Macbook Repair - Mecnote: Motherboard

Cari Model Mac

Rabu, 6 Disember 2017

Motherboard

Motherboard

Kegagalan motherboard pada komputer riba yang tiada jaminan biasanya bermaksud bahawa ialah sudah tiba masanya untuk komputer riba baru. Harga motherboard baru biasanya lebih tinggi dari nilai semasa laptop.

Tanda-tanda:

Pasangkan penyesuai kuasa dan cuba untuk memulakan komputer riba.

Tiada apa yang berlaku.
Lampu "ON" datang, peminat berputar, tetapi tiada apa-apa pada skrin (hitam) dan anda tidak boleh mendengar HD bekerja selepas 10-15 saat.
Lampu "ON" datang pada, peminat berputar, tetapi selepas beberapa saat lampu mati.
Selepas menekan butang "ON", skrin akan tetap berwarna hitam dan anda boleh mendengar bunyi nyaring yang tinggi yang datang dari komputer riba.
Penyelesaian masalah:

Cari suis "penutup tutup" dan cuba tolak beberapa kali. Ia biasanya suis kecil berhampiran engsel yang ditekan apabila tudung (skrin) ditutup. Kadang-kadang suis ini terjebak dalam kedudukan "tertutup tutup" yang menghasilkan skrin hitam (tidak ada lampu latar) atau komputer riba yang tidak bermula. Juga beberapa komputer riba mempunyai suis magnet (Dell baru dan kebanyakan Apple), yang tidak terjebak.

Uji komputer riba dengan penyesuai kuasa lain. Walaupun tidak umum, penyesuai boleh gagal dan tidak membekalkan voltan yang diperlukan walaupun ia mempunyai kuasa "kuasa pada" hijau yang menyala apabila anda memasukkannya. Walaupun anda mengukur voltan keluaran dan ia OK, penyesuai mungkin gagal dan tidak akan membekalkan voltan di bawah beban (biasanya 3.5A hingga 6A). Anda boleh menggunakan penyesuai sejagat atau pergi ke kedai pembaikan bebas dan minta mereka menyemaknya (sesetengah kedai akan cuba mengecaj anda untuk "anggaran" kerana melakukan perkara itu, jadi tanya terlebih dahulu).

Tetapkan semula RAM. Lihat artikel mengenai kegagalan RAM untuk arahan.

Keluarkan cakera keras dan CD / DVD jika ia mudah tanggal.


Akhir sekali cuba mulakan komputer riba sekali lagi dengan hanya penyesuai kuasa yang dipasang dan dengan tetapan semula RAM dan semua komponen yang boleh tanggal dan bateri keluar. Jika masih ada apa-apa pada skrin, anda perlu membawanya ke kedai pembaikan.

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan