Macbook Repair - Mecnote: Bateri Lithium-ion

Cari Model Mac

Rabu, 12 Disember 2018

Bateri Lithium-ion


Kenapa Batteri Lithium-ion?. .

by radeonmbps @ mecnote studio


Berbanding dengan teknologi bateri tradisional, bateri lithium-ion mengecas dengan lebih cepat, bertahan lebih lama dan mempunyai ketumpatan kuasa yang lebih tinggi untuk hayat bateri yang lebih banyak dalam pack yang lebih ringan. Adakah anda tahu bagaimana ia berfungsi. Jom kita lihat. 

Pengecasan lebih pantas dan mempunyai jangka hayat batteri yang lebih lama.

Bateri lithium-ion Apple anda menggunakan pengecasan pantas untuk mencapai 80 peratus kapasiti dengan pantas, kemudian beralih kepada pengecasan stable yang perlahan. 




  • Jumlah masa yang diperlukan untuk mencapai 80 peratus pertama akan berbeza-beza bergantung pada tetapan peranti yang telah tetapkan. 
  • Software Aplikasi boleh mengehadkan pengecasan melebihi 80 peratus apabila suhu bateri yang dicadangkan melebihi. 
  • Proses gabungan ini bukan sahaja membolehkan device di charge lebih pantas, ia juga memanjangkan jangka hayat bateri anda

"It makes charging easier".




Cas bateri lithium-ion Apple anda bila-bila masa anda mahu. Tidak perlu membiarkannya sehingga 100 peratus digunakan sebelum mengecas semula..

Bateri Lithium-Ion berfungsi dalam satu kitaran cas. 
  • Kitaran cas ini akan dikira jika anda menggunakan ( discharged ) pada jumlah 100% penggunaan bateri - tetapi bukan semua pada satu kali kegunaan charge. 
Contohnya anda menggunakan battery lebih 75% kapasti untuk satu hari, kemudian cas battery kepada kapasti penuh di malam hari. Dan menggunakan 25% pada keesokan harinya, anda telah pon menggunakan ( discharged ) pada kadar 100% kapasti bateri. itu boleh dikira sebagai sekali kitaran cas/ cycle count. Dengan bateri lithium-ion, kapasiti berkurang sedikit dengan setiap kitaran cas lengkap. Bateri lithium-ion direka untuk memegang sekurang-kurangnya 80 peratus daripada kapasiti asal mereka untuk kitaran jumlah tinggi yang berbeza-beza, bergantung kepada produk. 



Satu kitaran caj selesai selepas anda telah menggunakan 100 peratus kapasiti bateri anda.







Sebarang pertanyaan dan masalah boleh hubungi kami.


Mecnote Studio Gombak (HQ)
No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,
Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert

Our location.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan