Macbook Repair - Mecnote: how to recover delete file (emptied trash) from macbook

Cari Model Mac

Ahad, 8 April 2018

how to recover delete file (emptied trash) from macbook

Jika anda menekan empty trash pada macbook anda ataupun iMac anda file yang berada di dalam trash anda akan hilang. Adakah file yang hilang di dalam trash anda boleh di jumpai semula? 

Kebanyakan file akan synchronize dengan iphone anda ataupun ipad anda. Ataupun sesuatu dokumen yang anda gunakan pada ketika itu.

Apabila anda terdelete mahupun terkosongkan trash pada macbook anda. Adakah file ataupun dokumen anda boleh di recover ataupun di ambil semula. 

Jawapan pada persoalan anda ialah " BOLEH " tetapi tidak 100% akan menjadi. 





Di dalam article ini kami akan menunjukkan langkah langkah bagaimana hendak  recover atau di ambil semula apabila anda telah mengosongkan trash di dalam macbook anda. 


ARE FILES DELETED STILL RECOVERABLE

Seperti yang kita tahu macOS tidak terus membuang file yang telah anda buang. Dengan langkah yang mudah, pengguna boleh mengambil semula file yang telah di buang. 






Tetapi jika anda membuang file anda yang berada di dalam trash macbook anda?. Ada baiknya untuk anda kerana boleh mengurangkan penggunaan memory di dalam macbook anda mahupun iMac anda. Tetapi andai kata terdapat file atau dokumen anda yang penting di dalam trash anda.


HOW TO GET TRASH FILE BACK FROM YOUR MACBOOK

STEP 1 

Check if you have saved the files on another storage device


Cuba anda ingat kembali di mana anda menyimpan fail ataupun dokumen anda. Sebagai contoh mungkin anda ada menyimpan di dalam handphone anda mahupun ipad anda. Untuk file atau dokumen kerja seperti project anda mungkin ada shared kepada pekerja pekerja anda mahupun di dalam emel anda. 



STEP 2 

Restore Time machine backup 


Jika enable time machine anda, itu adalah luck anda. File anda yang telah anda buang pada trashed anda. Secara automatik time machine akan mencari file anda.



STEP 3  

Use third party 


Jika langkah di atas tidak berjaya anda boleh mencuba aplikasi yang membolehkan file anda mahupun dokumen anda di recover atau di ambil semula. Anda boleh mencuba Stellar Mac Data Recover, aplikasi ini boleh di download. Tetapi aplikasi ini anda terpaksa membayar untuk mendapatkannya. Jika anda download anda hanya boleh menggunakan trial version.





Kami di Seri Kembangan ( Di Dalam Bazar Rakyat PKPS )

15 Minit Dari Putrajaya, Puchong
25 Minit Dari Cheras
30 Minit Dari Ampang
40 Minit Dari Bangsar, Shah Alam







Macnote Studio Seri Kembangan 

Lot G - 45 , Bazar Rakyat PKPS

Jalan Putra Permai 5/4

Bandar Putra Permai

43300 Seri Kembangan Selangor

Waze  : Bazar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazar Rakyat PKPS

Email : macbookstationsk@gmail.com

Phone : 0389382344 

Hp : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M design ( Tengok Gambar Di atas ) 

Waktu Operasi : Isnin - Ahad ( 10.00 am - 9.00pm ) di buka setiap hari






Tiada ulasan:

Catat Ulasan