Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Isnin, 19 Februari 2018

Perbandingan kelajuan cakera keras dan memori RAM

Image result for cakera keras Image result for ram




The RAM dan cakera keras yang digunakan untuk menyimpan maklumat tetapi fungsinya dalam PC adalah sangat berbeza. Singkatnya, RAM adalah memori kerja dan cakera keras adalah memori simpanan.
Ini kerana RAM masih jauh lebih cepat daripada cakera keras yang tidak dapat menyimpan data jika ia tidak menerima kuasa elektrik.
Tapi mari kita teruskan untuk bercakap tentang kelajuan. Perbezaan antara kedua-dua tidak dapat dilihat dengan satu nombor yang memberitahu kami lebar jalur maksimum. Ini kerana bacaan dan menulis biasanya mempunyai corak yang berbeza bergantung pada apa yang anda lakukan dan peranti adalah RAM atau cakera keras lebih sesuai untuk satu atau yang lain.
Sebagai contoh, apabila sistem bermula, pembacaan data mengikuti corak rawak, iaitu, blok bersebelahan tidak dibaca dan ketika bekerja misalnya dengan video kita mempunyai apa yang dipanggil corak berurutan kerana kita membaca data yang meletakkan satu di belakang lain-lain.

Kelajuan Memory RAM vs Hard Disk dalam Pembacaan Sequential

Apabila kita bercakap tentang kelajuan RAM kita harus ingat bahawa, bergantung pada motherboard dan pemproses akan dapat membaca beberapa daripada mereka sekaligus yang dikenali sebagai saluran.
Hard disk 5400 rpm. Terdapat model yang mencapai maksimum 115 MB / s kedua-dua membaca dan menulis.
SSD SATA III hard drive. Antara muka SATA III mempunyai maksimum 600 MB / S. Terdapat banyak  SSD yang sempadan pada had tersebut. Dalam kes ini anda mempunyai 480 hingga 550 MB dalam bacaan dan 200 hingga 500 MB / S secara bertulis.
Seperti yang anda dapat lihat, SSD adalah antara dua dan empat kali lebih cepat dengan cakera keras biasa dalam bacaan berurutan.
Pemacu keras SSD PCI Express. Hard disk SSD dengan Pci Express lebih cepat khususnya anda mempunyai model yang bergerak lebih dari 3 GB / s.
DDR3 1600. Ia mempunyai maksimum teori 12.8 GB /. Realitinya, dalam saluran dua anda boleh mendapat kira-kira 18 GB / s.

Kelajuan Memory RAM vs Hard Disk dalam Bacaan Rawak

Fail-fail tersebut mungkin tidak dapat dilihat secara berterusan dan walaupun mereka adalah, realitinya adalah bahawa sistem moden perlu membaca banyak fail yang berbeza pada masa yang sama. Ia lebih penting daripada kelajuan berurut apabila membandingkan peranti.
Jika kita membandingkan akses, kita mempunyai latensi, iaitu, masa yang kita harapkan untuk menerima data pertama dari ingatan. Hard cakera, kali ini, adalah milisaat dan kenangan nanosecond. Dalam kes ini terdapat perbezaan sebanyak 100,000 kali.
Untuk membandingkan akses rawak, IOPS digunakan, yang tidak lebih daripada bilangan operasi input dan output sesaat yang cakera keras mampu atau, dalam kes ini, ingatan.
Hard disk 5400 rpm. Antara 50-80 IOPS.
SSD SATA III hard drive. Anda boleh menemui mereka antara 10,000 dan 80,000. Bergantung kepada bacaan atau tulisan. Seperti yang dapat anda lihat, inilah di mana anda dapat melihat perbezaan antara SSD dan cakera keras biasa.
Pemacu keras SSD PCI Express. Sehingga 250,000 IOPS. Masalah dengan cakera jenis ini ialah pada masa ini tidak banyak unit dan mereka sangat mahal.
DDR3 1600. Dianggarkan bahawa cakera dipasang pada jenis memori ini boleh memberi anda kira-kira 500,000 IOPS.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan