Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Jumaat, 26 April 2019



"Battery macbook terbakar"  - Salah satu masalah yang sering berlaku


Seperti sejumlah besar pemilik Apple MacBook, saya tidak mengharapkan bateri saya pecah. Saya mendapati bahawa Apple menganggap kejadian ini berbahaya "kelakuan yang diharapkan."

apple-battery-exploded-03-620x414

Apple menghampiri tahun kesepuluh bateri komputer riba yang meledak dan mungkin baik-baik saja dengan memberitahu pelanggan bahawa baterinya pecah adalah "kelakuan yang diharapkan." Tetapi percayalah, jauh dari jangkaan, rutin atau selamat apabila ia sebenarnya berlaku.
 
Saya perasan MacBook Pro saya tidak duduk betul-betul di raknya. Saya melihat dengan lebih dekat, dan melihat bahawa bateri telah meletup, pecah dari selongsong komputer riba, dan telah merobek pada jahitan.
 
Ia panas kepada sentuhan.
 
Melihat beratus-ratus jawatan semasa dari pelanggan yang tidak berpuas hati dengan bateri yang meletup, letupan bateri dalam laptop seolah-olah menjadi masalah biasa.
 
"Sokongan Apple menyebut ciri ini," tulis seorang. "Kerana ia menghalang bateri daripada meletup dan membakar rumah ketika kami tidak menyedari bateri Apple melakukannya ketika TIDAK DIGUNAKAN."

MacBook saya digunakan sehari-hari - dan masih ada, tetapi sekarang ia berjalan tanpa baterinya.

Mac 2008 Pro (15 inci) saya menjadi laptop komputer untuk komputer riba TV saya pada tahun 2011, apabila saya meletakkannya berfungsi untuk menjalankan semua operasi Internet yang berkaitan dengan TV skrin rata saya.

Ia adalah pada kebanyakan hari, dan saya meletakkannya untuk tidur atau menutupnya apabila saya tidur atau meninggalkan flat saya. Ia duduk di bawah TV, dan saya mengawalnya dengan perkongsian skrin.
 
POSISI RASMI APPLE: MELAKUKAN BATERAI ADALAH "MENGHADAPI PENGHARGAAN"

Apple berkata bateri $ 129 sebenarnya dijangka gagal - dan kita sepatutnya membeli yang baru setiap tahun.

Pada tahun 2010, jurutera perisian Australia, Chris Mountford membuat penemuan yang sama pada model MacBook Pro dan tahun yang sama. Apabila dia mendapati bahawa baterinya, seperti saya, diletupkan di dalam komputer riba, dia membawanya ke Apple dan terbakar dengan kasar untuk mendengar bahawa ini, menurut Apple, adalah "kelakuan yang diharapkan."
 
Apple Battery Exploded

Apathy Apple terhadap masalah nampaknya sedih universal; pada tahun 2011, satu lagi mangsa bateri yang meletup meletup sedikit di sekitar sebelum diberitahu bahawa bateri yang meletup di MacBooks adalah "normal."
 
Beliau menulis kepada Consumerist:
 
 "Kedudukan rasmi" Apple adalah bahawa bateri mereka akan         mengembangkan dan memusnahkan komputer anda.

  Terutama selepas mereka hidup lebih lama (dan saya memetik)     "optimis, jangka hayat setahun."

Barisan parti Apple adalah bahawa bateri yang meletup dalam peranti pengguna tidak meletup adalah normal, dan itulah yang dikatakan oleh orang di seluruh dunia.
 
Apple telah bergerak ke arah menanggalkan bateri yang boleh ditanggalkan, dan ia adalah satu perkara yang baik, yang sebenarnya boleh tanggal - MacBook saya masih beroperasi pada masa ini, yang menjalankan Netflix di TV saya.

Jika tidak, saya akan keluar komputer riba.
 
MacBook sedang berjalan disambungkan ke pengecas manakala bateri yang berbahaya dan berbahaya berada di atas kerusi logam di belakang rumah.

FLAMMABLE, CORROSIVE - DAN EXPLOSIVE

Bateri bengkak Apple adalah toksik kepada manusia, dan gas yang terbakar mudah terbakar dan menghakis.
 
Bateri litium polimer tidak seteruk kebanyakan bateri dari segi ketoksikan, tetapi apabila mengendalikan bateri pecah, jangan sentuh mulut, hidung dan mata; Basuh tangan anda dengan teliti, dan tinggal di kawasan pengudaraan.

Keadaan perubatan yang disebabkan oleh pendedahan kepada Lithium Polymer Chemicals termasuk membakar kulit, mata, dan membran mukus.
 
Pembekal bateri Max Amps memberi amaran tentang halaman Penjagaan Bateri Lithium Polimer: "Jika elektrolit dalam sel-sel anda perlu mendapatkan kulit anda, basuh dengan sabun dan air. Jika di mata, bilaslah dengan air sejuk."
 
"Segera dapatkan perhatian perubatan untuk ini, atau untuk luka bakar," tambahnya.
 
Mungkin tidak ada letupan yang membakar apabila bateri MacBook saya meniup sarungnya terbuka. Tetapi itu hanya kerana ia tidak terbakar. Fungsi bahan ini, walaupun dihargai, tidak betul-betul menenangkan.
 
Bateri MacBook Pro adalah Lithium Polymer, teknologi keseluruhan yang sama seperti bateri Lithium-ion.
 
Ia memerlukan pengecas khusus Li-Po untuk mengelakkan kebakaran dan letupan, dan pengecasan berlebihan atau penyambungan pendek akan menyebabkan api.
 
Sel-selnya direka bentuk untuk melompat keluar untuk mencapai keadaan berbahaya, memaksa kes itu retak terbuka, untuk mengelakkan sel daripada kehilangan meterai dan menangkap api.
 
Mereka boleh mencapai keadaan ini dari salah satu kesalahan dalam pembuatan, penyimpanan "buruk" bateri (terlalu banyak atau tidak mencukupi), atau umur.
 
Pelupusan bateri litium polimer yang betul adalah penting untuk mengelakkan bencana.
 
Apple Battery Exploded

Bateri mesti dilepaskan sepenuhnya (lombong, sayangnya seperti yang anda lihat di atas, tidak).
 
Diambil ke tempat dengan program kitar semula bateri disyorkan; jika anda melawat kedai Apple, Apple akan mengitar semulanya untuk anda.
 
Bateri Li-Po biasanya digunakan di dunia kereta dan pesawat udara yang dikawal oleh radio. Pengguna mengenakan dan menyimpan bateri mereka dalam beg tahan api, dan cerita dapat dijumpai dengan mudah di forum RC tentang letupan bateri yang berapi-api - beberapa ketika dalam operasi biasa.
 
Lembaran keselamatan bahan bateri litium Polymer menyatakan bahawa kebakaran Li-Po harus dipadamkan dengan buih atau serbuk kering; air boleh digunakan, tetapi apabila air digunakan, ia boleh membuat gas hidrogen letupan.
 
RC Club of Houston memberitahu pembaca bahawa selepas mengeluarkan bateri Li-Po - atau jika sel telah rosak - anda harus:
 
 Submerse bateri ke dalam baldi atau tiub air garam. Bekas ini     harus mempunyai tudung, tetapi ia tidak perlu ketat udara.

 Sediakan bekas plastik (jangan gunakan logam) air sejuk.   Campurkan dalam 1/2 cawan garam setiap gelen air. Jatuhkan   bateri ke dalam air garam.

 Benarkan bateri kekal dalam tab air garam sekurang-kurangnya 24   jam jika sudah dilepaskan ke 1.0v setiap sel atau 2 minggu jika   masih dicas.

 Keluarkan bateri Li-Po dari air garam, balutnya di tuala surat   khabar atau kertas dan letakkan di sampah biasa. [Sekarang]   mereka selamat di tapak pelupusan.

Saya tidak tahu risiko bateri MacBook Pro saya dibawa, atau yang saya harapkan ia gagal - dan sering gagal.
 
Sungguh mengecewakan untuk menemui isu perkakasan dan isu kepuasan pelanggan yang penting - bateri bermasalah dan tidak berfungsi Apple - dalam banyak forum dan catatan blog sambil meneliti apa yang berlaku di ruang tamu saya.
 
Ia bukan masalah yang tidak biasa, atau tidak konvensional.
 
Tetapi dalam mempelajari keengganan Apple untuk secara terang-terangan menangani sesuatu yang begitu dibincangkan, begitu berulang-ulang - dan kesediaannya untuk menambahnya kepada model keuntungan mereka - sekaligus menjadi tidak masuk akal, dan sangat mengganggu.
 
Expert in Mac
Mecnote

 Mecnote (Gombak)

No.15a Jalan SG 1/6, 
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves
Selangor, Malaysia
Waze: Mecnote
Landmark: McD Sri Gombak

Careline: 03-61770131
FB: Mecnote
Whatsapp: 01080025651

bit.ly/wasapgombak



Tiada ulasan:

Catat Ulasan