Macbook Repair - Mecnote: Membongkar dan mengimbas penyambung Apple MagSafe (Part 2)

Cari Model Mac

Isnin, 19 Februari 2018

Membongkar dan mengimbas penyambung Apple MagSafe (Part 2)

Membongkar dan mengimbas penyambung Apple MagSafe (Part 2)

Memahami kod pengenalan pengecas

Anda boleh dengan mudah mendapatkan maklumat daripada boot pada Mac (pergi ke "Tentang Mac ini," "Lebih ...", "Laporan Sistem ...", "Makanan"), tetapi banyak maklumat yang membingungkan. Watt dan nombor siri masuk akal, tetapi bagaimana dengan ID, ulasan dan keluarga? Ternyata ini adalah bahagian-bahagian protokol 1-Wire yang digunakan oleh cip di dalam penyambung.

Setiap cip dalam keluarga 1-Wire mempunyai ID 64-bit unik yang diprogramkan secara individu pada cip itu. Dalam piawaian 1-wayar, ID 64-bit terdiri daripada kod keluarga 8-bit yang mengenal pasti jenis peranti dari 1 benang, nombor siri 48-bit yang unik, dan pemeriksaan CRC bukan kriptografi 8-bit yang mengesahkan bahawa nombor pengenalan adalah betul. Syarikat (seperti Apple) boleh menyesuaikan nombor pengenalan: 12 bit pertama nombor bersiri digunakan sebagai ID pelanggan, 12 bit seterusnya adalah data yang ditentukan oleh pelanggan dan baki 24 bit adalah nombor siri.
Dengan maklumat ini, maklumat pemuat AC Mac kini masuk akal dan rajah berikut menunjukkan bagaimana ID 64-bit ditugaskan kepada maklumat pemuat. Medan ID 100 ialah ID pelanggan yang ditunjukkan oleh Apple. Watt dan semakan adalah dalam 12 bit data pelanggan (hex 3C ialah 60 perpuluhan, menunjukkan 60 watt). Kod Keluarga BA ialah kod keluarga 1-Wire untuk cip DS2413. Oleh itu, banyak maklumat mengenai pengecas AC yang dibentangkan oleh Mac sebenarnya adalah maklumat peringkat rendah mengenai cip 1-Wire.
 
Cip 1-wayar di dalam penyambung Magsafe mempunyai kod pengenalan 64-bit. ID ini diberikan terus kepada sifat pengecas yang ditunjukkan dalam "Tentang Mac ini"

Terdapat beberapa komplikasi seperti gambar rajah berikut. Loader pemasa menggunakan 85 kod keluarga untuk beberapa sebab. Ini tidak ditunjukkan pada pengecas 85 watt. Ia juga tidak menunjukkan keluarga peranti 1-Wire, jadi ia boleh menjadi nombor sewenang-wenangnya. Untuk pengecas Magsafe 2, ID pelanggan adalah 7A1 untuk pengecas 45 watt , 921 untuk pengecas 60-watt dan AA1 untuk pengecas 85 watt. Adalah pelik untuk menggunakan pengenal pelanggan berasingan untuk model yang berbeza. Walaupun pelik, untuk pengecas 85 watt bidang watt dalam ID mengandungi 60 (3C hex) tidak 85, walaupun 85 watt muncul di skrin maklumat. Kajian itu juga dikeluarkan dari skrin maklumat untuk pengirim kemudian.
Dalam penyambung Magsafe 2, ID 64-bit diberikan kepada sifat pengecas yang ditunjukkan dalam "Tentang Mac ini". Atas sebab tertentu, 'Data Pelanggan' memberikan kuasa kurang.

Bagaimana membaca nombor pengenalan

Sangat mudah untuk membaca nombor pengenalan penyambung Magsafe menggunakan  perintang pullup 2K tunggal .
 
Litar untuk mengakses cip 1-Wire dari Arduino adalah remeh - hanya penghalang pullup 2K

Jika anda menyentuh dawai tanah ke pin tanah luaran penyambung Magsafe dan kabel data kepada pin indera dalaman penyesuai, Arduino akan membaca serta-merta dan memaparkan nombor pengenalan 64-bit. Pengecas tidak perlu dipasang di dinding - dan saya sebenarnya tidak menyarankan untuk menyambungnya - sebagai ciri menarik bagi protokol 1-Wire adalah bahawa peranti boleh mematikannya dari kabel data, tanpa sumber kuasa.
 
ID 64-bit boleh dibaca daripada penyambung Magsafe dengan menguji pin luar dengan tanah, dan pin tengah dengan garis data 1-Wayar.

Untuk membuat perkara lebih mudah, nombor siri boleh dipaparkan pada skrin LCD. Litarnya kelihatan rumit, tetapi ia hanya kusut kabel menghubungkan skrin LCD . Menggunakan program mudah , nombor pengenalan 64-bit ditunjukkan di bahagian bawah skrin. Baris teratas adalah legenda yang menunjukkan komponen kod: "cc" cek CRC, "id." ID Klien, "ww", rujukan "r", nombor bersiri "siri" dan keluarga "ff". Nombor di bawah sepadan dengan pengecas 85 watt (55 hexadecimal = 85 perpuluhan).
 
Pembaca pengenalan 1-wayar dengan skrin LCD. Apabila anda menyentuh wayar ke kenalan penyambung Magsafe, kod ID dipaparkan di bahagian bawah skrin. Baris teratas menunjukkan komponen kod: pengesahan CRC, ID pelanggan, kuasa, semakan, nombor siri dan keluarga.

Kawalan cahaya status Magsafe

Mac mengawal cahaya status pada penyambung Magsafe dengan menghantar arahan melalui pin sensor penyesuai ke IC suis DS2413 1-Wire untuk menghidupkan atau mematikan dua pasang LED. Dengan menghantar arahan yang sesuai ke IC melalui pin sensor penyesuai, Arduino dapat mengawal LED seperti yang dikehendaki.
Imej di bawah menunjukkan konfigurasi. Litar rintangan mudah yang sama sebelum ini digunakan untuk berkomunikasi dengan cip. Perintah ini diterangkan dalam lembaran data DS2413 tetapi mereka harus jelas dalam kod program.
Saya menggunakan kabel yang diekstrak daripada pengecas mati untuk kesederhanaan. LED biasanya dikuasakan oleh voltan pengecas, yang saya simulasi dengan dua bateri 9 volt. Untuk menyambung Arduino ke penyambung, kali ini saya menggunakan kad input Mac DC-in; Ini adalah papan pada Mac di mana penyambung Magsafe disambungkan. Tujuan utama lembaga di sini adalah untuk memberi saya cara yang lebih selamat untuk mengikat wayar daripada menolak bolt.
 
Penyambung mengandungi sepasang LED oren / merah dan sepasang LED hijau, yang boleh dihidupkan dan dimatikan secara berasingan. Apabila kedua-dua pasangan menyala, warna yang dihasilkan berwarna kuning. Oleh itu, penyambung boleh menunjukkan tiga warna. Program Arduino berjalan melalui tiga warna dan dimatikan, seperti yang anda lihat dalam imej sebelumnya.

Proses permulaan boot

Apabila penyambung Magsafe disambungkan ke Mac, lebih banyak berlaku daripada yang anda harapkan.Langkah-langkah berikut Merupakan: 

1.- Pengecas menyediakan isyarat semasa 6 volt yang sangat rendah (sekitar 100 μA) pada pin kuasa (3 volt untuk Magsafe 2). 

2.- Apabila penyambung Magsafe dipasangkan ke Mac, Mac menggunakan beban rintangan (contohnya, 39.41KΩ), menarik kuasa masukan ke kira-kira 1.7 volt.

3.- Pengecas mengesan bahawa input kuasa telah rendah, tetapi tidak terlalu rendah. (Cakera pendek atau ketara tidak akan membolehkan pengecas.) Selepas satu saat kedua, pengecas akan beralih ke voltan penuh (14.85 hingga 20 volt bergantung kepada model dan kuasa). Terdapat mikropemproses 16-bit di dalam pengecas untuk mengawal fungsi ini dan lain-lain. 

4.- Mac mengesan voltan penuh pada input kuasa dan membaca ID pengecas menggunakan protokol 1-wayar. 

5.- Jika Mac berpuas hati dengan ID pengecas, ubah input kuasa ke litar penukaran kuasa dalaman dan mula menggunakan kuasa masukan. Mac akan menyalakan LED yang sesuai pada penyambung menggunakan protokol 1-Wire.

Proses ini menerangkan mengapa terdapat kelewatan satu saat selepas menyambungkan pengecas sebelum lampu menyala dan komputer menunjukkan bahawa bateri sedang dicas. Ia juga menjelaskan mengapa jika anda mengukur output pengecas dengan voltmeter, anda tidak akan mendapati banyak voltan.


Urutan langkah-langkah kompleks menyediakan lebih banyak keselamatan daripada pengecas biasa. Kerana pengecas menyediakan arus yang sangat rendah pada mulanya, terdapat risiko kurang litar pintas ketika menghubungkan penyambung. Oleh kerana pengecas menunggu sejam sebelum menghidupkan, penyambung Magsafe mungkin akan dipasang dengan tegas sebelum kuasa yang diperlukan oleh komputer riba itu digunakan melalui DC-In Magsafe dalaman. Ciri keselamatan tidak sempurna, bagaimanapun, seperti yang ditunjukkan oleh penyambung magsafe yang terbakar atau koyak.

Jangan cuba ini di rumah

Amaran: Saya cadangkan anda tidak cuba mana-mana eksperimen ini. 85 watts cukup untuk melakukan banyak kerosakan: tiup papan input DC Mac anda, menghantar api komponen, fius sekering, atau menguap jejak PC, dan ini hanya beberapa perkara yang boleh berlaku kepada saya . Mac dan pengecas mempunyai kedua-dua mekanisme perlindungan, tetapi mereka tidak akan menjaga segala-galanya. Memotong pengecas semasa terpasang adalah aktiviti berisiko tinggi. 
Membaca pengecas pengecas dengan menguji pin semasa ia tidak dipasang adalah lebih selamat, tetapi saya tidak dapat menjaminnya. Sekiranya anda merosakkan pengecas, komputer, Arduino atau juga tanggungjawab anda.

Kesimpulan

Terdapat lebih banyak penyambung Magsafe daripada yang anda harapkan. Pin utama penyambung - pi penyesuai pi.
 Berikut Merupakan Testimoni Yang Kami Dapat Daripada Customer



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan