Macbook Repair - Mecnote: 3 Punca Bateri Macbook Kembung

Cari Model Mac

Isnin, 16 Oktober 2023

3 Punca Bateri Macbook Kembung

3 Punca Bateri Macbook Kembung


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Perasan tak di bawah Macbook korang lagi-lagi di bahagian bateri kembung secara tiba-tiba semasa korang menggunakannya? Korang pula rasa pelik dan tidak tahu apakah sebab jadi seperti itu. Untuk blog kali ni admin akan menulis 3 punca bateri Macbook kembung.

1- Panas dan Overcharging

Overcharging Your Laptop Is The Quickest Way To Kill It | ILLUMINATION

Punca paling kerap berlaku yang korang selalu buat adalah overcharging lagi2 bila waktu korang tidur. Bila overcharging, ia akan cepat panas sebab jenis bateri Apple yang digunakan adalah lithium-ion (Li-ion). Bateri ni akan melepaskan gas beracun sepanjang overcharging berlangsung akibat kepanasan, bila dah banyak gas keluar itulah punca bateri cepat kembung. Sama juga bila korang letak Macbook di tembat yang terdedah dengan suhu panas macam letak di dalam kereta bawah terik matahari, letak atas bantal, bilik yang panas dll. Jadi elakkan mengecas terlalu lama terutamanya ketika korang nak tidur dan tempat yang terdedah dengan suhu yang tinggi.

2- Impak Bateri

Saving a MacBook Air with exploded battery - Don't try this at home - but I  did

Bila bateri dah kembung, JANGAN SESEKALI merosakkan / menjahanamkan lagi bateri tersebut. Seperti yang admin katakan sebelum ni, bateri ni akan melepaskan gas beracun di dalam bateri tersebut. Elakkan bermain, membaling atau meletupkan bateri itu sesuka hati dan jumpa kami untuk menukar bateri tersebut

3- Bateri Fake (aka Bateri Scam)

Lesson learned: don't buy a MacBook Pro battery off eBay | MacRumors Forums

Sejak kebelakangan ni, banyak benda-benda fake jual kat mana-mana platform e-dagang dan bateri Macbook pun termasuk sekali tau! Kalau korang rasa bateri cepat kembung padahal korang baru je beli bateri tu, itu maknanya korang kena SCAM. Jadi jika korang nak perlukan consultation terhadap Macbook dan sebagainya, boleh singgah ke tempat kami.

Sebarang Masalah Tentang Mac Boleh Cari Atau Contact Kami Di...

Cari Kami ? Gombak 





Mecnote Studio Gombak (HQ


No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,
Selangor.



Whatsapp Tanya Kami masalah Mac Anda



(Everyday Open) 


BY - AMIR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan