Macbook Repair - Mecnote: HardDisk

Cari Model Mac

Rabu, 6 Disember 2017

HardDisk

HardDisk

Kegagalan cakera keras adalah masalah perkakasan komputer yang paling biasa. Dan cakera keras komputer riba lebih sering gagal daripada HD desktop. Jika anda mengetuk keras atau menjatuhkan komputer riba anda walaupun beberapa inci semasa ia berfungsi, anda boleh merosakkan HD.

Tanda-tanda:

Laptop bermula seperti biasanya tetapi apabila Windows mula memuatkannya pergi ke skrin biru dengan sama ada "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME", "hal.dll hilang atau rosak" atau "WINDOWS \ SYSTEM32 \ CONFIG \ SYSTEM" (atau serupa) hilang atau rosak. Semua mesej ralat ini menunjukkan masalah sistem fail. Kadang-kadang ia boleh diperbaiki dengan hanya mengimbas HD untuk kesilapan. Walau bagaimanapun, lebih daripada 50% daripada kes-kes kesilapan ini menunjukkan bahawa HD mulai buruk dan mungkin membangunkan sektor yang tidak baik.
Komputer riba bermula seperti biasa tetapi Windows membeku pada skrin awal "Windows XP", walaupun bar biru terus bergerak, dan anda boleh mendengar kekurangan tetapi mengklik berterusan. Hard cakera perlu diganti.
Sebaik sahaja komputer riba dimulakan terdapat klik keras atau bunyi pengisaran dan Windows tidak memuat. Hard cakera perlu diganti.
Tidak lama selepas memulakan komputer riba mesej muncul (biasanya pada skrin hitam) "Ujian SMART gagal. Sandarkan data anda serta-merta dan ganti cakera keras "atau serupa. Nah, yang mengatakan semuanya. S.M.A.R.T. adalah ujian diri yang dibina ke dalam cakera keras.
Dalam hampir kes-kes komputer riba boleh dimulakan dari CD bootable "live" dan semuanya berjalan normal. Dalam kes-kes yang jarang berlaku HDS PCB (papan litar bercetak) mungkin pendek atau bahkan terbakar. Kemudian komputer riba tidak akan bermula kecuali HD dikeluarkan.

Penyelesaian masalah:

Kes pertama dari atas (sistem fail rosak) adalah yang paling biasa. Terdapat beberapa cara untuk mendiagnosis dan menetapkan fail rosak / hilang. Jika ini hanya masalah perisian, cakera keras akan terus berfungsi dengan baik. Walau bagaimanapun perlu diingat bahawa ini juga mungkin tanda-tanda kemerosotan dan sandaran setiap hari!


Juga cakera keras memerlukan beberapa penyelenggaraan pencegahan. Semak ia untuk kesilapan setiap beberapa hari atau sekurang-kurangnya setiap minggu. Untuk melakukan itu, anda mesti log masuk ke dalam akaun admin, kemudian klik kanan pada "C" drive dalam "My Computer", pilih "Properties", kemudian "Tools", kemudian klik pada butang "Check Now". Pilih kedua-dua kotak dan klik pada "Start". Windows akan memberitahu anda bahawa cakera keras tidak dapat diperiksa sekarang tetapi anda boleh menjadualkan cek untuk memulakan semula seterusnya. Klik "OK" dan mulakan semula komputer riba. Cek akan mengambil masa kira-kira 30-40 minit. untuk lebih dari 2 jam, jadi lakukannya apabila anda tidak merancang untuk menggunakan komputer riba untuk beberapa waktu.

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan