Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Selasa, 26 Mac 2019

"Flexgate" - Kecacatan reka bentuk yang menyebabkan kesan "stage light" Macbook Pro


Generasi Touch Bar Macbook Pro selalu mempunyai ciri-cirinya, tetapi reka bentuk thin-at-all-cost akhirnya dapat membuktikan lebih banyak masalah daripada yang pernah dinilai. Isu terbaharu ialah "flexgate". Flexgate berlaku kerana compact design untuk kable flex display senang rosak, yang membawa kepada masalah display yang tidak dapat di repair dengan mudah (atau murah).

A macro shot of the display cables in question, demonstrating the slack the cables have while the laptop is closed.
Cable display yang dimaksudkan, longgar dibalut keliling display controller board. Kable ditarik keluar bila display dibuka, menyebabkan mereka terkoyak dari masa ke masa.

Sudah tentu, apa-apa produk yang dihasilkan pada skala Macbook Pro terikat untuk menjalankan beberapa isu QC - yang difahami, sekiranya syarikat berasa bersalah dan ingin membaiki atau menggantikan mesin pengguna yang terjejas. Tetapi bagi kebanyakkan kita, terdapat had untuk berapa banyak pembaikan yang tidak diperlukan yang akan kita pasangkan pada laptop "Pro" yang mahal. Masalah seperti keyboard, prestasi thermal yang lemah, dan prestasi batteryyang dipersoalkan dan titik jangka hayat kepada gambaran yang lebih besar: Reka bentuk Macbook Pro ini agak jauh di sisi bentuk garis antara bentuk dan fungsi yang diketahui Apple untuk berjalan dengan baik. 

Dengan gambaran yang lebih besar dalam fikiran, mari kita menangani masalah terkini yang, kepada saya, adalah nail in the coffin untuk komputer riba ini.

Image result for flexgate

Tiada lampu

Pada awal awal pengeluarannya, reka bentuknya kelihatan agak baik. Tetapi seperti biasa, ada elemen tersembunyi dalam detail nya. Apple memilih kabel felx tipis dan rapuh berbanding dengan kabel dawai yang digunakan pada reka bentuk terdahulu yang boleh dialihkan melalui engsel dan bukannya dibalut, membantu mengurangkan tekanan pembukaan dan penutupan berulang. Tetapi masalah yang lebih besar adalah, dengan usaha yang jelas untuk membuat display senipis yang mungkin, Apple telah reka kabel sebagai sebahagian daripada display , sehingga mereka tidak dapat diganti. Ini bermakna apabila(tidak jika) kabel tersebut mula gagal, keseluruhan unit display perlu diganti, berbanding dengan satu atau dua kabel kecil-dengan berkesan mengubah masalah $6 menjadi bencana $600. 

Masalah ini memang sangat mengecewakan. Ia sememangnya terasa seperti ini boleh dielakkan sepenuhnya jika banyak pengorbanan tidak dibuat untuk faktor bentuk nipis dan cahaya, dan pastinya boleh dielakkan jika Apple baru saja membuat modular kabel (yang mungkin satu lagi nipis- dan kompromi dengan cahaya sendiri). Mungkin aspek yang paling mengecewakan ialah kelambatan Apple untuk mengakui masalah itu dan membuat perubahan kepada pelanggan. Beberapa orang yang bertekad telah berjaya mendapatkan Bar Genius mereka untuk menggantikan skrin mereka untuk membeli komputer Apple, tetapi pada masa kini nampaknya bagi setiap orang yang berjaya, banyak lagi yang ditolak - atau hanya membayar untuk skrin baru keluar dari saku tanpa menyedari betapa luasnya isu ini. Terdapat juga beberapa orang yang mendakwa telah memulakan thread di laman sokongan Apple hanya untuk menghapuskan mereka.

Buat masa ini, isu ini hanya memberi kesan kepada generasi Touch Bar Macbook Pro. Macbook Air baru tidak menggunakan reka bentuk kabel display yang sama, tetapi ia kelihatan mempunyai kelemahan yang sama- kabelnya membungkus papan paparan mereka, dan kelihatan sebagai sebahagian daripada paparan. Kita perlu menunggu untuk melihat sama ada mereka menunjukkan kegagalan kabel yang sama, tetapi warna kita "tidak terkejut" jika mereka melakukannya.




Expert in Mac
Mecnote

 Mecnote (Gombak)

No.15a Jalan SG 1/6, 
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves
Selangor, Malaysia
Waze: Mecnote
Landmark: McD Sri Gombak

Careline: 03-61770131
FB: Mecnote
Whatsapp: 01080025651

bit.ly/wasapgombak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan