Macbook Repair - Mecnote: Apakah cakera RAM?

Cari Model Mac

Rabu, 21 Februari 2018

Apakah cakera RAM?

Apakah cakera RAM?


Cakera RAM menggunakan sebahagian daripada RAM dengan fungsi cakera keras . Dengan cara ini anda mendapat beberapa kelebihan di antara yang menonjolkan kelajuan yang lebih tinggi berbanding dengan cakera keras tradisional dan beberapa kelemahan kerana anda boleh kehilangan data kerana RAM tidak menentu. Untuk mempunyai cakera RAM, adalah perlu untuk program untuk menipu sistem operasi untuk mempercayai bahawa bahagian memori RAM sebenarnya adalah cakera fizikal. Tidak lama dahulu, sebelum kemunculan Windows 7, sistem operasi itu sendiri yang membawa fungsi ini tetapi Microsoft memutuskan untuk berhenti melaksanakannya.

Apa yang saya dapat apabila menggunakan cakera RAM?

Seperti yang telah saya nyatakan, tarikan terbesar adalah kelajuan yang mampu memberi sejak RAM lebih cepat daripada cakera keras, tetapi bukan satu-satunya. Dengan memiliki cakera RAM, anda akan kurang fragmentasi dalam cakera utama anda, kerana anda menggunakan RAM sebagai cakera sementara, kurang memakai cakera tradisional anda dan tentu saja kurang bising jika cakera anda mekanikal.
Masalahnya ialah volatilinya, sebarang data yang disimpan dalam cakera RAM hilang ketika peralatan berhenti makan, yang perlu digunakan dengan teliti. Sesetengah program, untuk mengelakkan masalah ini, rekod dari semasa ke semasa data yang terdapat dalam cakera RAM ke cakera tradisional.
Anda juga mempunyai kemungkinan untuk menjadikannya berterusan, rakaman apabila menutup peralatan dan membaca lagi apa yang telah direkodkan pada mulanya. Ini sangat penting jika anda ingin memasang aplikasi di salah satu daripada mereka dan tidak perlu melakukannya setiap kali anda memulakan mesin. Satu lagi masalah, yang menghalang cakera-cakera ini daripada memberi potensi maksima mereka, ialah aplikasi-aplikasi itu selalu mempunyai sesuatu yang dipasang pada cakera keras biasa maka anda tidak dapat melihat apa yang kelajuan maksimum yang dapat dicapai.
Tidak sepatutnya anda lupa walaupun kelihatannya RAM tidak terbatas dan jika anda menggunakannya sebagai cakera RAM, anda tidak boleh menggunakannya sebagai memori yang berfungsi.

Benar, cakera RAM begitu pantas?

RAM cakera jauh lebih pantas daripada yang anda bayangkan. Masalah sebenar semua peralatan adalah pembacaan data rawak. Ini berlaku apabila kita mahu membuka banyak fail berbeza pada masa tertentu yang berlaku misalnya apabila menyalakan PC atau mengakses sebarang aplikasi.
Untuk cakera keras tradisional ini adalah masalah kerana terdiri daripada cakera maklumat boleh ditulis di mana sahaja dengan apa yang anda perlu terus mencari. Dalam bahagian ini diselesaikan dengan SSD bahawa dalam bacaan jenis ini dengan mudah boleh antara 50 dan 100 kali lebih cepat daripada cakera keras dengan piring.
Tetapi adalah cakera RAM berjaya mempercepat proses ini antara 30 dan 50 kali berbanding dengan SSD. Juga dalam bacaan berurutan boleh 20 kali lebih cepat tanpa masalah.
Pendek kata, cakera RAM boleh membantu anda memperbaiki prestasi sesetengah aplikasi selagi anda mempunyai banyak memori dan tahu cara mengkonfigurasinya dengan betul.



Berikut Merupakan Testimoni Yang Kami Dapat Daripada Customer



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan