Macbook Repair - Mecnote: 4 Simple MacBook maintenance tips

Cari Model Mac

Sabtu, 3 Mac 2018

4 Simple MacBook maintenance tips



RUN DISK UTILITY

Run disk utilities setiap sebulan atau dua bulan sekali. 

Dua sebab kenapa kita perlu run disk utilities kerana :-

pembaiki kebenaran ( repairing permission ) dan yang paling penting sekali adalah mengesahkan (verifying) dan membetulkan hardisk anda. Fungsi ini terdapat di dalam MacBook anda. Dengan pergi ke  \applications\utilities folder.  Cara mudah untuk anda membuka disk utility adalah dengan menggunakan spotlight yang berada di sebelah kanan screen MacBook anda. Anda akan melihat beberapa tab, anda hanya perlu memilih first aid. 

STEP 1 (a)

Repairing disk permission  

Ini adalah cara yang terbaik untuk anda menjaga hardisk anda. Proses ini juga boleh mengetahui sama ada hardisk anda boleh berfungsi dengan baik atau tidak. Selain itu juga menjalankan proses ini secara berkala dapat mengurangkan risiko berkenaan dengan hardisk anda. 

STEP 1 (b)

Repair Disk 

Ini adalah proses yang penting di dalam disk utility kerana dengan proses ini kita dapat mencari block ataupun bad sector yang terdapat di dalam hardisk anda. Cara yang terbaik adalah dengan BOOT RECOVERY PARTITION dengan memegang ( holding ) command - R dan runnig disk utility daripada sana. 





KEEP YOUR MAC UPDATE

Anda perlu mengemaskini MacBook anda. Sentiasa run software update daripada apple menu. 





CLEAN OFF YOUR DESKTOP

Percayakah anda dengan adanya data terlalu banyak di dalam dektop MacBook anda boleh menyebabkan MacBook anda menjadi slow. Ini akan menyebabkan penggunaan bateri yang banyk pada MacBook anda. Selain dari penggunaan bateri, penggunaan RAM juga akan terbatas kerana RAM anda terlalu banyak menyimpan data yang tidak sepatutnya.





REGULARLY BACK UP YOUR MAC

Sentiasa backup data di dalam MacBook anda. Ini supaya anda boleh menyelamatkan data yang penting. Kebanyakkan pengguna tidak akan membuat backup terhadap data mereka sendiri. Apabila hardisk rosak kebanyakkan data yang terdapat di dalam hardisk pengguna tidak dapat di selamatkan. Mac mempunyai satu aplikasi yang membolehkan anda membuat sandaran ( Backup ) terhadap data anda iaitu TIME MACHINE. Untuk menggunakan aplikasi ini pengguna hanya perlu mencari external hardisk yang boleh meyimpan data pengguna tersebut. Jika belum set up time machine anda perlu membuat untuk memudahkan anda untuk membuat sandaran ( Backup ) pada data anda. Anda perlu pergi ke System preferences untuk set up time machine anda.














Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005




Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

























Tiada ulasan:

Catat Ulasan