Macbook Repair - Mecnote: 9 Tips untuk Jangka hayat Bateri Anda Tahan Lama (Part 2)

Cari Model Mac

Isnin, 11 Disember 2017

9 Tips untuk Jangka hayat Bateri Anda Tahan Lama (Part 2)

9 Tips untuk Jangka hayat Bateri Anda Tahan Lama (Part 2)

 

Kita semua ada di sana. Anda berada dalam mesyuarat, atau di jalan raya, atau di dalam bilik darjah, dan anda dapati, untuk ketakutan anda, bahawa komputer riba anda hampir mati. Mungkin anda terlupa penyesuai kuasa anda, mungkin tidak ada outlet yang tersedia. Atas sebab apa pun, kuasa bateri anda semakin berkurangan, dan anda masih mempunyai barangan untuk diselesaikan. Walau bagaimanapun, harapan tidak hilang. Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membeli lebih banyak masa pada bateri yang hampir mati supaya anda dapat memenuhi tarikh akhir atau balas e-mel penting sebelum terlambat.

Beberapa teknik ini adalah untuk apabila anda perlu meregang bateri anda ketika itu, sementara yang lain adalah langkah pencegahan, yang terbaik dilaksanakan sebelum hayat bateri anda menjadi pendek. Terdapat beberapa pertindihan antara strategi jangka pendek dan jangka panjang yang akan kita gariskan di bawah, tetapi walaupun tindakannya sama, alasan di belakangnya mungkin berbeza.

Strategi Peregangan Bateri Jangka Pendek
Jika anda berada di tempat yang sukar sekarang, ada perkara yang boleh anda lakukan untuk melanjutkan hayat bateri dengan segera. Tak satu pun dari tindakan ini sebenarnya akan meningkatkan jumlah kuasa yang tersisa dalam bateri, tetapi sebaliknya akan mengurangkan jumlah kuasa komputer riba yang digunakan, membiarkan anda memerah dalam beberapa minit lebih berharga sebelum bateri pergi kaput. Nama permainan dalam keadaan ini adalah penggunaan kuasa, dan anda perlu mengurangkan anda sedikit sebanyak mungkin.



4. Matikan Apl dan Proses

Ia bukan hanya perkakasan yang mencuri jus bateri anda. Banyak aplikasi dan proses yang berjalan pada sistem anda juga akan mengunyah hayat bateri dengan lebih cepat. Seperti perkakasan, mulakan dengan mematikan apa-apa yang tidak digunakan.

Di Windows, mulailah dengan melihat dulang sistem anda, koleksi ikon di penjuru kanan sebelah bawah desktop, bersebelahan dengan jam. Di hujung sebelah kiri Baki Sistem, pilih ikon untuk memaparkan ikon tersembunyi. Ambil perhatian aplikasi mana yang berjalan di latar belakang.

Buka Pengurus Tugas dengan menekan Ctrl + Shift + Esc, atau gunakan Ctrl + Alt + Del dan pilih Pengurus Tugas dari menu. Sekali di dalam Pengurus Tugas, lihat pada aplikasi terbuka-anda mungkin mendapati bahawa satu atau dua program telah ditinggalkan berjalan hanya kerana anda terlupa menutup tetingkap dan bukannya meminimumkannya.

Seterusnya, pergi ke tab Proses. Ini menunjukkan kepada anda proses apa yang sedang dijalankan pada mesin anda. Walaupun sesetengahnya diperlukan, sesetengahnya, seperti yang berkaitan dengan pemain muzik dan video atau perkhidmatan storan awan (seperti Dropbox atau Google Drive) boleh dilumpuhkan tanpa menyebabkan sebarang masalah.

Untuk MacBook, prosesnya sedikit berbeza. Lihatlah Keutamaan Sistem> Pengguna & Kumpulan untuk menu yang dipanggil Item Masuk. Padam mana-mana program yang lapar kuasa yang anda tidak perlukan lagi, atau matikan perkara seperti pelancaran automatik Google Chrome pada permulaan. Anda juga boleh melihat program yang menggunakan banyak kuasa pada bila-bila masa tertentu dengan menekan kekunci Opsyen dan mengklik pada penunjuk bateri di bar Menu. Selalunya, anda boleh membuka utiliti Kegiatan Monitor untuk melihat senarai semua program dan proses yang anda buka sekarang, dan mana-mana yang menggunakan kuasa yang paling. Anda boleh menghentikan proses ini dengan memilih program dan kemudian klik ikon Berhenti. Power Nap adalah ciri Apple OS X yang menyemak suapan e-mel dan twitter anda untuk aktiviti semasa sistem tidur. Sekiranya anda cuba memaksimumkan hayat bateri, lebih baik untuk mematikan ciri tersebut.

5. Memudahkan

Anda juga boleh meregang hayat bateri anda dengan mempermudahkan aktiviti anda sendiri. Multitasking bagus apabila anda mempunyai kuasa penuh, tetapi menjalankan beberapa program sekaligus meletakkan beban yang lebih besar pada pemproses dan menarik lebih banyak kuasa. Laraskan penggunaan komputer anda dengan melekat pada satu aplikasi pada satu masa dan mengelakkan program intensif sumber.

Mulakan dengan tugas tunggal-jika anda perlu menaip dokumen, tutup sebarang program tambahan. Anda akan mendapat hayat bateri yang lebih lama dengan tidak menjalankan Spotify di latar belakang. Jika anda perlu menyimpan beberapa lagu, beralih dari media streaming ke lagu yang disimpan secara tempatan-anda masih menggunakan beberapa kuasa tambahan untuk memainkannya, tetapi media streaming melalui Wi-Fi juga menggunakan radio tanpa wayar laptop.

Anda juga mungkin mendapat manfaat daripada beralih ke alat yang lebih mudah untuk tugas yang sama, seperti menaip dalam editor teks asas dan bukan menggunakan Microsoft Word. Ia mungkin mempunyai ciri-ciri yang kurang dan tiada tindakan automatik Word (seperti Semakan Ere dan Autosave), tetapi anda boleh melakukan semua tulisan yang anda perlukan tanpa menggunakan kuasa yang begitu banyak. Sesetengah aplikasi yang anda ingin elakkan sepenuhnya, seperti alat penyuntingan foto dan video, yang meletakkan beban penting pada pemproses dan kad grafik, dan merupakan kuasa sebenar babi.

Dengan menghapuskan penggunaan kuasa yang tidak perlu, anda harus dapat memanjangkan hayat bateri anda pada saat-saat yang anda mendapati diri anda tinggi dan kering.

Strategi Jangka Panjang
Tweak ini akan membantu menghidupkan sistem anda menjadi mesin yang cekap tenaga, bermakna menambah kedua-dua masa berguna anda keluar dari satu cas, dan melanjutkan jangka hayat keseluruhan bateri.

6. Penjagaan dan Pemberian Bateri

Ia bermula dengan menjaga bateri itu sendiri. Jika sistem anda mempunyai bateri yang boleh ditanggalkan, berhati-hati untuk tidak merosakkan kenalan bateri. Mereka menyambung komputer riba ke bateri, dan jika kenalan menjadi kotor atau rosak, ia dapat mengurangkan dan mengganggu aliran kuasa. Anda boleh membersihkan kenalan dengan swab kapas dan menggosok alkohol, tetapi kenalan rosak mungkin perlu diperbaiki secara profesional. Ini tidak terpakai pada komputer riba yang mengelak bateri ke dalam casis.

Anda mungkin pernah mendengar petua lama tentang mengecas bateri anda hanya 80 peratus, dan tidak meninggalkannya pada pengecas sepanjang masa, tetapi kebanyakan nasihat itu sudah lapuk, dan digunakan pada bateri hidrida logam nikel lebih lama tetapi bukan ion litium dan litium- bateri polimer yang digunakan hari ini. Walaupun bateri komputer riba moden tidak mengharuskan anda bersikap teliti mengenai bagaimana dan bila anda mengecas bateri anda, anda harus berpeluang sekali-sekala untuk membiarkan saliran bateri sepenuhnya melalui penggunaan biasa.


Akhirnya, teruskan perkara yang keren. Haba akan memendekkan jangka hayat bateri jangka panjang, jadi ambil langkah untuk menyediakan aliran udara yang optimum dan penyejukan. Masalah terbesar datang dari halangan fizikal pelabuhan pengudaraan. Pembentukan habuk adalah satu masalah, yang boleh anda jaga dengan membersihkan lubang dan kipas komputer riba. Udara boleh dimampatkan boleh digunakan untuk meniup beberapa habuk. Isu yang lebih kerap yang ditanam adalah




Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro



Tiada ulasan:

Catat Ulasan