Macbook Repair - Mecnote: Membongkar dan mengimbas penyambung Apple MagSafe (Part 1)

Cari Model Mac

Isnin, 19 Februari 2018

Membongkar dan mengimbas penyambung Apple MagSafe (Part 1)

Membongkar dan mengimbas penyambung Apple MagSafe (Part 1)

Pernahkah anda tertanya-tanya apa yang ada di dalam penyambung Magsafe Mac? Apa yang mengawal cahaya? Bagaimanakah Mac tahu apa jenis pengecasnya? Artikel ini kelihatan di dalam penyambung Magsafe dan menjawab soalan-soalan itu.
Penyambung Magsafe (diperkenalkan oleh Apple pada tahun 2006) sangat mudah. Ia sesuai dengan magnetik dan putus sambungan jika penyambung fizikal ditarik. Di samping itu, ia adalah simetri, jadi tidak perlu bimbang tentang sisi mana ia berada. LED kecil pada penyambung berubah warna untuk menunjukkan status caj itu.
Imej berikut menunjukkan penyambung Magsafe 2 baru , yang lebih tipis. Perhatikan bagaimana pin disusun secara simetrik; ini membolehkan penyambung untuk menyambung sebarang arah. Pengecas dan komputer berkomunikasi melalui pin sensor penyesuai (juga dipanggil pin kawalan beban), yang artikel ini akan terangkan secara terperinci di bawah. Kedua-dua pin tanah adalah lebih panjang daripada yang lain, jadi mereka membuat kenalan terlebih dahulu apabila anda menyambungkan penyambung (seperti penyambung USB).
Pins penyambung Magsafe 2. Pins disusun secara simetri, jadi penyambung boleh dipasang dengan apa cara sekalipun.

Membongkar penyambung Magsafe

Ia mempunyai kabel Magsafe yang bekerja dengan teruk, pin kuasa telah dibakar seperti yang anda lihat dalam gambar di bawah, jadi saya fikir membukanya dan memeriksa bahagian dalamnya. Penyambung di bawah ini adalah Magsafe yang lebih tua; Perhatikan bentuk yang sedikit berbeza berbanding dengan Magsafe sebelumnya 2. Juga ambil perhatian bahawa pin sensor penyesuai tengah jauh lebih kecil daripada pin lain, tidak seperti Magsafe 2.
Penyingkiran shell plastik luar mendedahkan blok plastik lilin lembut, mungkin polietilena, yang membantu menyebar cahaya dari LED dan melindungi litar di bawahnya.
Potongan melalui blok plastik lembut mengungkapkan papan litar, dilindungi oleh lapisan plastik telus yang tipis. Kabel pengecas dikimpal di bahagian belakang plat ini. Hanya dua kabel - kuasa dan tanah - pergi ke unit pengecasan. Tiada komunikasi data melalui pin sensor penyesuai dengan unit pengecas itu sendiri.
Mengeluarkan penyambung menunjukkan " Pogo pin " yang dimuatkan dengan bunga yang membentuk sambungan fizikal ke Mac. Bahagian plastik memegang pin di tempatnya. Blok logam di sebelah kiri tidak magnet, tetapi tertarik oleh magnet yang kuat dalam sambungan Mac
 Papan litar di dalam penyambung Magsafe sangat kecil, seperti yang anda dapat lihat di bawah. Di tengahnya terdapat dua LED, oren / merah dan hijau. Dua LED yang sama ada di sisi lain. Cip kecil di sebelah kiri adalah suis alamat yang dapat ditangani 1-way DS2413 . Cip ini mempunyai dua fungsi. Menghidupkan dan mematikan LED status (iaitu bahagian "suis saluran dua kali"). Ia juga memberikan nilai ID kepada Mac yang menunjukkan spesifikasi pengecas dan nombor siri.
Cip menggunakan protokol 1-Wire , yang merupakan sistem pintar untuk menyambungkan peranti berkelajuan rendah melalui satu kabel (lebih banyak tanah). Sistem 1-wayar mudah di sini kerana Mac boleh berkomunikasi dengan Magsafe melalui pin sensor penyesuai.


Berikut Merupakan Testimoni Yang Kami Dapat Daripada Customer



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan