Macbook Repair - Mecnote: 4 Risiko Ancaman Keselamatan Ketika Di Pejabat

Cari Model Mac

Isnin, 18 Disember 2017

4 Risiko Ancaman Keselamatan Ketika Di Pejabat

4 Risiko Ancaman Keselamatan Ketika Di Pejabat


Meskipun anda mengambil serius tentang online security dan privasi di rumah, anda kemungkinan, adakah ianya sama seperti di tempat kerja anda.
Kebanyakan orang menjangka akan selamat apabila mereka berada di stesen kerja mereka di pejabat. Anda hanya menganggap pasukan IT anda cukup berwibawa untuk memastikan anda dan data anda selamat. Malangnya, ia tidak seperti yang anda jangkakan.
Malah jika anda bernasib baik untuk mempunyai pasukan IT terbaik di negara ini menyokong anda, ia masih ada risiko.
Apakah 4 ancaman terbesar privasi dan keselamatan anda di tempat kerja? Mari kita lihat.
1. OUTDATED SOFTWARE
Anda mungkin tidak mempunyai kawalan ke atas apa perisian sedang berjalan di rangkaian majikan anda. Malangnya, ia boleh mempunyai implikasi keselamatan tidak baik.
Ia adalah benar jika anda perlu menggunakan perisian yang ketinggalan zaman atau tidak disokong oleh pemaju (developer), atau jika anda menjalankan sistem operasi yang yang menunjukkan usia (outdated operating system).
perisian berlebihan berleluasa dalam syarikat-syarikat di seluruh dunia. Kadang-kadang, ada sebab yang baik untuk penggunaan berterusan, mungkin ia menyediakan akses kepada data warisan (data legacy). Walau bagaimanapun, itu tidak selalunya begitu.
Kesan menggunakan sistem operasi lama, aplikasi moden tidak akan dapat berjalan di atasnya. Oleh itu, anda akan perlu menggunakan versi yang lebih lama perisian yang seterusnya mempunyai risiko dan kelemahan (vulnerability) mereka sendiri.
2. ANDA DI BAWAH PENGAWASAN
Malah jika anda bernasib baik dan syarikat anda membuat pelaburan besar dalam infrastruktur IT, anda masih menghadapi risiko IT jabatan spying anda.
Cara mengintip yang boleh datang dalam pelbagai bentuk. Mereka akan dapat melihat kandungan mana-mana e-mel yang anda hantar dari alamat e-mel syarikat anda, berapa lama anda belanjakan untuk media sosial dan lain-lain “membuang masa” laman web, dan melihat sejarah pelayar (browser) keseluruhan anda.
3. PERLINDUNGAN DATA
Syarikat anda mempunyai sejumlah besar data peribadi dalam rekod. Nama, umur, alamat, butiran perhubungan, keluarga terdekat, butiran bank, rancangan kesihatan, nombor keselamatan sosial, dan maklumat yang tidak terkira banyaknya lebih ini terletak di dalam fail pekerja.
Kecuali, ini bukan 80-an. Fail anda bukan lagi kotak fizikal mengumpul habuk di belakang almari. Sebaliknya, itu semua disimpan secara elektronik pada sistem HR rangkaian disambungkan.
Risiko di sini adalah jelas. Melainkan anda benar-benar bekerja dalam jabatan IT, anda tidak mempunyai cara untuk mengetahui apa cek dan baki berada di tempat untuk menyimpan data anda selamat. Jika seorang hacker melanggar sistem majikan anda, mereka boleh mencuri semuanya itu dalam sekelip mata.
4. USER ACCOUNT
Yang mempunyai akses kepada akaun pengguna pentadbir (administrator) di pejabat anda? Kebanyakan orang tidak tahu. Dan walaupun anda tahu, adakah anda gembira mempercayai mereka secara tersirat dengan akses kepada data anda?
Ingat, pentadbir (administrator) boleh mengubah tetapan keselamatan, memasang perisian, menambah pengguna tambahan, mengakses semua fail yang disimpan pada rangkaian, dan juga menaik taraf jenis akaun pengguna lain untuk status admin.
Walaupun jika anda yakin bahawa pentadbir sistem tulen boleh dipercayai, apa yang berlaku apabila akaun seseorang secara tidak sengaja diberikan keistimewaan yang berlebihan? Jika anda bekerja di sebuah syarikat dengan beribu-ribu pekerja, adakah anda pasti bahawa setiap seorang daripada akaun pengguna mereka telah dikonfigurasikan dengan betul dengan tahap akses yang betul?
Ia hanya mengambil masa satu pekerja penyangak menyebabkan pelanggaran keselamatan (security) yang besar.




Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro




Tiada ulasan:

Catat Ulasan