Macbook Repair - Mecnote: Cara Mengatasi Keyboard dan Trackpad MacBook Tidak Berfungsi

Cari Model Mac

Selasa, 22 Ogos 2023

Cara Mengatasi Keyboard dan Trackpad MacBook Tidak Berfungsi

 


Cara Mengatasi Keyboard dan Trackpad MacBook Tidak Berfungsi

MacBook masih menjadi komputer riba idaman ramai orang. Sebabnya pelbagai, kerana MaBook mempunyai banyak kelebihan. Salah satunya adalah kerana ketahanan enjin yang kuat, kerana itu ketahanannya sangat baik, walaupun ia digunakan untuk kerja berat setiap hari. Tetapi kadangkala terdapat masalah, seperti papan kekunci MacBook dan pad jejak tidak berfungsi. Pernahkah anda mengalami Blibli Friends?

Memang, kita masih boleh menggunakan papan kekunci dan tetikus luaran untuk menggantikan papan kekunci dan pad jejak, tetapi ini sudah tentu penyelesaian sementara. Jadi bagaimana anda membetulkan papan kekunci dan pad jejak MacBook yang tidak berfungsi? Ayuh, ketahui maklumat di bawah

Cuba Cabut Palam Semua Peranti yang Disambungkan ke MacBook

Cara pertama untuk menggunakan pad jejak MacBook yang tidak berfungsi ialah dengan memutuskan sambungan semua peranti yang disambungkan ke Blibli Friends MacBook. Biasanya apabila kita menggunakan komputer riba, kita juga menyambungkannya ke peranti luaran. Bermula dari dongle USB, memori luaran, dan sebagainya. Jadi, jika papan kekunci dan pad jejak masih tersekat, cuba putuskan semua peranti dahulu.

Tidak perlu panik, tergesa-gesa dan mengeluarkan semua peranti secara kasar, kerana ia boleh merosakkan elemen lain. Terus lepaskan perlahan-lahan. Selepas semuanya hilang. Cuba lagi sama ada papan kekunci dan pad jejak boleh berfungsi seperti biasa semula atau tidak. Kadangkala terlalu banyak peranti dalam komputer riba kita boleh menyebabkan elemen dalam komputer riba tersekat.

Padam Fail

Fail yang mesti dipadamkan untuk menangani papan kekunci MacBook dan pad jejak yang tidak berfungsi ialah fail senarai sifat pad jejak. Dengan cara ini, biasanya papan kekunci dan pad jejak boleh berfungsi seperti biasa semula. Bagaimana untuk? Ia tidak sukar, sebenarnya.

Cuma klik 'Finder' yang biasanya berada di bahagian atas skrin MacBook. Kemudian klik sub menu 'Go' dan dalam tetingkap tatal ke bawah dan klik 'Go to Folder'. Kotak dialog akan muncul, taip “/Library/Preferences/” dan klik ‘Go’. Kemudian cari fail yang mengatakan 'plist', yang bermaksud senarai sifat. Biasanya tertera 'c0m.apple.AppleMultitouchTrackpad.plist.

Jika anda telah menemui fail yang dirujuk di atas, padamkannya dengan segera. Mungkin nama fail tersebut berbeza iaitu 'com.apple.preference.trackpad.plist'. Jika ia telah dipadamkan, sudah tiba masanya untuk memulakan semula MacBook anda. Selepas ia dimulakan semula, cuba pad jejak dan papan kekunci untuk melihat sama ada ia berfungsi seperti biasa semula atau tidak. Jika kerosakan itu tidak membawa maut, ia sepatutnya berkesan.

Semak Kemas Kini Perisian

Kadang-kadang apabila kita terlalu sibuk, kita terlupa untuk mengemas kini perisian. Walaupun ia telah dicadangkan untuk beberapa lama pada MacBook. Kerana ia ditangguhkan secara berterusan, akhirnya prestasi pelbagai elemen dalam MacBook tidak sempurna. Jadi sebelum anda panik, cuba semak sama ada perisian Blibli Friends MacBook adalah yang terkini atau tidak. Ia sangat mudah untuk menyemak.

Pergi ke ;System Preferences' dan buka panel 'Software Update'. Sistem akan menyemak sama ada MacBook anda memerlukan kemas kini atau tidak. Jika anda mendapati ia belum dikemas kini, segera klik butang 'Kemas Kini Sekarang' dan biarkan MacBook memulakan kemas kini. Proses ini mengambil masa beberapa minit. jadi tunggu sahaja ia selesai.

Dalam kemas kini perisian, biasanya termasuk kemas kini perisian tegar. Sudah pasti termasuk papan kekunci dan perisian tegar pad jejak. Jadi ada kemungkinan selepas kami mengemas kini perisian, masalah papan kekunci dan pad jejak yang tersekat dapat diselesaikan dengan segera. Jadi patut dicuba kan? Kemungkinan puncanya ternyata remeh.

Tetapan semula SMC

Apakah SMC? Ia bermaksud Kawalan Pengurusan Sistem. Nah, SMC sangat penting kerana ia mengawal sistem di dalam MacBook. Jika kami menetapkan semula, mungkin kami boleh menyelesaikan masalah dengan papan kekunci dan pad jejak

Untuk menetapkan semula SMC, ia adalah mudah. Ikuti beberapa langkah di bawah:

  •          Klik menu Apple dalam Bar Alat
  •          Klik 'Shut Down' untuk mematikan MacBook
  •          Jika Blibli Friends MacBook mempunyai bateri boleh                   tanggal, sudah tiba masanya untuk mengeluarkan bateri                terlebih dahulu selepas MacBook dimatikan
  •          Keluarkan juga kabel yang disambungkan ke MacBook
  •          Biarkan selama beberapa minit
  •          Tekan dan tahan butang Kuasa selama 5 saat
  •          Masukkan bateri MacBook dan cuba hidupkan semula
  •          Untuk MacBook yang bateri tidak boleh ditanggalkan, klik           dan tahan 3 butang iaitu CTRL + OPTION +                                 SHIFT, kemudian tekan dan tahan butang kuasa selama                 lebih kurang 10 saat
  •          Lepaskan kekunci, kemudian cuba hidupkan MacBook                anda sekali lagi
  •         SMC telah berjaya ditetapkan semula, cuba papan kekunci            dan pad jejak sekali lagi untuk               melihat sama ada ia          berfungsi seperti biasa.

Lumpuhkan Papan Kekunci

Satu lagi cara untuk membaiki papan kekunci dan pad jejak ialah membersihkannya dari dalam dengan melumpuhkan papan kekunci. Cara untuk melumpuhkan papan kekunci MacBook adalah dengan bantuan aplikasi tambahan. Salah satunya ialah KeyboardCleanTool.

Jika ia telah dimuat turun dan diaktifkan, maka papan kekunci secara automatik tidak akan berfungsi. Tunggu sebentar, apabila ia selesai, klik butang dalam aplikasi dan papan kekunci aktif semula. Jadi, jika pelbagai kaedah di atas tidak berjaya menyelesaikan masalah anda, anda harus segera membawa MacBook anda ke pusat servis Apple yang terdekat.

Sebarang pertanyaan dan masalah boleh contact kami di whatsapp klik link WASAP US HERE

Mecnote Studio Gombak (HQ)
No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert (CLICK MAPS)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan