Macbook Repair - Mecnote: MACBOOK AIR A1369 KERNEL PANIC ERROR

Cari Model Mac

Jumaat, 14 Jun 2019

MACBOOK AIR A1369 KERNEL PANIC ERROR



"Macbook Air A1369 Kernel Panic Error !!"



Bagaimana untuk menyelesaikan kesilapan Kernel Panic.

Apakah Panik Kernel?

Kernel Panic, walaupun terdengar menakutkan, hanya berlaku apabila Mac anda terus dimulakan tanpa sebab yang jelas. Skrin Mac anda menjadi hitam memberi anda pelbagai mesej amaran seperti "Anda perlu memulakan semula komputer anda." Perhatikan bahawa kehadiran mesej amaran adalah apa yang membezakan Kernel Panic dari restart Mac biasa dan kemalangan aplikasi. Dengan kata lain, Kernel Panic hanya versi Mac "skrin biru kematian" pada Windows, tapi bernasib baik, ia boleh diperbaiki. Jadi, mari hadapi masalah ini.












*tulisan yang keluar selepas mac auto restart. 



Apa yang menyebabkan Kernel Panic di Mac

Terdapat satu juta alasan. Seorang pengguna melaporkan dia hanya memasang folder iTunes pada pemacu yang berbeza daripada satu sistem. Tetapi dalam 90% kes konflik perisian adalah untuk dipersalahkan . Inilah senarai suspek utama:


  • RAM tidak mencukupi dan kekurangan ruang cakera keras.
  • Pemandu yang sudah lapuk
  • Kebenaran cakera keras
  • Aplikasi yang menimbulkan konflik
  • Isu perkakasan dan perkakasan yang tidak sesuai



*tulisan yang keluar selepas mac auto restart. 




Penyelesaian perisian (software) untuk membaiki Kernel Panic di Mac

1. Kemas kini semua perisian anda

Mulakan dengan melancarkan aplikasi App Store melalui Spotlight atau menu Apple.Pergi ke gedung App dan klik Update untuk melihat kemas kini terkini yang tersedia untuk Mac anda. Sekiranya beberapa alat tidak dikemas kini dengan lama, ia mungkin menjadi punca masalah Kernel Panic.

2. Cari aplikasi mana yang rosak

Jika Mac anda terus terhempas pada aplikasi tertentu, anda tahu mana yang harus disalahkan. Inilah yang harus anda lakukan dalam kes ini: 
  1. Cuba mengemas kini aplikasi masalah dan kemudian reboot mesin anda.
  2. Jika tiada kemas kini atau anda tidak boleh mengendalikannya, padam dan pasang semula keseluruhan aplikasi.
  3. Sebagai alternatif, gunakan alat pencuci aplikasi yang berdedikasi.
Jika Kernel Panic berlaku pada aplikasi rawak, anda harus melihat ke dalam pemacu sistem yang mendalam, khususnya yang datang dengan periferi, seperti kad video, penyesuai, dan sebagainya. Pastikan anda mengemas kini semua yang berkaitan dengan grafik, sistem fail atau rangkaian. Dan jika tidak membantu, inilah lebih banyak cara. 

3. Membaiki kebenaran cakera

Kadang-kadang aplikasi berjuang antara satu sama lain untuk mendapatkan akses kepada fail dan folder. Inilah kebebasan cakera apa sahaja. Apabila aplikasi anda terbantut, penetapan kebenaran yang rosak membantu masalah besar. Malangnya, pilihan membetulkan kebenaran cakera secara manual telah dilumpuhkan dalam Utiliti Disk sejak OS X El Capitan. 

4. Memastikan anda mempunyai ruang bebas yang mencukupi pada pemacu

Apple mengesyorkan untuk menempah sekurang-kurangnya 20% ruang kosong pada pemacu permulaan anda. Mac anda memerlukan ruang yang cukup untuk bernafas secara bebas. Tetapi apabila terdapat kekurangan memori fizikal atau maya, prestasi Mac anda menyusut dan Kernel Panic agak biasa.

5. Pelancaran Utiliti Disk

Kernel Panic mungkin berlaku kerana fail atau isu yang rosak dengan peranti luaran.Nasib baik, Apple sebahagiannya menjaga ini dengan Utiliti Cakera terbina dalamnya. Melancarkan alat Bantuan Pertama Utiliti Cakera akan mengesan sebarang kesilapan cakera dan jika dapat menyelesaikannya, anda bertuah lagi. 

6. Matikan item permulaan

Terdapat item log masuk yang baik adalah sebab Mac anda mula semula secara rawak. Dengan berpuluh-puluh aplikasi dilancarkan pada permulaan, mereka mungkin terlalu banyak untuk pemproses anda untuk mengendalikan. Untuk menyelesaikan masalah Kernel Panic, sekarang taktik anda adalah untuk melumpuhkan program ini dan periksa bagaimana Mac anda berkelakuan. 


Pembaikan perkakasan (hardware) untuk Panik Kernel

Semua perkakasan yang disambungkan boleh bertanggungjawab untuk demam kemalangan pada Mac anda - ia berlaku agak kerap, sebenarnya. Jadi, mari kita jalankan penyelesaian perkakasan untuk Panik Kernel. Dan bersiaplah untuk memulakan semula Mac anda beberapa kali apabila anda mengikuti petua seterusnya.

1. Matikan peranti periferi

Sama seperti yang kita lakukan dengan item permulaan, kita perlu memikirkan mana peranti yang betul-betul bercanggah dengan sistem anda. Sekarang, anda perlu menyambungkan semua yang disambungkan ke Mac anda: pencetak, kad video luaran, penyesuai rangkaian, dan lain-lain. Restart Mac anda dan sambungkan satu peranti pada satu masa - jika tiada apa-apa berlaku, mulakan semula dengan peranti baru yang dipasang. dan-ulang pendekatan harus mengasingkan sebab untuk Kernel Panic. Menemui periferal mana yang rosak? Sudah selesai, kini pasang semula dan kemas kini perisian yang datang bersamanya.

2. Jalankan Diagnostik Apple

Bergantung kepada OS anda, alat terbina dalam ini mungkin dinamakan Apple Diagnostics atau Ujian Perkakasan Apple. Utiliti Apple yang canggih ini tidak seharusnya dikhaskan untuk geeks sahaja - sebenarnya, mereka benar-benar menyelamatkan nyawa (okay, Mac).


  1. Putuskan semua periferal.
  2. Pilih menu Apple> Mulakan semula.
  3. Tahan D semasa anda memulakan semula komputer.





by ariff @ mecnote studio


Sebarang pertanyaan dan masalah boleh hubungi kami.


Mecnote Studio Gombak (HQ)
No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,
Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert

Our location.





        Tiada ulasan:

        Catat Ulasan