Macbook Repair - Mecnote: APPLE M1 ADALAH CHIPSET ARM PERTAMA UNTUK MAC

Cari Model Mac

Rabu, 11 November 2020

APPLE M1 ADALAH CHIPSET ARM PERTAMA UNTUK MAC

 Apple M1 adalah chipset ARM pertama untuk Mac dengan teras CPU terpantas dan iGPU teratas




Hari ini Syarikat Apple telah mengumumkan yang pertama self-developed perkakasan Mac iaitu M1, sistem pada cip (SoC) based on Arm dan bukan platform yang dibina oleh Intel. Ini adalah pertukaran besar-besaran, dan digunakan untuk MacBook Pro, MacBook Air and Mac Mini keluaran baru.


Chipset Mac pertama Apple kini menjadi kenyataan - memenuhi Apple M1. Syarikat itu mendakwa banyak superlatif termasuk CPU terpantas di dunia, GPU bersepadu terpantas dan keuntungan besar dalam kecekapan tenaga.


CPU terdiri daripada empat teras kecil dan empat kecil. Inti besar berkongsi 12MB cache L2, yang kecil mempunyai 4MB L2. Ini dua kali lebih cepat daripada "cip komputer riba PC terbaru" apabila terhad kepada TDP 10W dan jika terdapat penyejukan yang mencukupi dan bertindak lebih cepat.

CPU Apple lebih cekap daripada cip yang tidak dinamakan (mungkin Intel), hanya menggunakan seperempat kuasa pada prestasi yang sama. Semua diberitahu, prestasi per Watt meningkat tiga kali ganda.



Neural Engine 16-teras M1 akan menjalankan algoritma pembelajaran mesin di 11 TOPS. Terdapat juga endcode/decode engines media yang maju serta pemproses isyarat gambar. Apple juga meletakkan enklaf yang selamat dalam chipset dan tidak memerlukan cip T2 yang berasingan.

Chipset baru menyokong Thunderbolt, tidak seperti kebanyakan platform (bukan Intel), jadi pengguna Apple akan terus menikmati penyimpanan luaran yang cepat dan aksesori lain juga. Terdapat juga USB 4 di atas board.


Sebarang pertanyaan dan masalah boleh contact kami di whatsapp klik link WHATSAPP US HERE 
Mecnote Studio Gombak (HQ)
No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,Selangor.

Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert 

Tel : 03-67316101 Whatsapp : 010-8025651

Operasi : 10 pagi - 8 malam (everyday open)















BY AFIFAH



Tiada ulasan:

Catat Ulasan