Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Selasa, 13 Februari 2018

Bagaimana Motherboard berfungsi?Image result for motherboard


Pengenalan

Motherboard berfungsi dengan kritikal dalam komputer. Ia adalah kerja keras di belakang proses komputer, membantu menghubungkan semuanya bersama-sama dan menjalankan komputer. Papan induk menghubungkan banyak pemproses dan bahagian untuk memastikan semuanya berfungsi dengan cekap.

Tujuan Motherboard

Papan induk menempatkan semua elemen utama komputer. Unsur pertama yang diingati ialah CPU, yang merupakan komponen penting dalam menentukan kelajuan komputer. Terletak di papan induk, CPU mesti dipadankan dengan motherboard yang serasi supaya ia boleh dimuatkan ke soket motherboard. CPU menggunakan chipset papan induk untuk berkomunikasi dengan peranti lain.
Image result for motherboard

Northbridge dan Southbridge

Chipset yang terletak di papan induk yang digunakan oleh CPU terdiri daripada cip yang ditempatkan di dua kawasan berasingan. Ini perlawanan tetap dan tidak boleh diganti. Northbridge bercakap dengan dan membantu menguruskan CPU, RAM dan banyak proses video, sementara sebaliknya, Southbridge, berkomunikasi dengan peranti lain. Peranti Northbridge dan Southbridge berkomunikasi dengan sebahagian besarnya bergantung pada lokasi peranti di dalam komputer; Northbridge mengendalikan satu sisi dan Southbridge yang lain. Sama ada jalan, Northbridge dan Southbridge menguruskan apa yang berlaku di dalam komputer dan bertindak sebagai bantuan dalam komunikasi antara pelbagai peranti dan cip. Papan induk perlu memahami semua proses yang berasingan, mentafsirkan apa yang satu peranti meminta yang lain, dan memudahkan permintaan itu dengan lebih kurang menghubungkan kedua-dua peranti itu bersama-sama. Khususnya, Northbridge dihubungkan dengan pemproses dari bas depan. Ia juga boleh menyambung ke bas PCI Express dan ke memori. Malah, pengawal memori yang menyediakan CPU dengan keupayaan untuk menjejakkan kaki ke memori juga terdapat di Northbridge. Sementara itu, Southbridge harus menunggu komunikasi dari CPU untuk melewati Northbridge pertama, sehingga komunikasi di wilayah ini tentunya lebih lambat.

Bas

Juga penting untuk solek papan induk adalah bas, yang menghubungkan kawasan motherboard ke kawasan lain dari motherboard. Setiap bas mempunyai kadar kelajuan MHz yang menentukan betapa cepatnya maklumat itu dapat bergerak. Kelajuan ini diukur oleh bas sisi depan, yang, seperti yang disebutkan, memudahkan penyambungan Northbridge ke CPU. Bas khusus lain ialah bas memori, bas belakang dan bas PCI. Motherboard mempunyai tangan dalam proses semua peranti ini.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan