Macbook Repair - Mecnote: Cara-cara untuk membuat format pada SSD

Cari Model Mac

Selasa, 30 April 2019

Cara-cara untuk membuat format pada SSD

"Format Solid State Drive (SSD)"  


Formatting (format semula) Solid State Drive (SSD) adalah proses yang cepat dan mudah untuk memulihkan drive dalam keadaan bersih, sama seperti ketika drive masih baru. Sekiranya anda ingin menjual atau menderma drive yang lama, anda mungkin bukan sahaja ingin memformat semula drive anda, tetapi juga memadamkan semua data dalam tindakan yang berasingan.


Pertimbangan yang perlu dilakukan sebelum memformat SSD

1. Melakukan backup untuk data atau fail yang penting dahulu

Memformat semula drive akan memadamkan data yang disimpan untuk tujuan praktikal, tetapi dalam cara yang membolehkan data dipulihkan oleh beberapa cara yang canggih. Pastikan anda telah backup semua data dan fail penting dari drive yang anda mahu format sebelum memformat semula drive.


2. Pastikan anda telah memilih Quick Format

Jika anda telah biasa untuk memformat pemacu cakera keras (HDD), anda akan menyedari bahawa memformat SSD agak sedikit berbeza. SSD menggunakan teknologi yang berbeza daripada HDD, jadi fungsi pemformatan adalah satu proses yang berbeza untuk setiap satu.

Itu sebabnya penting untuk memastikan kotak yang ditandakan Quick Format disemak sebelum memformat SSD. Sekiranya tidak disemak, komputer anda akan menjalankan Full Format, yang mana selamat untuk HDD tetapi akan menyebabkan komputer anda melakukan kitaran baca/tulis penuh, yang boleh memendekkan jangka hayat SSD.

3. Aktifkan TRIM untuk mengekalkan prestasi SSD

Jika sistem operasi komputer anda menawarkan sokongan TRIM, apabila diaktifkan, komputer anda secara automatik akan memastikan bahawa data yang disimpan ke SSD anda diuruskan dengan betul.

Format semula dan TRIM boleh dipertimbangkan seperti defragmenting cakera keras, manakala teknologinya berbeza, proses yang mencapai hasil yang serupa: menghapus fail yang disimpan yang sudah tidak diperlukan lagi. Penting untuk diperhatikan bahawa SSD tidak memerlukan defragmenting, TRIM command adalah serupa dengan kesan defragmentasi.

3. Memadamkan data peribadi

Sekiranya anda cuba memadamkan data untuk menjual atau mendermakan drive tersebut, Secure Erase menghapuskan semua data dari SSD tetapi ia tidak memformat drive atau memadamkan data secara kekal. Untuk memadamkan data SSD secara kekal supaya tidak dapat dipulihkan, pergi ke website pengilang mengikut jenama SSD untuk memuat turun software.


Format SSD anda
  1. Klik pada Start atau Windows button, pilih Control Panel, kemudian System and Security.
  2. Pilih Administrative Tools, kemudian Computer Management dan Disk Management. 
  3. Klik kanan pada disk yang anda mahu format dan pilih Format
  4. Dalam dialog yang muncul, pilih File System (biasanya NTFS) dan masukkan Allocation Unit Size (biasanya 4096) dan periksa Perform a Quick Format.
  5. Klik OK
Dengan drive yang baru diformat, anda boleh memasang sistem pengoperasian atau mula memasang program.

credit : crucial.com



Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/iPhone?


Slow
Rosak
Serangan Virus
Jangan risau!! 


Kami boleh bantu menyelesaikan 

masalah anda



Tak tahu dimana lokasi 
MECNOTE UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:




WhatsApp: Abg M

          Facebook: Mecnote UIA




Anda boleh datang terus ke MECNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Tiada ulasan:

Catat Ulasan