Macbook Repair - Mecnote: Power Connector

Cari Model Mac

Rabu, 6 Disember 2017

Power Connector

Power Connector
 

Tempat yang lemah di kebanyakan komputer riba ialah bicu kuasa DC. Jika seseorang terpijak atau tertarik wayar semasa anda mempunyai penyesuai kuasa yang dipasang ke dalam komputer riba anda, kemungkinannya adalah bahawa jack kuasa akan rosak.

PinOn yang terpesong dari komputer riba kebanyakan bicu kuasa DC disalurkan terus ke papan induk dan terdapat hanya tiga atau empat pin kecil yang memegangnya. Malangnya yang menjadikan kuasa bicu agak lemah. Mana-mana tepi yang menarik tali kuasa DC semasa dilampirkan pada komputer riba biasanya akan melepaskan sekurang-kurangnya satu daripada pin ini, memecahkan pateri di sekelilingnya. Komputer riba moden menggunakan banyak kuasa, dari sekitar 70W hingga 120W atau lebih. Sambungan elektrik yang buruk dari pin yang tidak terpakai akan menyebabkan percikan api dan pemanasan yang akhirnya akan membakar lubang melalui papan induk dan bahkan boleh menjadi bahaya kebakaran. Tanda-tanda biasa ialah:
  • Bateri tidak dicas dengan betul atau tetap pada separuh caj walaupun anda telah menggunakan penyesuai kuasa.
  • Skrin skrin (kecerahan berubah) semasa kord kuasa dipasang. Ini disebabkan oleh penukaran laptop antara kuasa DC (skrin lebih cerah) dan kuasa bateri (skrin dimalapkan).
  • Palam DC menjadi panas selepas beberapa minit penggunaan dan mungkin juga bau pembakaran.
  • Terdapat bunyi "menggaru" yang datang dari bicu DC.

Kesemua simptom ini disebabkan oleh sentuhan yang kurang baik antara bicu kuasa DC dan motherboard.

Terdapat beberapa model komputer riba yang tahan terhadap masalah ini. Semua komputer riba Dell yang lama yang menggunakan tiga pin DC power jack biasanya tidak terjejas, mungkin kerana kord kuasa muncul lebih mudah. Juga beberapa model Sony Vaio yang lebih tua, dan model Toshiba 1-2 di mana jack DC dilampirkan pada kes jauh dari motherboard dan semua komputer riba Apple baru, di mana kord kuasa DC dipasang secara magnetik untuk mengelakkan sebarang kerosakan pada komputer riba jika seseorang pergi di atasnya.

Untuk menguji jack kuasa pecah:
  • Keluarkan bateri
  • Pasangkan kord kuasa
  • Mulakan komputer riba
  • Sentiasa goyangkan palam kuasa DC di bahagian belakang komputer riba


Jika komputer riba anda menutup secara tiba-tiba (kehilangan kuasa), cari kedai pembaikan yang boleh menjual semula atau menukar bicu kuasa DC secepat yang mungkin, kerana motherboard telah mula membakar sekitar pin yang tidak disambungkan. Sesetengah kedai pembaikan akan menawarkan untuk menggantikan keseluruhan papan induk, namun harga papan induk baru bersama dengan caj buruh untuk memasang ia biasanya akan lebih besar daripada nilai semasa komputer riba anda dan dapat berjalan lebih dari seribu dolar.



Ganti atau re-soldering kuasa DC bicu bukan pekerjaan yang mudah juga. Ia biasanya mengambil masa dua hingga tiga jam bergantung kepada kerosakan dan model komputer riba. Untuk mencapai bicu kuasa, komputer riba mesti dibongkar sepenuhnya dan motherboard dikeluarkan. Kemudian jika papan di sekeliling pin yang dilucutkan teruk dibakar, bicu kuasa harus tidak disolder dan papan harus ditambal. Selepas itu bicu kuasa yang berbeza terpasang, dilampirkan pada komputer riba dan disambungkan dengan wayar ke papan induk, kerana papan yang dipasang tidak akan cukup kuat untuk menyokong jenis bor daya asal yang disalurkan terus ke papan.

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan