Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Khamis, 28 Mac 2019



"iMac Pro 2019" - iMac Apple paling berkuasa yang pernah dicipta


Apple mengeluarkan iMac Pro pada December 2017, tetapi memperkenalkan grafik baru Radeon pro Vega 64X sebagai pilihan naik taraf untuk bulan Mac 2019 dan meningkatkan RAM maksimum kepada 256GB. Apple pada bulan Mac juga menurunkan harga beberapa pilihan build-to-order yang lebih tinggi, menjatuhkan kos peningkatan 64 dan 128GB RAM sebanyak $400 atau MYR1631.00 dab pilihan 2TB dan 4TB SSD sebanyak $200 atau MYR815.50.

Harga untuk iMac Pro, yang merupakan mesin 27inci, bermula pada $4,999 atau MYR20383.42 dan naik sehingga lebih dari $15,000 atau MYR61162.50, dan tag harga premium sepatutnya tidak mengejutkan - ini adalah mesin desktop yang paling berkuasa Apple pernah dibina.

iMac Pro mempunyai reka bentuk yang sama dengan iMac standard, tetapi dengan seni bina all-flash dan reka bentuk terma baru yang support Intel Xeon processor dengan sehingga 18 cores dan grafik Radeon Pro Vega yag paling canggih. Apple menawarkan konfigurasi 8 hingga 18 cores, dengan model 8 core utama yang tersedia untuk di ship serta-merta dan model 10,14 dan 18-teras khusus yang tersedia untuk dihantar dalam masa beberapa minggu.

Processor T2 direka khas untuk Apple mengintegrasikan SMC, image signal processor untuk kamera, kawalan audio, kawalan SSD, Secure Enclave, dan hardware encryption engine, membawa fungsi baru ke iMac dan memastikan keselamatan yang lebih besar.

iMac Pro dilengkapi dengan display 5K berkualiti tinggi yang support 1 billion warna dan ia datang dalam body space gray yang unik dengan aksesori space gray yang hampir sama(dan eksklusif), ditambah kabel Lightning hitam, pertama kali Apple keluarkan. Selain elemen reka bentuk yang unik, iMac Pro sebaliknya serupa dengan reka bentuk kepada iMac 27-inci yang sedia ada.


iMac Pro mempunyai empat port Thunderbolt 3 yang cukup kuat untuk memandu beberapa paparan 5K sekaligus, dan ia menyokong sehingga 4TB penyimpanan keadaan pepejal, 256GB daripada ECC RAM, dan kad grafik Radeon Pro Vega 64X dengan memory 16GB HBM2.

iMac Pro menandakan langkah pertama Apple ke arah usaha yang serius untuk memenuhi keperluan asa pengguna pro Mac. Berikutan iMac Pro, Apple akan memperkenalkan mesin Mac Pro modular high-end high-throughput yang akan menyokong peningkatan masa depan untuk meningkatkan jangka hayatnya.

iMac Pro Reviews

Menjelang pelancaran iMac Pro, Apple membiarkan beberapa profesional kreatif dan YouTubers untuk bersiap-siap dengan mesin baru.

Marques Brownlee, aka MKBHD, YouTuber tech terkenal, berkata iMac Pro yang baru berkuasa tetapi menawarkan operasi berdiam diri, dengan display dan body cantik. iMac Pro baru jauh lebih cepat berbanding Mac Pro 2013 dan barisan iMac yang sedia ada.

Brownlee merasakan iMac Pro berharga dengan berharga, dan apabila dia berharga PC yang hampir sama dengan spesifikasi teknologi yang sama, ia telah dikeluarkan kepada $5,100 atau MYR20795.25. Keuntungan iMac Pro yang terbesar adalah bahawa ia tidak boleh dinaik taraf selepas pembelian.

Jurutera, Craig Hunter berkata iMac Pro "memberikan kesan visual yang kuat" dan juga menawarkan prestasi dan produktiviti yang mengagumkan. Dia menggunakan iMac Pro untuk menjalankan computational fluid dynamics dan dikatakan adalah terpantas daripada 10 sistem yang dia uji selama 10 tahun terakhir dengan margin yang luas.



Jurugambar Vincent Laforet mendapati bahawa iMac Pro menawarkan peningkatan kelajuan 2x ke 3x berbanding dengan iMac semasa beliau untuk aliran fotografi dan videonya. Semasa mengedit video 8K RED, rakaman dram 4K, dan kandungan VR 6K, dia melihat peningkatan prestasi 200 hingga 300 peratus dalam prestasi. Beliau menggelar iMac Pro sebagai "mesin KILLER untuk mana-mana jurugambar, pembuat filem, atau pengeluar VR yang serius.


DESIGN

iMac Pro kelihatan seperti iMac standard, dengan reka bentuk slim yang sangat nipis dan tapak kaki yang minimum, tetapi ia dikhaskan dengan body space gray unik dan reka bentuk terma bar uyang menyampaikan 80 peratus lebih banyak kapasiti penyejukan dan 75 peratus lebih banyak aliran udara untuk menyokong sehingga 500 watt kuasa, yang bersamaan dengan 67 peratus kuasa lebih daripada iMac sebelumnya.


Rekaan terma baru menghasilkan gril pengudaraan yang lebih luas di bahagian belakang mesin. Walaupun iMac27 inci standard mempunyai ruang di bahagian belakang untuk membolehkan RAM ditingkatkan. tiada ruang seperti di iMac Pro, kerana ia tidak boleh dinaikkan. Kekurangan keupayaan dinaik taraf adalah salah satu kelemahan utama kepada mesin baru, dengan tidak ada cara untuk pengguna menukar RAM, processor, atau hard drive.

Pemilik iMac Pro boleh mendapatkan RAM dalam mesin dinaik taraf, tetapi berbuat demikian memerlukan membawanya ke kedai runcit Apple atau Pembekal Perkhidmatan Sah Apple. Apple tidak akan memasang RAM third party di dalam mesin, dan syarikat itu memerlukan penyedia perkhidmatan untuk memasang modul RAM yang disediakan oleh Apple.


Di belakang iMac Pro, terdapat empat port Thunderbolt 3 USB-C, 4 USB-A 3.0 port, port Ethernet 10GB, jack audio 3.5mm, dan slot SD card.

Seperti iMac 27-inci biasa, iMac Pro mempunyai paparan Retina 5K yang support satu billion warna dengan warna gamut P3 yang luas. Ia mempunyai lebih daripada 14.7 juta piksel dari tahap kecerahan 500 nit, iaitu 43 peratus lebih cerah daripada paparan iMac terdahulu. 

Untuk memadankan body space gray, iMac Pro mengangkut dengan aksesori space gray yang sepadan dengan aksesori eksklusif kepada mesin mewah dan tidak boleh digunakan oleh pengguna Apple. Aksesori tersebut termasuk Wireless Magic Keyboard dengan numeric keyboard, kabel lightning hitam, kabel hitam Thunderbolt 3, dan sama ada Magic Mouse 2 atau Magic Trackpad 2.



CPU DAN GPU

iMac Pro menggunakan processor Intel Xeon-W dengan 8,10,14 dan 18 core chips yang tersedia sebagai konfigurasi pilihan dengan Turbo Boost sehingga 4.5GHz dan sehingga 42MB cache. Intel-W adalah processor kelas kerja Intel Xeon-W menggunakan soket LGA2066 dan dibina di atas senibina SkyLake-SP. CPU iMac Pro tidak dipateri, tetapi ia mungkin tidak diganti pengguna kerana Apple menggunakan perkakasan yang sesuai.

Penanda aras iMac Pro mencadangkan model 10-core mid-range dengan processor Intel Xeon 3.0GHz adalah 45 peratus lebih cepat daripada Mac Pro 2013 dan sehingga 93 peratus lebih cepat daripada yang paling berpihak paa 2017 27-inci 5K iMac. Model 14 dan 18-core menawarkan penambahbaian prestasi yang lebih penting daripada model 10-core apabila ia berkaitan dengan tugas multi-core processing.


Dalam ujian Apple, iMac Pro terbukti menawarkan peningkatan prestasi yang luas biasa untuk aliran kerja dan aplikasi, termasuk Autodesk Maya 2018, Maxon Cinema 4D, OsiriX MD, Wolfram Mathematica, Adobe Photoshop CC, Logic Pro X, Final Cut Pro X, dan lebih lagi. Dengan Final Cut Pro X, contohnya, model 10 dan 18 teras iMac Pro menawarkan kelajuan lebih cepat daripada Mac Pro 12-core dan iMac 4-core.


Dengan penyejukan haba termaju yang dibina ke dalam iMac Pro, ia menyokong Radeon Pro Vega terbaru, AMD yang paling maju grafik yang pernah digunakan dalam Mac. Ia termasuk teras pengiraan generasi akan datang dan sehingga 16GB ingatan pakej lebar jalur lebar (HBM2) dan lebar jalur memori 400GB/s.

Radeon Pro Vega 64 yang mewah memberikan 11 terflops kuasa pengkomputeran ketepatan tunggal dan sehingga 22 teraflops prestasi pengiraan separuh ketepatan, bermakna ia cukup berkuasa untuk render 3D real-time dan immersive, fram rate VR yang tinggi. iMac Pro, seperti iMac baru Apple, menyokong perkakasan VR.

Apple mengatakan Radeon Pro Vega lebih daripada tiga kali lebih cepat daripada mana-mana GPU iMac terdahulu, membungkus kuasa kad grafik dua hala ke dalam cip tunggal.

Walaupun asa iMac Pro dilengkapi dengan Radeon Pro Vega 56 dengan memori 8GB HBM2, terdapat pilihan peningkatan untuk Radeon Pro Vega 64 dengan memori 16GB HBM2. Pada bulan Mac 2019, Apple juga menambah pilihan menaik taraf Radeon Pro Vega 64X baru.

T2 CHIP

Di samping processor Intel Xeon-W, iMac Pro dilengkapi dengan cip T2 buatan sendiri, pengganti cip T1 dalam Macbook Pro yang mengerakkan Touch Bar.

T2 mengintegrasikan system management controller, image signal processor untuk kamera, kawalan audio, pengawal SSD, Secure Enclave, and a hardware encryption engine.

Image signal processor T2 membawa pemetaan nada yang lebih baik, kawalan pendedahan yang lebih baik, dan pendedahan auto berasaskan pengesanan wajah ke kamera HD FaceTime, dan ia berfungsi untuk menyulitkan semua data pada SSD menggunakan perkakasan AES yang berdedikasi tanpa kesan pada prestasi SSD.

Ia juga memastikan boot yang selamat untuk memastikan perisian anda tidak diganggu dan hanya perisian OS yang dipercayai oleh beban Apple pada permulaan. Kerana T2, iMac Pro yang memerlukan pemulihan mungkin memerlukan Mac dan perisian Configurator Apple yang kedua.


SSD dan RAM

iMac Pro boleh dinkonfigurasi dengan sehingga SSD 4TB, walaupun mesin asas kapal dengan 1TB SSD. Ia juga menyokong sehingga 128GB memori ECC DDR4 2666MHz, yang meminimumkan kesilapan dalam data. Mesin baru bernilai $4999 atau MYR20374.92 dilengkapi dengan 32GB RAM, dan RAM boleh ditingkatkan selepas pembelian oleh Apple atau Pembekal Perkhidmatan Sah Apple. Sehingga Mac 2019, iMac Pro menyokong maksimum 256GB RAM.

Dalam mesin peringkat kemasukan, terdapat empat modul RAM 8GB DIMM, manakala model yang dinaik taraf mempunyai 4x16GB dan 4x32GB perkiraan. Walaupun iMac Pro menyokong memori quad-channel, pelanggan yang merancang untuk menaik taraf RAM selepas pembelian perlu menggantikan semua tempat modul.

Apple nampaknya menggunakan perkiraan SSD dwi di iMac Pro, dengan model 1TB peringkat kemasukan yang menampilkan dua SSD 512GB dalam konfigurasi RAID.

CIRI CIRI LAIN

THUNDERBOLT 3

Terdapat empat port Thunderbolt 3 yang dibina ke dalam iMac Pro, yang boleh memberi kuasa kepada dua aras RAID prestasi tinggi dan dua pasaran 5K pada kali pertama. Thunderbolt 3 menyokong kelajuan pemindahan data sehingga 40GB/s.

10GB ETHERNET

iMac Pro termasuk 10GB Ethernet, kali pertama yang pernah disertakan pada Mac. Ia juga menyokong kelajuan pautan Nbase-T industri-1GB, 2.5GB, dan 5GB.

SPEAKER

Speaker stereo yang dipertingkatkan termasuk dalam iMac Pro, yang dikatakan Apple memberikan sambutan frekuensi yang luas, bass yang kuat, dan volume yang lebih kuat.

AKSESORI SPACE GREY

iMac Pro dilengkapi dengan aksesori Space Gray yang unik yang pada asalnya hanya terdapat melalui pembelian iMac Pro tetapi kemudiannya tersedia secara tersendiri. Aksesori ini termasuk papan kekunci Grey Magic space dengan Numeric Keypad, Space Grey Magic Mouse 2, Dan Space Grey Magic Trackpad 2.

Magic Keyboard dan Magic Mouse 2 termasuk dalam harga pembelian, tetapi peningkatan dari Magic Mouse 2 kepada Trackpad 2 memerlukan tambahan $50. Untuk tambahan $150, pelanggan boleh mendapatkan kedua-dua Magic Mouse 2 dan Magic Trackpad 2.



Apple juga termasuk kabel Thunderbolt 3 hitam dan Lightning hitam ke kabel USB-A dengan iMac Pro, Kedua-duanya juga eksklusif untuk mesin itu.

Bagi mereka yang ingin memasang iMac Pro ke dinding, terdapat Kit Penyesuai Gunung VESA yang terdapat di Space Grey untuk $79 atau MYR321.99. Tidak seperti aksesori lain, gunung VESA boleh dibeli tanpa iMac Pro, jadi ia adalah sesuatu yang pemilik iMac Pro boleh mengambil selepas membeli mesin.




Configuration Options

Apple menawarkan konfigurasi iMac Pro tahap kemasukan tunggal yang boleh disesuaikan dengan pelbagai peningkatan.

Model asas iMac Pro berharga $4,999 dan MYR20,374.92 dan dilengkapi dengan processor Intel Xeon W 3.2GHz dengan Turbo Boost sehingga 4.2GHz, 32GB 2666MHz ECC RAM, penyimpanan SST 1TB dan Radeon Pro Vega 56 dengan memori 8GB HBM2.

Apple juga mempunyai beberapa "Konfigurasi Disyorkan " dengan processor 8 dan 10 core, RAM dinaik taraf, grafik yang lebih baik, dan banyak lagi penyimpanan, tetapi terdapat pilihan peningkatan walaupun di luar konfigurasi yang disyorkan ini. Di bawah, kami telah menyenaraikan semua pilihan menaik taraf yang ada dan harga mereka apabila ditambah kepada mesin asas.






Expert in Mac
Mecnote

Mecnote (Gombak)

No.15a Jalan SG 1/6, 
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves
Selangor, Malaysia
Waze: Mecnote
Landmark: McD Sri Gombak

Careline: 03-61770131
FB: Mecnote
Whatsapp: 01080025651

bit.ly/wasapgombak


Tiada ulasan:

Catat Ulasan