Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Selasa, 12 Mac 2019

Berbaloi ke spend duit beli Macbook Air 2018? Jom kita tengok


TODO alt text



   Macbook  Air tidak mengubah sepenuhnya formula asal Ultrabook yang pertama, tetapi ianya masih berubah untuk menjadi antara salah satu Mac terbaik di pasaran sekarang - terutamanya jika anda mencari Macbook dengan Retina Display yang tidak akan membuat anda hidup gelandangan. 

   Macbook Air 2018 mempunyai Amber lake processor yang lebih baik, Retina Display yang lebih cantik dan reka bentuk nipis dan ringan yang meletakkannya di antara komputer riba terbaik hari ini membuatnya hidup atas namanya iaitu "Air".

   Tetapi dengan design dan spesifikasi yang tinggi, semestinya harganya mahal. Malah ia merupakan antara Macbook Air yang termahal pada masa kini. Jadi adakah features nya dapat menjustifikasikan harga permintaan yang tinggi? Mari kita lihat.


Harga dan Ketersediaan


   Apple telah menghasilkan lebih banyak Macbook Air 2018 daripada mana-mana model terdahulu. Dan, sementara orang berharap versi 2018 akan sepadan dengan harga Macbook Air sebelum ini yang berharga $999 atau MYR 4,084.21, ianya masih antara komputer riba yang paling berpatutan antara semua product Apple.

   Bagi sesiapa yang kecewa dengan harga tinggi (dan kenaikan) Apple untuk product nya, anda mungkin tidak mahu mengetahui harganya, dengan Macbook Air (2018) bermula pada $1,119 atau MYR4,574.81. 

   Anda akan dapat 8th-generation intel Core i5, 8GB RAM dan 128GB SSD untuk harga itu. Anda boleh memilih sendiri spesifikasi yang kena dengan tekak anda, tetapi semestinya harganya akan meningkat. Anda boleh tambah RAM ke 16GB dan SSD ke 1.5TB. 

   Terdapat juga Macbook Air yang telah dikonfigurasi yang lebih mahal pada harga $1,399 atau MYR5,709.32 yang dilengkapi dengan SSD 256GB, tetapi dengan komponen-komponen yang sama. Itu kenaikkan harga sebanyak $200 atau MYR816.20 untuk SSD yang lebih besar, bahkan dengan standard Apple itu merupakan kenaikan harga yang agak tidak masuk akal. Lebih baik anda beli Macbook Air dengan SSD 128GB dan membeli external hard drive.


   



   Jika anda ingin menkonfigurasi Macbook Air anda, anda boleh menggandakan RAM ke 16GB, 2,133MHz untuk tambahan $200 atau MYR816.20.

   Untuk menambah storage ke SSD 512GB akan dikenakan bayaran tambahan $400 atau MYR1,632.40 untuk upgrade dari modal asas, manakala upgrade ke 1.5TB adalah sebanyak $1,200 atau MYR1,632.40.


   Komponen-komponen lain tidak boleh ditukar pada Macbook Air 2018, bermaksud anda akan terikat dengan satu-satunya pilihan yang ada iaitu 1.6Hz dual-core 8th-gen Intel Core i5 processor. Kos yang telah dibincangkan diatas juga menyerlahkan lagi harga mahal Apple untuk storage. 

   Sekiranya anda tidak memerlukan storage yang besar, dan lebih bergantung pada service penyimpanan online yang dikenali sebagai Cloud Storage, ini tidak akan menjadi isu. Tetapi bagi mereka yang memerlukan storage yang besar, Macbook Air 2018 akan menjadi satu pilihan yang mahal, melainkan seperti yang kami cadangkan sebelum ini, beli external hard drive.

   Namun, pasaran untuk laptop berharga $1,000 atau MYR4,081.00 adalah lebih besar dari sebelum ini, dengan beberapa laptop dengan spesifikasi yang tinggi mendominasi dari segi titik harga, terutama sekali kejayaan Macbook Air yang original. Dengan harga $1,199 atau MYR4,893.12, Macbook Air 2018 akan bersaing dengan beberapa laptop hebat seperti laptop Huawei Matebook X Pro dan Dell XPS 13 - dimana kedua-dua laptop menawarkan spesifikasi yang setanding dengan harga.

   Macbook Air yang dulu merupakan antara laptop terbaik didunia, kini ia menghadapi cabaran untuk mendapatkan balik gelaran itu. Tambahan pula dengan harga dan spesifikasi yang ditawarkan, ia akan menjadi sangat sukar untuk menandingi laptop jenama terkemuka lain.

   Semestinya hanya XPS 12 dan Matebook X Pro merupakan alternatif yang bagus jika anda bersedia untuk beralih ke Windows 10. Jika anda terbiasa dengan macOS dan mekanisma Apple, maka Apple Macbook Air(2018) merupakan Macbook yang paling berpatutan. Bagaimanapun, itu tidak bermakna ia menawarkan nilai yang terbaik.

   Dengan menambah $100 atau MYR408.25, anda boleh mendapatkan model asas 13-inci Macbook Pro 2018 ($1,299 atau MYR5,303.17) yang dilengkapi dengan skrin dengan lebih cerah dan spesifikasi yang lebih tinggi. Bagi ramai orang, tambahan itu adalah sangat bernilai untuk Macbook yang lebih baik.

   Jika anda ingin menjimatkan duit, Apple masih menjual Macbook Air 2017 pada harga yang sama iaitu $999 atau MYR4,078.42. Walaubagaimanapun, model tersebut tiada fingerprint sensor dan resolution yang tinggi. Namun dengan tambahan $100 atau MYR408.25 ia mungkin berbaloi.

   
   
   
 Design

   Apabila Macbook Air pertama dilancarkan 10 tahun yang lalu reka bentuknya memberi impak yang luar biasa di pasaran laptop, kerana ia membuktikan anda boleh mempunyai laptop berkuasa tinggi dan penuh dengan ciri ciri bagus dalam reka bentuk nipis dan ringan.

   Boleh dikatakan Macbook Air telah menyebabkan brand brand lain seperti Intel dan saingan untuk menghasilkan laptop berkategori Ultrabook, yang merupakan peranti premium yang mementing aspek reka bentuk, gaya yang nipis dan ringan dan spesifikasi tinggi daripada aspek yang lain.

   Macbook Air telah mengubah dunia laptop apabila ia mula mula dilancarkan - tidak ada yang boleh bersaing denganya - jadi, itu perkara biasa sekiranya anda menjangkakkan Apple mengeluarkan reka bentuk yang berevolusi. Tetapi dengan keluaran Macbook Air 2018, anda perlu bersiap sedia untuk kekecewaan kerana Apple tidak akan melakukan kejutan.

   Walaupun ia bukan lagi laptop yang akan menuju ke puncak pasaran seperti Macbook Air yang terdahulu, ia tetap mengekalkan reka bentuk iconic nya, nipis dan ringan bersama beberapa peningkatan penting pada komponen-komponen tertentu.

   Jadi, Macbook Air yang baru ini adalah lebih kecil daripada sebelum ini, lebih nipis dan ringan dengan dimensi 11.97 x 8.36 x 0.61 inci. Reka bentuknya masih dikekalkan jadi ia telah turun sebanyak 0.16 inci pada titik yang paling nipisnya.

  Seperti yang kami nyatakan dalam tinjauan awal kami mengenai Macbook Air baru ini, ia mempunyai lebar dan kedalaman yang sama seperti Macbook pro 13-inci, sementara menjadi lebih nipis dan ringan.

   Saiz dan berat yang telah dikurangkan tidak bermakna ciri cirinya dikurangkan. Anda masih akan dapat display 13.3-inci, dan kami telah menyebut bahawa ia dilengkapi dengan hardware yang lebih laju, termasuk 8th-generation fanless dual-core processor dan 8GB RAM, yang boleh dinaikkan ke 16GB.

    

   
   Port-wise, anda akan mendapat dua port USB-C (THUNDERBOLT 3) di sebelah kiri Macbook Air. Anda boleh menggunakan salah satu untuk mengecas, dan ini adalah satu perkara yang baik bahawa Apple terus menggunakan format USB-C sebagai pelabuhan pengecasan, bukanna port MagSafe proprietari, kerana ini menjadikan Macbook Air lebih mesra pengguna dan fleksibel.

   Satu isu yang kami bimbang adalah kedua-dua port USB-C berada di satu sisi, dan cukup dekat bersama-sama. Ini bermakna apabila Macbook Air sedang mengecas, port USB-C kedua boleh menjadi agak dekat untuk digunakan kecuali jika anda mempunyai adapter. Mempunyai port USB-C di kedua-dua belah, seperti Dell XPS 13, akan mengelakkan keadaan ini, sambil memberi anda lebih banyak fleksibiliti ketika mengecas.

   Walau bagaimanapun, bagi kebanyakkan orang ini tidak akan menjadi masalah, dan kami lebih suka melihat Apple berpindah ke USB-C untuk Macbook Air terkini. Ia membantu menjaga kenipisan Macbook Air, sementara masa depannya terbukti dengan kompatibaliti dengan peranti USB-C baru yang akan datang.

   Sekirannya anda bergantung kepada USB biasa, maka anda memerlukan dongle atau dock untuk mereka berfungsi dengan Macbook Air 2018. Ya ia agak menjengkelkan, tetapi anda mungkin akan mendapati bahawa anda masih akan melakukan ini dengan laptop moden, terutamanya Ultrabooks nipis dan ringan.

   Kedua-dua port USB-C sememangnya merupakan langkah dari port USB-A tunggal dari Macbook Air sebelumnya. Satu-satunya port lain adalah 3.5mm headphone jack - sesuatu yang jarang berlaku pada produk-produk Apple - di sebelah kanan.

   
  

   Apple Macbook Air mempunyai keyboard yang direka semula yang mempunyai mekanisme third-generation butterfly Apple, yang mana Apple mengaku menyediakan kestabilan utama sebanyak empat kali daripada keyboard laptop yang standard, sambil menawarkan keselesaan dan responsif yang lebih baik.

   Pada masa ini dengan Macbook Air baru kami mendapati bahwa keyboard barunya memerlukan masa untuk biasakan diri, terutamanya jika anda pernah memiliki Macbook Air yang lama, tetapi sebaik sahaja jari anda menyesuaikan diri ia akan menjadi pengalaman menaip yang menyenangkan.

   Keynya agak kedalam, jadi ia anda tidak akan dapat feedback responsif yang sama seperti keyboard laptop yang lain, tetapi itulah harga yang anda bayar untuk reka bentuk slimline itu. Terdapat juga 'klik' yang memuaskan untuk key apabila ditekan, walaupun ini menjadikannya agak bising untuk type daripada versi lama.

   

   Walau bagaimanapun, keyboard 'butterfly' mungkin membimbangkan sesiapa sahaja yang melihat laporan mengenai bagaimana keyboard butterfly pada beberapa Macbook lain yang selalu menghadapi masalah. Apple tidak mendedahkan jika ia telah mebuat sebarang tweak pada suis butterfly pada keyboard untuk mengelak isu-isu masa depan, dan pada masa menulis ulasan ini ia terlalu awal untuk mendapatkan laporan pemilik Macbook Air 2018 yang menghadapi masalah itu, ia boleh memberikan beberapa orang keraguan.

   Masa akan memberitahu sama ada suis butterfly yang sangat malignan yang digunakan dalam keyboard ini mengalami masalah yang sama seperti generasi terdahulu, tetapi kami berharap Apple telah menangani masalah-masalah dengan model generasi ketiga ini.

   


   Macbook Air 2018 juga mempunyai built-in Touch ID, membolehkan anda untuk log mask ke laptop dengan cap jari anda. Ia ialah ciri yang berguna, menjimatkan masa, dan membuatkan proses log in menjadi mudah dan cepat. Seperti peranti Mac lain yang mempunyai Touch ID, ciri ini berfungsi dengan baik, mengesan cap jari dan log in tanpa sebarang masalah.

   Walaupun adanya Touch ID, Touch Bar - display tipis tambahan Macbook Pro yang menggantikan key pada barisan paling atas keyboard, yang menawarkan pintasan kontekstual untuk aplikasi yang sedang anda gunakan - tidak. Ciri ini mungkin tidak akan terlepas, walaupun dengan key fungsi di sepanjang bahagian atasnya lebih daripada mencukupi untuk menawarkan akses cepat ke pelbagai alat.

   Walaupun casis di sekelilingnya telah mengecil, trackpad Force Touch sebenarnya telah berkembang, dan sekarang 20% lebih besar daripada trackpad standard pada Macbook Air sebelumnya, menawarkan lebih banyak ruang untuk gesture dan mengerakkan cursor sekitar - anda tidak akan mahu kembali ke trackpad yang lebih kecik sebaik sahaja anda mencuba. Juga, tidak seperti pada Macbook Air yang lama, trackpad kini berada di dalam body laptop, dan memerlukan hanya tekanan lembut untuk mendaftar sebagai klik. Ia lebih selesa, dan lebih senyap.

   Penggunaan aluminium kitar semula menjadikannya Macbook yang paling eco-friendly, menurut Apple, dan sementara reka bentuk unibodynya telah dibuat dari bahan logam dari alat-alat mesin yang sebelumnya, terdapat tiada kecacatan atau tanda; nampak premium seperti biasa - dan rasa yang sama - Macbook Air yang kita dah terbiasa, hanya lebih eco-friendly. Apple memberitahu ia telah mencapai prestasi reka bentuk ini dengan menggunakan ahli-ahli metallurgis sepenuh masa, untuk membantu memastikan bahawa badan aluminium yang dikitar semula mematuhi standard ketat Apple.

   Cakera unibody Macbook air 2018 dipotong dari block pepejal aluminium, yang memberikan rasa kukuh walauoun rea bentuk nipis dan ringan. Ia adalah mesin yang mengagumkan untuk dipegang, merasa cukup ringan untuk dibawa dengan mudah namun cukup kuat sehingga anda dengan senang hati boleh memasukkannya ke dalam ransel dan membawanya bersama anda apabila anda sedang bergerak.




   Pembesar suara juga telah bertambah baik, dan walaupun saiznya kecil, ia mempunyai dua kali bass model terdahulu, dan mampu untuk 25% volume yang lebih kuat. Cip keselamatan T2. yang dibina ke dalam Macbook Air dan menawarkan beberapa ciri keselamatan, juga membantu dengan jarak stereo pembesar suara. Idea ini memberi kesan kepada kedua-dua pembesar suara itu selain daripada yang sebenarnya - kami cuba dengan menonton beberapa filem, dan terdapat perbezaan yang jelas apabila bunyi pan dari kiri ke kanan, walaupun ia tidak menyaingi persediaan stereo yang betul dengan pembesar suara diletakkan di kedua-dua bahagian bilik.

   Pembesar suaranya sangat jelas, dengan range yang baik, dan mereka masih dengar sangat baik pada volume yang tinggi. Kualiti bunyi seperti ini jarang berlaku pada laptop yang ringan dan nipis, dengan audio yang lebih baik, digabungkan dengan skrin resolution tinggi, menjadikan Macbook Air sebagai laptop yang sangat bagus untuk menonton filem dan mendengar muzik.

   Kamera 720p FaceTime HD dan tatasusunan tiga microphone membantu membuat video dan panggilan suara kelihatan dan bunyi sangat baik, walaupun resolution semakin ketinggalan zaman berbanding dengan laptop saingan lain yang mempunyai webcam 1080p.

   



   Apple menawarkan pelbagai pilihan warna untuk Macbook Air: Space Grey, Gold dan traditional Silver. Walau bagaimanapun, logo Apple yang diterangi telah ditukar kepada logo chrome - reka bentuk tudung nipis tidak dapat menampung sekeping reka bentuk klasik itu.

   Secara keseluruhannya, walaupun reka bentuknya bukan sebagai berevolusi seperti Macbook Air yang asal, Apple telah lama mengesan untuk meperbaiki rupa dan rasa untuk model baru itu.





   Display

   Skrin pada Apple Macbook Air 2018 adalah produk dimana Apple telah membuktikan perubahan yang terbesar, dan paling mengalu-alukan. Walaupun keseluruhan saiz Air mengecil berbanding dengan model sebelumnya, saiz skrin tetap sama pada 13.3 inci.

   ini dicapai dengan melangsingkan bezels di sekitar skrin, dan bukan sahaja bermakna Macbook Air baru lebih kecil dan lebih mudah alih berbanding dengan model yang lama, ia juga bermakna skrin itu sendiri lebih menonjol apibila digunakan.

   Skrin ini mengekalkan nisbah aspek 16:10, tetapi di sinilah persamaan dengan skrin Macbook Air sebelumnya berakhir. Macbook Air 2018 adalah model pertama yang dilengkapi dengan display retina, dengan resolution 2560 x 1600 pixel. Ini menghasilkan kepadatan pixel sebanyak 227 pixel per inci(ppi), yang sedikit lebih tajam daripada Matebook X Pro, dan mudah mengatasi tahap kemasukan XPS 13.

   Skrin Retina memberikan Macbook Air ini empat kali ganda resolution model terdahulu. Lompatan dari resolution 900p Macbook Air yang lebih tua ke resolution Retina memberi impak yang tinggi, dan kemungkinan perkara pertama yang anda perhatikan ketika anda menghidupkan Macbook baru. Sesiapa yang rasa resolution rendah model Macbook Air sebelum ini akan lebih menghargai penambahbaikan ini.

   Dispaly Macbook Air baru ini sebenarnya setanding dengan Macbook pro yang lebih mahal, model 13-inci yang mempunyai saiz dan resolution skrin yang sama. Walaubagaimanapun, Macbook Air 2018 tidak mempunyai teknologi True Tone yang direka untuk menyesuaikan warna skrin untuk menjadikannya lebih tepat bergantung kepada keadaan pencahayaan ambien. Skrin Macbook Air juga tidak begitu terang berbanding dengan Macbook Pro.

  Apple juga telah meningkatkan sudut tontonan skrin secara dramatik untuk Macbook Air tahun ini. Itulah salah satu titik kesakitan yang paling besar apabila menggunakan Macbook Air yang lama, higga ke titik di mana memiringkan skrin hanya sedikit dari wajah kita mebuat skrin cukup mustahil untuk dilihat. Macbook Air 2018 membaiki masalah itu. 

   Ia hanya pada sudut paling melampau yang kita lihat banyak refleksi dari kaca anti-silau yang melindungi skrin LCD. Terdapat juga rangsangan untuk ketepatan warna untuk Macbook Air 2018, dengan gamut warna yang lebih luas yang mampu memaparkan 48% lebih banyak warna daripada model sebelumnya - ini bermakna gambar khususnya kelihatan cerah dan bersemangat pada skrin Macbook Air baru.

   Pandangan Macbook Air baru boleh dikira pembaharuan yang paling mengagumkan, dan resolution yang lebih tinggi memberikan Macbook peringkat kemasukan ini rasa premium, sementara juga membuat media dan foto kelihatan lebih baik dari sebelumnya. 


  • Image Credit: Google, TechRadar
  • TechRadar

Expert in Mac
Mecnote

Mecnote(Gombak)

No. 15a Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves
Selangor, Malaysia
waze : Mecnote
Landmark : Mcd Sri Gombak

Careline : 03-61770131
fb : Mecnote
Whatsapp : 0108025651
bit.ly/wasapgombak

 








Tiada ulasan:

Catat Ulasan