Macbook Repair - Mecnote: 9 Tips untuk Jangka hayat Bateri Anda Tahan Lama (Part 1)

Cari Model Mac

Isnin, 11 Disember 2017

9 Tips untuk Jangka hayat Bateri Anda Tahan Lama (Part 1)

9 Tips untuk Jangka hayat Bateri Anda Tahan Lama (Part 1)



Kita semua ada di sana. Anda berada dalam mesyuarat, atau di jalan raya, atau di dalam bilik darjah, dan anda dapati, untuk ketakutan anda, bahawa komputer riba anda hampir mati. Mungkin anda terlupa penyesuai kuasa anda, mungkin tidak ada outlet yang tersedia. Atas sebab apa pun, kuasa bateri anda semakin berkurangan, dan anda masih mempunyai barangan untuk diselesaikan. Walau bagaimanapun, harapan tidak hilang. Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membeli lebih banyak masa pada bateri yang hampir mati supaya anda dapat memenuhi tarikh akhir atau balas e-mel penting sebelum terlambat.

Beberapa teknik ini adalah untuk apabila anda perlu meregang bateri anda ketika itu, sementara yang lain adalah langkah pencegahan, yang terbaik dilaksanakan sebelum hayat bateri anda menjadi pendek. Terdapat beberapa pertindihan antara strategi jangka pendek dan jangka panjang yang akan kita gariskan di bawah, tetapi walaupun tindakannya sama, alasan di belakangnya mungkin berbeza.

Strategi Peregangan Bateri Jangka Pendek
Jika anda berada di tempat yang sukar sekarang, ada perkara yang boleh anda lakukan untuk melanjutkan hayat bateri dengan segera. Tak satu pun dari tindakan ini sebenarnya akan meningkatkan jumlah kuasa yang tersisa dalam bateri, tetapi sebaliknya akan mengurangkan jumlah kuasa komputer riba yang digunakan, membiarkan anda memerah dalam beberapa minit lebih berharga sebelum bateri pergi kaput. Nama permainan dalam keadaan ini adalah penggunaan kuasa, dan anda perlu mengurangkan anda sedikit sebanyak mungkin.



1. Aktifkan Penjimat Bateri Komputer Riba atau Mod Eko Anda
Direka dengan pelbagai keadaan ini, Kebanyakan Pengecas Bateri atau mod Eco akan melibatkan sejumlah perubahan automatik untuk memanjangkan hayat bateri yang boleh digunakan-banyak perubahan yang sama yang akan kami lakukan di sini. Profil yang disimpan ini akan menyesuaikan tetapan komputer riba anda dan mengubah komponen menjadi kuasa rendah untuk membantu anda menjimatkan jus baki anda sedikit lagi.

Sebaik sahaja anda menghidupkan alat pencukur bateri automatik, masih terdapat banyak langkah yang perlu diambil untuk meningkatkan kecekapan yang lebih baik. Ini dilakukan dengan mematikan peranti yang tidak diperlukan, menyesuaikan tetapan untuk mengurangkan penggunaan kuasa, mematikan aplikasi dan proses yang tidak diingini, dan menyesuaikan aktiviti anda untuk menggunakan kuasa yang kurang.



2. Matikan Peranti dan Pelabuhan yang Tidak Digunakan
Cara paling mudah untuk mengurangkan penggunaan kuasa adalah dengan hanya menghidupkan barangan. Setiap komponen dalam komputer riba anda memerlukan kuasa untuk berfungsi, tetapi itu tidak bermakna anda perlu kuasa semua komponen tersebut sepanjang masa. Mulakan dengan melepaskan mana-mana peranti yang tidak diperlukan (seperti tetikus USB atau pemacu luaran) dan mematikan babi kuasa terbesar, seperti Wi-Fi dan radio Bluetooth, pemproses grafik, dan pemacu optik yang tidak digunakan.

AMARAN: Sebelum melumpuhkan sebarang komponen atau peranti, pastikan peranti tidak digunakan, dan ia tidak penting untuk meneruskan operasi komputer riba. Sebagai contoh, anda tidak mahu mematikan cakera keras yang menempatkan sistem operasi, atau pemproses yang menjalankan seluruh komputer riba. Hanya lumpuhkan peranti yang anda selesaikan.

Untuk melumpuhkan peranti yang tidak digunakan pada sistem Windows, buka Panel Kawalan sistem anda dan cari Pengurus Peranti. Dalam Pengurus Peranti, komponen individu dikumpulkan mengikut kategori. Contohnya, Adaptor Rangkaian selalunya termasuk penyesuai LAN, yang menyediakan sambungan Ethernet, dan Wi-Fi, untuk rangkaian tanpa wayar.

Empat calon standard untuk kuasa penjimatan adalah kad grafik (didapati di bawah Adapter Paparan), pemacu optik (didapati di bawah Pemacu DVD / CD-ROM), dan penyesuai Ethernet dan Wi-Fi (di bawah Adapter Rangkaian). Cari peranti yang hendak ditutup dalam kategori yang berkaitan. Klik kanan pada nama peranti, dan pilih "Lumpuhkan" dari menu lungsur turun.

Semasa anda berada di Pengurus Peranti, anda juga boleh mematikan mana-mana pelabuhan yang tidak digunakan. Sama seperti kord sambungan kiri dipasang ke saluran keluar, suntikan yang tidak digunakan ini masih mempunyai kuasa melalui mereka, dan kehilangan beberapa dalam proses. Impak sebenar pada hayat bateri akan minimum, tetapi jika anda terdesak untuk satu atau dua minit lagi, ini akan membantu. Ambil pandangan pantas di pelabuhan anda, dan matikan apa-apa yang tidak digunakan, seperti port USB tanpa apa-apa yang berkaitan dengannya.

Walaupun anda boleh menyahdayakan port USB pada Mac menggunakan program terminal, ia adalah sesuatu yang akan digunakan oleh pentadbir IT untuk mengunci Mac untuk tujuan keselamatan. Kami tidak mengesyorkan melakukannya sebagai pengguna akhir kerana ia boleh membuat sistem anda bertindak. Walau bagaimanapun, anda boleh mematikan Bluetooth dan Wi-Fi dari bar Menu di bahagian atas skrin.

 


3. Laraskan Tetapan Anda
Walaupun anda masih perlu menggunakan paparan dan papan kekunci, anda boleh menyesuaikan tetapan untuk setiap satu untuk mengurangkan penggunaan kuasa. Satu yang sering terlepas palam kuasa adalah lampu belakang papan kekunci. Kecuali anda berada dalam kegelapan dan memerlukan lampu latar hanya untuk membuat setiap kunci, matikan lampu latar sepenuhnya. Anda biasanya boleh menetapkan hotkey untuk fungsi ini.

Parit kuasa seterusnya ialah skrin anda. Walaupun anda jelas perlu mengekalkan dan menjalankannya untuk menggunakan komputer riba, anda tidak semestinya memerlukannya berjalan pada kecerahan atau resolusi maksimum. Ramai komputer riba akan mempunyai kekunci panas untuk meningkatkan dan mengurangkan kecerahan skrin, tetapi jika tidak, ia boleh diselaraskan dalam panel kawalan. Mengurangkan paparan hingga 50 peratus apabila anda menjalankan kuasa bateri boleh menambah jumlah masa yang ketara.

Di samping itu, jika anda hanya menaip dokumen, anda tidak perlu semua terperinci yang ditawarkan oleh paparan 1080p atau lebih tinggi. Menelefon resolusi skrin ke resolusi 1,366-by-768 asas atau lebih rendah mengurangkan jumlah kuasa yang digunakan dalam pemprosesan grafik tanpa memberi kesan negatif terhadap keupayaan anda untuk bekerja, membiarkan laptop anda digantung sedikit lebih lama.

Akhirnya, matikan atau tolak bunyi. Sekiranya anda perlu mendengar, letakkan bunyi turun serendah yang anda boleh, dan pertimbangkan untuk bertukar dari pembesar suara komputer riba yang lebih besar kepada satu set earbuds kecil untuk mendapatkan paip audio tepat ke telinga anda. Sekiranya mungkin, hanya bisu komputer riba sama sekali. Dengan cara itu, penceramah tidak akan mendapat apa-apa kuasa, dan anda akan membeli sendiri masa yang lebih berharga.





Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro



Tiada ulasan:

Catat Ulasan