Macbook Repair - Mecnote: 6 Cara Pantas untuk Secure MacBook anda

Cari Model Mac

Rabu, 29 November 2017

6 Cara Pantas untuk Secure MacBook anda

6 Cara Pantas untuk Secure MacBook anda



Sekiranya SabPub dan Flashback Trojans baru-baru ini telah mengajar pengguna apa-apa, Mac adalah sama dengan ancaman keselamatan sebagai PC Windows standard. Diberitahu, Apple Mac OS X mempunyai ciri-ciri keselamatan terbina dalam, tetapi sebenarnya, sebab utama Mac telah kurang dipengaruhi oleh perisian hasad selama ini adalah permainan nombor mudah.

  Pemaju perisian berniat jahat membuat perisian dengan tujuan memberi kesan kepada bilangan komputer yang paling mungkin. Sebagai sistem operasi yang dominan untuk separuh lebih baik dalam 20 tahun yang lalu, Microsoft Windows, dan pelbagai penjelmaannya, menjadi sasaran terbesar bagi penjenayah ini. Tetapi ketika jualan Mac telah meningkat pada tahun-tahun kebelakangan ini, pembuat malware telah mula mengubah strategi mereka, menujukan senjata mereka ke sistem Apple serta Microsoft. Untungnya, terdapat beberapa langkah yang agak mudah, namun berkesan, yang boleh anda ambil untuk membantu melindungi Mac anda dari penjahat web.



1. Pastikan Sistem Pengendalian anda Sehingga Tarikh


Apple melancarkan kemas kini keselamatan untuk sistem pengendaliannya apabila timbul ancaman baru. Pembaruan tersebut biasanya mengambil bentuk patch cepat yang memerlukan restart dan membawa anda terus ke pelayasan web berjadual yang kerap kali dijadualkan. Tetapi pemikiran perlu memulakan semula mesin anda semasa anda mempunyai 37 tab yang terbuka di Safari dapat menyebabkan kami membatalkan pembaruan, menanggalkannya hingga suatu saat nanti. Sebaliknya, anda akan lebih baik memasang kemas kini secepat mungkin.

Kemas kini Apple didasarkan pada ancaman yang diketahui kepada sistem pengendaliannya, yang bermaksud bahawa terdapat eksploit yang terapung di sekitar web yang boleh digunakan untuk memasang malware pada komputer anda. Memasang kemas kini, walaupun selama beberapa jam, meninggalkan anda yang tidak perlu didedahkan kepada ancaman tersebut. Ingin menyimpan mesin anda selamat? Kemas kini OS anda sebaik sahaja anda diminta.

Malangnya, dalam kes Flashback Trojan, Apple agak perlahan pada pengambilan dan tidak mengeluarkan kemas kini keselamatan untuk menyelesaikan masalah itu sehingga beberapa hari selepas dilaporkan.

2. Pasang Perisian Anti-Virus

Di suatu tempat sekitar 15 hingga 25 peratus pengguna Mac mempunyai perisian anti-virus dipasang pada sistem mereka. Ini bermakna kira-kira 75 hingga 85 peratus sistem pengguna berada dalam bahaya dijangkiti. Pemaju nama besar seperti Norton, McAfee, Bitdefender dan Kaspersky Symantec menawarkan semua perisian perlindungan anti-virus dan malware untuk sistem Mac lengkap dengan set ciri yang mantap. Sekiranya anda ingin menjimatkan wang, kami mencadangkan untuk memeriksa penggunaan Sophos Anti-Virus untuk Mac Home Edition.

Walau bagaimanapun, memasang perisian anti-virus adalah tidak berguna jika anda tidak menyimpannya secara teratur atau menjalankannya secara teratur. Itulah sebabnya kami cadangkan anda menetapkan program anti-virus anda untuk memuat turun dan memasang kemas kini secara automatik, serta mengimbas sistem anda pada waktu tertentu setiap hari. Dan jika anda bimbang imbasan virus akan memberi kesan kepada prestasi sistem anda, anda harus perhatikan bahawa banyak program anti-virus menawarkan pengguna pilihan untuk menjadualkan imbasan apabila sistem anda mempunyai sumber yang cukup. Imbas bermakna hanya akan bermula apabila sistem anda melakukan kerja-kerja paling sedikit.

3. Hidupkan FileVault

OS X Apple merangkumi pelbagai ciri keselamatan yang berfungsi untuk memastikan sistem dan fail anda selamat dari Internet tanpa had. Salah satu ciri terbaik OS X adalah FileVault 2. Perisian ini membolehkan pengguna menyulitkan data yang disimpan pada cakera keras Mac mereka dengan penyulitan XTS-AESW 123. FileVault 2 juga boleh digunakan untuk melindungi pemacu luaran. Untuk menghidupkan FileVault 2, buka halaman Pilihan Sistem Mac anda dan pilih Keselamatan & Privasi. Klik FileVault dan pilih Hidupkan FileVault. Ikut arahan pada skrin dan anda akan ditetapkan.




4. Aktifkan Firewall OS X


Seperti Microsoft Windows, OS X Apple mempunyai firewall terbina dalam yang bertujuan untuk menghalang sambungan masuk dari sumber yang tidak diingini. Untuk menghidupkan firewall Mac anda, navigasi ke halaman Keselamatan & Privasi dan klik pada tab Firewall kemudian klik butang Hidupkan Firewall. Apple juga membolehkan pengguna menyesuaikan tetapan firewall mereka melalui menu Pilihan Firewall. Dari sini anda boleh memilih untuk menyekat semua sambungan masuk, kecuali yang diperlukan untuk perkhidmatan web dasar atau secara automatik membenarkan sambungan yang mempunyai sijil yang ditandatangani.

5. Guna Penolong Kata Laluan untuk Buat Kata Laluan Selamat


Pembantu Kata Laluan adalah satu lagi alat berharga Apple telah disertakan dengan OS X. Perisian ini membantu pengguna membuat kata laluan yang kuat, menjadikannya lebih sukar untuk pengguna kurang teliti untuk mencuri data anda. Pengguna juga boleh menetapkan betapa kuatnya kata laluan mereka berdasarkan panjang dan kualiti. Untuk mengakses Pembantu Kata Laluan, buka menu Pengguna & Kumpulan dan pilih Tukar Kata Laluan. Klik ikon utama di sebelah kotak dialog kata laluan baharu dan tetingkap Penolong Kata Laluan akan muncul.

Alat ini membuat pilihan jenis kata laluan yang anda ingin gunakan dengan sangat mudah dengan membiarkan anda memilih dari kata laluan yang tidak dapat dilupakan, kata laluan alfanumerik, angka, rawak atau FIPS-181 yang mematuhi. Anda juga boleh memilih untuk memperluaskan kata laluan sehingga 31 aksara untuk meningkatkan kekuatannya.

6. Tahu Apa Perisian Anda Memasang

Banyak malware boleh dengan mudah dicegah dengan hanya mengetahui apa yang anda pasang pada Mac anda. Secara lalai, OS X akan meminta anda setiap kali anda cuba memasang sesuatu pada sistem anda. Itu berlaku untuk kedua-dua perisian yang berbahaya dan berniat jahat.


Sekiranya anda tidak membenarkan program dimuat turun secara khusus atau tidak pasti asalnya, jangan pasangkannya. Pemaju perisian berniat jahat mempunyai kebiasaan jahat cuba untuk mendapatkan pengguna memasang perisian mereka dengan memberi mereka nama berbunyi tidak berbahaya. Jadi sebelum mengklik butang pemasangan, pastikan perisian datang dari pemaju yang bereputasi.


Credit : laptopmag

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Ez bro Zubair

Tiada ulasan:

Catat Ulasan