Macbook Repair - Mecnote: 4 Sebab Chrome OS Lebih Baik Dari Windows 10 S

Cari Model Mac

Isnin, 18 Disember 2017

4 Sebab Chrome OS Lebih Baik Dari Windows 10 S

4 Sebab Chrome OS Lebih Baik Dari Windows 10 S


Jika anda telah memberi perhatian kepada berita teknologi baru-baru ini, anda pasti akan menyedari bahawa Microsoft telah melancarkan sistem operasi baru: Windows 10 S.
Syarikat itu berharap ia akan membantu platform Windows merebut sebahagian daripada pasaran Chromebook yang semakin meningkat  dan menggerakkan ia ke dalam rumah dan bilik darjah di seluruh negara.
Jika anda sedang mencari laptop baru, yang keluar di atas? Chrome OS atau Windows 10 S? Pada pendapat saya, hanya ada satu pemenang.
Kenapa Windows 10 S?
Sebelum melihat dengan lebih khusus, mari kita mengambil masa untuk menjelaskan apa yang Windows 10 S dan mengapa Microsoft telah melancarkan ia.
Ramai pembaca akan ingat platform Windows RT.  Microsoft memperkenalkan sistem operasi dengan tujuan untuk menjadikannya “adik” Windows 8 ini – ia telah dimasukkan pada tablet dan peranti mudah alih yang lain.
Ia menimbulkan kekeliruan di kalangan pengguna, ramai daripada mereka tidak menyedari ia hanya boleh menjalankan aplikasi daripada Windows Store, dan ia menerima ejekan dari pengkritik. Microsoft segera meninggalkan projek itu pada pertengahan 2015.
Windows 10 S adalah percubaan kedua Microsoft membentuk sebuah locked-down OS. Sekali lagi, anda hanya akan dapat install aplikasi daripada Windows Store, tetapi Microsoft berharap kempen pemasaran yang lebih jelas dan lebih tersusun akan meyakinkan pengguna untuk mencubanya.
Kali ini, tumpuan diberikan kepada “kesederhanaan, keselamatan, dan kelajuan.” Ia adalah ketiga-tiga perkataan yang meletakkan Windows 10 S ke dalam persaingan langsung dengan Chromebook.
1. APPLIKASI
Mesin Windows 10 S hanya akan dapat menjalankan aplikasi daripada Windows Store. Oleh itu, mereka tidak terlalu berbeza dari Chromebook – OS Google adalah terhad kepada Kedai Web Chrome. Oleh itu, pengguna perlu mengambil kira bagaimana kedua-dua kedai membandingkan.
Store Windows telah dilanda dengan masalah dari hari pertama ia launch.Ia menghadapi kritikan yang tidak terkira “aplikasi palsu” dan pihak ketiga ,keselamatan beberapa aplikasi meragukan, dan anda tiada pilihan
Chrome Web Store, pula telah semakin mendapat sambutan sejak pelancarannya pada tahun 2010. Terdapat pelbagai pilihan dan lebih banyak aplikasi. Hampir setiap aplikasi web popular.
2. SECURITY
Microsoft telah meletakkan keselamatan (security) di hadapan yang Windows 10 S cadangan. Tetapi apakah itu bermakna dalam amalan (practice)? Pendek kata, kita tidak tahu. Ia seolah-olah  sudut utama keselamatan Microsoft dikaitkan dengan point sebelumnya.
Kerana semua aplikasi yang dipasang (install) dari Windows Store, secara teori kurang risiko daripada malware dan kurang apps helper akan yang akan di load semasa startup
Syarikat itu juga telah disebut-sebut, aplikasi antivirus Windows Defender dan pelayar (browserEdge itu sebagai faedah keselamatan.
Sistem operasi google menawarkan automatik updatessandbox enviroment untuk setiap web page dan applikasi, boot yang disahkan, penyulitan data di seluruh sistem, dan satu klik referesh sekiranya ada sesuatu yang berlaku.
Sistem yang kedengaran lebih selamat?
3. SPEED
Kelajuan sistem Windows 10 S dalam adalah satu tarikan jualan utama. Menurut MicrosoftOS akan boot ke desktop 15 saat lebih cepat daripada mesin yang menjalankan Windows 10 Pro dengan profil yang sama dan aplikasi yang dipasang (install)
Ia merupakan satu tajuk yang menarik perhatian, tetapi sesiapa sahaja yang digunakan Windows 10 tahu bahawa walaupun ia sudah tentu lebih cepat daripada pendahulunya, ia tidak betul-betul “cepat” apabila boot.
4. WEB YANG DIGUNAKAN
Mari kita mengangkat tangan. Berapa ramai daripada anda menggunakan Chrome sebagai pelayar web utama anda? Dan berapa ramai daripada anda menggunakan Google sebagai enjin carian utama anda? Dan sekarang, berapa ramai daripada anda menggunakan gabungan Edge dan Bing?
Jika statistik, lebih daripada 60% orang menggunakan Chrome dan penggunaan hampir 80% GoogleEdge dan  Bing pada 15% dan 7% masing-masing.
Jadi mengapa Microsoft memutuskan untuk mengunci anda ke dalam Edge / Bing pada Windows 10 S? Kerana anda hanya boleh memasang (install) aplikasi dari store, tiada pelayar web lain yang boleh didapati.
Sekiranya anda berjaya untuk mendapatkat chrome, semua pautan (link) dan aplikasi sistem akan masih terbuka dalam Edge; anda tidak boleh menukar aplikasi default
Dengan Edge pasti, anda boleh menavigasi ke halaman utama Google dan menggunakan fungsi carian, tetapi jika anda menaip pertanyaan ke dalam Start Menu atau bar alamat Edge, anda akan diarahkan ke Bing secara automatik.
Sememangnya, anda dibataskan untuk pelayar Chrome pada OS Chrome (kecuali anda memasang Linux sebagai dual-boot), tetapi memandangkan statistik, tidak akan menjadi masalah bagi kebanyakan orang. Dan Chrome masih membolehkan anda menggunakan mana-mana enjin carian yang anda mahu.


Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro




Tiada ulasan:

Catat Ulasan