cakera anda, pemecahan dan sama ada utiliti telah mengubah, membaiki atau menetapkan sebarang masalah pada komputer anda. Sekiranya anda mendapat pertanyaan segera bahawa sistem fail telah diubahsuai, anda perlu menaip perintah ke dalam baris arahan lagi sehingga cakera anda telah dibaiki.

Konsol Pemulihan

Lancarkan Konsol Pemulihan dengan menahan "Command-R" semasa boot komputer anda di Mac OS X Mountain Lion dan Lion. Apabila anda dibentangkan dengan senarai pilihan, pilih opsyen "Pasang semula OS X" dan ikuti arahan untuk memasang semula sistem pengendalian anda semasa memelihara data anda. Anda harus membuat imej sandaran komputer anda dengan melancarkan Utiliti Disk dari senarai pilihan pemulihan, pilih cakera keras anda dan kemudian klik "Imej Baru." Pastikan anda mempunyai pemacu luaran yang disambungkan ke cakera keras anda yang cukup besar untuk memegang imej komputer keseluruhan. Jika perlu, anda boleh menggunakan imej ini untuk memasang semula keseluruhan sistem operasi anda.


Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS




Tiada ulasan:

Catat Ulasan