Macbook Repair - Mecnote: APA ITU OEM ?

Cari Model Mac

Isnin, 24 Januari 2022

APA ITU OEM ?


       OEM atau ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER merupakan satu term yang digunakan oleh pengeluar produk tanpa jenama. Produk yang dikeluarkan adalah dalam kuantiti yang besar dan banyak kepada pengusaha lain yang tiada kilang sendiri tetapi mempunyai jenama sendiri.

    Kebanyakan barangan dari kilang OEM adalah dari China. Di Malaysia juga terdapat kilang OEM sendiri. Kilang OEM ini mengeluarkan pelbagai produk contohnya dari jenama Apple bagi komponen pada Macbook, iPad, iPhone, iMac, Mac Mini dan lain-lain. Selain itu ada juga jenama peranti lain iaitu Dell, Asus dan sebagainya.

    Pengeluaran dari OEM merujuk kepada pengeluaran dan pengeluaran pengeluar mengikut keperluan dan kebenaran kilang asal. Reka bentuk yang dikeluarkan diproses mengikut reka bentuk asal pengeluar huluan. Contohnya spesifikasi bagi bateri iPhone, kapasiti dan kualiti adalah sama, kemungkinan logo berlainan tetapi di cap atas jenama  mereka sendiri. 

    Barang OEM boleh dilihat dari segi fizikal sedikit perbezaan dari official store seperti kedudukan logo, kedudukan serial number dan sebagainya. Kadang-kadang terdapat barang OEM yang mempunyai perbezaan dari segi warna asal dan jenis parts itu sendiri. Namun ada barang OEM yang sebiji seperti yang official. Hal ini mengikut kilang OEM itu sendiri dan peniaga. 


    KENAPA OEM MURAH?   

    Barang original dari store memang mahal kerana dijual secara rasmi di official store brand itu sendiri. Contohnya spare parts Apple. Harga lebih mahal untuk dibaiki di Official Apple Store berbanding di kedai seperti MECNOTE. 

    Barang OEM dibeli direct dari kilang OEM itu sendiri dan menjadikan ia lebih murah untuk dibeli secara banyak oleh peniaga jenama sendiri.  Bayangkan korang nak mulakan perniagaan, tetapi modal tidak besar untuk buat production sendiri. Jadi, kilang OEM ini membantu peniaga yang tiada kilang untuk mengeluarkan jenama sendiri.           


        


Jika Anda Ada Masalah Mengenai Macbook/iMac Boleh Cari Atau Contact Kami Di...


Cari Kami ? Bangi (Bandar Baru Bangi Seksyen 3)










Mecnote Bangi (Boleh Waze


D-1-7 Jalan 3/38A, Seksyen 3 , 
Bandar Baru Bangi. (34.57 km)

43650 Bangi, Malaysia



Whatsapp Tanya Kami masalah Mac Anda



 Email.     : macnotesk@gmail.com 
Operasi : 11:30 pagi - 7.00 malam
(Everyday Open) 


Landmark : Dkt Petronas Seksyen 3 Sebelah Kasor 

detailing





ikut tanda arah banner kami. 

Wassap No Admin utk share location
60105267005















 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan