Macbook Repair - Mecnote: 9 Tips untuk Jangka hayat Bateri Anda Tahan Lama (Part 3)

Cari Model Mac

Isnin, 11 Disember 2017

9 Tips untuk Jangka hayat Bateri Anda Tahan Lama (Part 3)

9 Tips untuk Jangka hayat Bateri Anda Tahan Lama (Part 3)

 

Kita semua ada di sana. Anda berada dalam mesyuarat, atau di jalan raya, atau di dalam bilik darjah, dan anda dapati, untuk ketakutan anda, bahawa komputer riba anda hampir mati. Mungkin anda terlupa penyesuai kuasa anda, mungkin tidak ada outlet yang tersedia. Atas sebab apa pun, kuasa bateri anda semakin berkurangan, dan anda masih mempunyai barangan untuk diselesaikan. Walau bagaimanapun, harapan tidak hilang. Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membeli lebih banyak masa pada bateri yang hampir mati supaya anda dapat memenuhi tarikh akhir atau balas e-mel penting sebelum terlambat.

Beberapa teknik ini adalah untuk apabila anda perlu meregang bateri anda ketika itu, sementara yang lain adalah langkah pencegahan, yang terbaik dilaksanakan sebelum hayat bateri anda menjadi pendek. Terdapat beberapa pertindihan antara strategi jangka pendek dan jangka panjang yang akan kita gariskan di bawah, tetapi walaupun tindakannya sama, alasan di belakangnya mungkin berbeza.

Strategi Peregangan Bateri Jangka Pendek
Jika anda berada di tempat yang sukar sekarang, ada perkara yang boleh anda lakukan untuk melanjutkan hayat bateri dengan segera. Tak satu pun dari tindakan ini sebenarnya akan meningkatkan jumlah kuasa yang tersisa dalam bateri, tetapi sebaliknya akan mengurangkan jumlah kuasa komputer riba yang digunakan, membiarkan anda memerah dalam beberapa minit lebih berharga sebelum bateri pergi kaput. Nama permainan dalam keadaan ini adalah penggunaan kuasa, dan anda perlu mengurangkan anda sedikit sebanyak mungkin.



7. Tune-Up
Langkah seterusnya adalah memastikan komputer riba anda disesuaikan untuk penggunaan kuasa yang lebih cekap. Beberapa tugas penyelenggaraan yang mudah dan peningkatan tidak hanya akan membantu bateri anda bertahan lama, tetapi ia juga akan menghasilkan sistem yang lebih cepat secara keseluruhan.

Untuk pemula, kerap defragment cakera keras anda untuk membuat pengambilan data lebih cekap. Pemacu aktif menggunakan lebih banyak tenaga yang satu melahu, dan defragmenting cakera keras anda mengurangkan jumlah masa memandu aktif yang diperlukan untuk mengakses data. Dari masa ke masa, semasa anda menambah dan mengeluarkan fail dari sistem anda, data tidak direkodkan ke cakera keras, tersebar di bahagian yang berlainan dalam pemacu. Data yang tidak disengajakan (atau berpecah) ini memerlukan masa dan tenaga tambahan untuk mengakses maklumat tersebut semasa penggunaan biasa. Defragmenting drive anda adalah bersamaan digital untuk mengatur almari anda, membuat segalanya sedikit lebih mudah dan mudah dicari. Windows mempunyai alat automatik yang defragmen pemacu anda pada jadual biasa, tetapi anda sekurang-kurangnya semak untuk memastikan bahawa ini diaktifkan dan berjalan dengan betul. Dalam Windows 10, cari "Defragment dan Optimalkan Drive" untuk mencarinya. Nota: Jangan defragment pemacu keadaan pepejal (SSD), kerana ia akan mengurangkan hayat pemacu yang boleh digunakan.

Decluttering drive anda juga akan menjadikannya lebih cekap. Mengamalkan kebersihan komputer yang baik dan kerap mengeluarkan program yang tidak diingini, bersihkan fail-fail berlapis-lapis, dan parut apa-apa bloatware yang berlebihan yang datang dengan sistem anda. Pembersihan anda juga harus termasuk membersihkan cache pada pelayar web anda dan memadam semua fail lama dari folder muat turun anda. Windows juga mempunyai alatan terbina dalam ini (cari "Pembersihan Cakera"), atau terdapat beberapa utiliti pengganti sistem percuma dan berbayar dengan keupayaan yang lebih kaya.

9 Tips untuk Kehidupan Bateri Komputer Langka Lagi (update 2016) - Samsung Drive

8. Meningkatkan Komponen
Satu lagi pilihan ialah menukarkan cakera keras sepenuhnya, dan naik taraf kepada SSD. Ini menggunakan memori kilat untuk menyimpan data dan bukan cakera berputar, jadi tidak ada bahagian yang bergerak; ini secara automatik menjadikan mereka lebih cekap tenaga. Selain meningkatkan hayat bateri komputer riba anda, SSD juga memberikan prestasi yang lebih cepat dan masa boot daripada rakan-rakan tradisional mereka, dan menghapuskan masalah yang berkaitan dengan pemecahan.

Akhir sekali, tambahkan lebih banyak RAM ke sistem anda. RAM menyimpan data untuk kegunaan jangka pendek dalam modul flash, seperti SSD. Semakin banyak data yang boleh dimasukkan ke dalam RAM, sistem yang kurang bergantung pada akan menarik kembali data tersebut dari hard drive. Sekali lagi, mengurangkan aktiviti cakera mengurangkan penggunaan kuasa, tetapi seperti peningkatan SSD, menambah RAM juga mempunyai faedah prestasi yang akan anda perhatikan dengan serta-merta.

9. Backup Bateri
Akhirnya, cara paling mudah untuk memastikan bahawa anda sentiasa mempunyai kuasa bateri yang mencukupi ialah membawa tambahan; sama ada bateri ganti atau pek bateri luaran. Untuk komputer riba dengan bateri boleh tanggal, pilihan paling mudah ialah bateri kedua. Ini sama ada boleh dipesan terus dari pengeluar, atau dibeli dari syarikat pihak ketiga, biasanya kurang dari $ 100. Hanya swap bateri lama untuk yang baru sekali-sekala semasa mengecas, dan bawa ganti ganti setiap kali anda mengharapkan jauh dari salur keluar kuasa.

Satu lagi, pilihan yang sama adalah dengan membeli pek kuasa luaran. Walaupun ia juga secara teknikal adalah bateri, sumber tenaga luaran ini masuk ke komputer riba anda dengan cara yang sama pengecas anda. Mereka biasanya kos antara $ 100 dan $ 200, tetapi datang dengan penyesuai untuk digunakan dengan banyak model komputer riba yang berbeza, dan boleh digunakan semula pada lebih daripada satu sistem, dan juga untuk peranti lain, seperti telefon atau tablet anda.


Walaupun strategi ini akan membantu anda memanfaatkan sepenuhnya bateri yang anda miliki, jika anda berada di pasaran untuk komputer riba yang baru, periksa model kami baru-baru ini dengan hayat bateri yang terbaik. Dan jika masalah anda adalah bahawa komputer anda dipasang tetapi tidak dicas, kami mempunyai lebih banyak nasihat untuk komputer riba Windows dan Mac.

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro




Tiada ulasan:

Catat Ulasan