Macbook Repair - Mecnote: Kegagalan RAM

Cari Model Mac

Rabu, 6 Disember 2017

Kegagalan RAM

Kegagalan RAM

RAM yang buruk agak sukar untuk didiagnosis kerana gejala yang sama mungkin disebabkan oleh masalah perisian, masalah perkakasan lain atau pun kegagalan motherboard. Walau bagaimanapun, jika anda mengalami mana-mana gejala ini, anda harus memeriksa RAM yang buruk sebelum cuba menyelesaikan masalah lain.

Tanda-tanda:

  • Windows tidak mula menunjukkan mesej ralat yang berbeza setiap kali.
  • Windows crash (skrin biru) atau membeku dengan kerap.
  • Windows runtuh sebaik sahaja anda cuba memulakan program.
  • Kemalangan rawak yang tidak dapat dijelaskan dan membeku tanpa mesej ralat.
  •  


Penyelesaian masalah:
Muat turun Memtest86 + dan bawa ke CD atau buat cakera liut. Untuk mendapatkan CD "ISO Bootable Pre-Compiled (.zip)" dan untuk cakera liut (jika anda boleh memulakan komputer riba anda dari cakera liut) dapatkan pakej Pra-Bersepadu untuk Floppy (DOS - Win). Jika anda membuat CD, anda perlu "membakar" imej ISO ke CD, bukan hanya menyalinnya. Terdapat banyak panduan cara melakukannya dengan perisian pembakaran CD yang berlainan (anda tidak boleh melakukannya dengan terbakar dalam pembakaran CD Windows). Secara umum, anda perlu mencari di mana pada menu program pembakaran CD kegemaran anda, ia mengatakan sesuatu seperti "Buat CD dari Imej" atau "Burn Image to Disk" atau serupa. Kemudian pilih fail imej .iso dan membakarnya. Jika komputer riba anda terhempas banyak dan anda tidak boleh membuat CD atau floppy Memtest, tanya kawan atau berbual dengan kedai pembaikan tempatan anda dan minta mereka membuatnya untuk anda (mungkin $ 5- $ 10).

Mulakan komputer riba dari CD / floppy dan biarkan Memtest86 berjalan selama beberapa jam. Untuk memulakan komputer riba anda dari CD, anda mungkin perlu memilih peranti boot sementara dengan menekan F12, F11 atau F8 sebaik sahaja logo muncul pada skrin (2-3 saat selepas mengaktifkannya) atau segera selepas memasukkan BIOS / Kata laluan HD jika anda telah menetapkan satu. Jika itu tidak berfungsi, anda perlu menukar perintah boot di BIOS. Untuk melakukan itu, cuba tekan F1, F2 atau "Esc" (untuk Toshiba) untuk sampai ke tetapan BIOS dan buat CD peranti boot pertama.

Jika Memtest86 menemui ralat (biasanya ada beribu-ribu daripada mereka) cuba alihkan salah satu cip RAM (jika komputer riba anda mempunyai dua daripada mereka) dan jalankan lagi Memtest86.

Kebanyakan komputer riba mempunyai dua slot RAM yang mudah diakses di bawah tab di bahagian bawah. Lain-lain mempunyai satu slot di sana dan yang lain berada di bawah papan kekunci, terdapat beberapa RAM yang dijual di papan induk (Toshiba), dan beberapa komputer riba mempunyai hanya satu slot RAM.

Mengeluarkan RAM komputer riba: keluarkan skru, sentuh bahagian logam komputer yang terdedah dengan kedua-dua tangan anda (biasanya penyambung VGA mempunyai dua skru yang boleh dilihat yang boleh disentuh untuk mengeluarkan sebarang statik elektrik), kemudian lepaskan kedua-dua klip yang memegang RAM dan ia akan muncul. Pegang RAM pada sisi (elakkan menyentuh cip) dan perlahan-lahan tarik keluar. Untuk memasang, sisihkan semula RAM dan perlahan-lahan menolaknya sehingga ia terkunci di tempatnya. Pada sesetengah komputer riba RAM berada di bawah papan kekunci, atau satu cip di bahagian bawah komputer riba seperti yang diterangkan di atas, dan satu lagi berada di bawah papan kekunci. Ia biasanya sangat mudah untuk mengeluarkan keyboard pada hampir semua komputer riba. Cuba cari manual perkhidmatan untuk model anda dan cari penerangan di sana. Sebagai alternatif, terdapat panduan gambar demi langkah di Internet untuk kebanyakan model komputer riba.


Memtest86 akan berjalan sehingga anda menghentikannya dengan menekan kekunci "Esc". Jika komputer riba anda membeku atau dimulakan semula dengan sendirinya semasa menjalankan ujian RAM, ia sama ada terlalu panas atau mempunyai masalah perkakasan lain.

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan