Macbook Repair - Mecnote: Apa beza laptop, notebook, netbook, ultrabook, chromebook dan macbook

Cari Model Mac

Sabtu, 10 Februari 2018

Apa beza laptop, notebook, netbook, ultrabook, chromebook dan macbook

Apa yang berbeza laptop, notebook, netbook, ultrabook, chromebook dan macbook
Sekarang kita berada di era yang sangat serba boleh. Mudah dibawa ke mana sahaja. Termasuk peralatan komputer. Bahkan peranti komputer mudah alih ini hampir menggantikan kewujudan komputer desktop, komputer yang hanya diam di atas meja yang tidak boleh di bawa- ke mana-mana.

Ini alat komputer mudah alih dari pelbagai jenis. Seperti komputer riba, komputer riba, netbook, ultrabook, macbook, chromebook dan sebagainya. Peranti komputer mudah alih ini tidak sama, mereka dicipta untuk mempunyai matlamat dan ciri mereka sendiri. Dan tentunya tujuan alat ini diciptakan adalah keperluan untuk peranti pengkomputeran mudah alih, yang dapat dibawa ke mana.


Komputer riba
HP Notebook
Komputer riba Apple Secara umum, peranti komputer mudah alih disebut komputer riba. Bahasa komputer riba bermaksud "di atas pangkuan" dan komputer riba bermaksud peranti komputer yang saiznya cukup kecil supaya ia boleh diletakkan di atas pangkuan kami. Desktop bermaksud "di atas meja" dan komputer desktop bermaksud peranti komputer yang kerana saiznya yang besar maka ia diletakkan di atas meja.

Komputer riba yang hadir untuk menggantikan fungsi komputer desktop dengan lebihan boleh diambil di mana saja, alias mudah alih. Dengan kata lain, komputer riba dikatakan bentuk mudah alih komputer desktop. Dan ciri-ciri yang ditawarkan juga hampir sama komputer desktop atau PC (Komputer Peribadi).

Kini penggunaan istilah laptop jarang berlaku. Orang lebih suka memanggilnya Notebook. Pengeluar lebih suka menggunakan istilah Notebook daripada komputer riba.

Terdahulu perbezaan antara Notebook dan Laptop masih boleh dilihat. Notebook mempunyai saiz yang lebih kecil daripada komputer riba dan ciri yang ditawarkan juga kurang daripada komputer riba. Tetapi sekarang mungkin kita tidak boleh lagi memberitahu laptop mana yang Notebook. Saiz dan keupayaan hampir sama. Tinggal pengeluar hanya mahu memanggil apa produk, komputer riba atau Notebook.

Notebook
Sony vaio netbook

Notebook pada asalnya direka bentuk sebagai nama mencadangkan, Notebook, buku nota. Seperti buku nota yang mudah dimasukkan ke dalam beg dan dibawa ke mana-mana sahaja. Bukan hanya mudah alih, tetapi lebih kepada peranti mudah alih. Tetapi sekarang Notebook bukan hanya lebih mudah alih daripada komputer riba tetapi juga keupayaannya hampir menyamai komputer desktop.

Secara fizikal Notebook mempunyai berat kira-kira 5 kg dengan kemampuan batterai tahan sehingga 4 - 5 jam tanpa bantuan sumber kuasa dari luar dan sebelumnya batteri di cas penuh. Ia mempunyai skrin dengan saiz kira-kira 12-15 inci dan menyokong skrin paparan resolusi tinggi. Terdapat pad sentuh yang menggantikan tetikus.

Dilengkapi dengan pelbagai terminal sambungan luar seperti pelbagai port USB, HDMI, VGA. Terdapat juga CD Drive yang boleh menjadi DVD atau Blu-Ray dan juga membaca / menulis CD (baca / tulis). Juga dilengkapi dengan sambungan wayarles Bluetooth dan Wifi. Jenis Notebook terkini juga mempunyai keupayaan untuk memproses grafik yang tinggi dan sesuai untuk bermain permainan.

Netbook

Netbook direka untuk kegunaan pengkomputeran asas, lebih kecil dan lebih ringan dan lebih mudah alih daripada buku nota. Di samping sesuai namanya, Netbook ditujukan juga untuk boleh melayari internet di mana-mana berada kerananya Netbook selau dilengkapi dengan sambungan Wi-Fi.

Secara fizikal, Netbook mempunyai berat kira-kira 1 -2 kg, saiz skrin lebih kecil antara 9-10 inci. Oleh kerana saiznya yang kecil, biasanya Netbook tidak dilengkapi dengan CD Drive. Keupayaan pemproses yang lebih terhad dan tidak dapat memberikan grafik tinggi. Resolusi skrin rendah dan hanya sesuai untuk kerja pejabat. Dengan begitu banyak batasan pada netbook ini, harganya lebih murah. Netbook lebih popular di kalangan pelajar sekolah atau pelajar kolej. Tetapi netbook menjadi kurang popular sejak kedatangan iPad dan tablet.

Ultrabook
HP envy ultrabook

Pada masa ini juga muncul satu siri baru komputer riba yang dikenali sebagai Ultrabook. Istilah ini mula diperkenalkan oleh Intel untuk komputer riba yang ringan dan nipis tetapi mempunyai prestasi tinggi. Ultrabook dianggap sebagai tindak balas kepada Macbook Air yang dikeluarkan oleh Apple. Selanjutnya istilah Ultrabook juga diikuti oleh pengeluar lain. Dengan kata lain, Ultrabook adalah sejenis Macbook Air yang dibuat oleh Intel.

Ultrabook merupakan peranti komputer mudah alih yang ringan dan nipis seperti netbook namun mempunyai keupayaan pengkomputeran setara notebook. Dalam reka bentuk mempunyai kelebihan netbook serta notebook. Oleh itu harganya sangat tinggi. Apalagi untuk memenuhi tuntutan ini Ultrabook menggunakan SSD (Solid State Drive) yang mempunyai keunggulan lebih cepat, lebih boleh dipercayai dan prestasi yang lebih baik dari pada HDD (Hard Disk Drive).

Ultrabook umumnya mempunyai berat kira-kira 1.5 kg, tebal kurang daripada 2 cm dengan saiz skrin antara 11-15 inci. Kerana penipisan dan ringan ini Ultrabook tidak dilengkapi dengan CD Drive. untuk tugas pengkomputeran biasa dan permainan ringan tetapi sukar untuk menjalankan permainan yang 3D.

Chromebook
Chromebook
Chromebook adalah sejenis komputer mudah alih ringan yang menggunakan Google Chrome sebagai sistem pengendaliannya. Tujuan mencipta Chromebook ini ialah membawa peranti komputer mudah alih yang murah kerana ia tidak lagi menggunakan Windows sebagai sistem pengendalian. Chromebook direka untuk berfungsi dengan menggunakan sambungan internet kerana kebanyakan aplikasi dan data disimpan di internet (di awan, "awan"). Dan Google menyediakan 100 GB storan di Internet (awan) masing-masing untuk setiap Chromebook. Walaupun Chromebook berfungsi dengan menggunakan rangkaian Internet, itu tidak bermakna Chromebook tidak dapat berfungsi jika tidak ada rangkaian Internet. Google juga menyediakan perisian yang boleh digunakan di luar talian dan tidak lama lagi akan diselaraskan dan disimpan dalam "cloud" (Google Drive) apabila ia disambungkan kembali ke rangkaian internet. 

Macbook Air

Macbook Air

Macbook Air Seperti diterangkan di atas, Macbook Air adalah satu lagi bentuk Ultrabook. Perbezaan Ultrabook pertama kali dicipta oleh Intel dan menggunakan Windows sebagai sistem operasi (OS) manakala Macbook Air dicipta oleh Apple dan menggunakan MacOS sebagai sistem pengendaliannya. Tidak seperti Ultrabook yang dihasilkan oleh pelbagai pengeluar komputer, Macbook Air hanya dihasilkan oleh Apple Computer. Fizikal berat dan ketebalannya hampir sama dengan Ultrabook. Begitu juga dengan keupayaan dan ciri yang boleh dikatakan hampir sama dengan Ultrabook.


Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.








Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

16 ulasan:

  1. When I originally commented I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I recieve 4 emails with the exact same comment. Perhaps there is an easy method you are able to remove me from that service? Thanks a lot!If you are having Great Collections of Free IPTV M3U Playlist Don’t Forget to Share with Us & Also Ask Us If you have any questions use the comments box. Also, if you want to thanks us for the Latest IPTV Channel Playlist 2019. you can do it just by sharing this article on social media platforms such as Facebook, Whatsapp , Twitter, and Pinterest

    BalasPadam
  2. Wow, What an Outstanding post. I found this too much informatics. It is what I was seeking for. I would like to recommend you that please keep sharing such type of info.If possible, Thanks. https://pcworld.site

    BalasPadam
  3. Thanks for a wonderful share. Your article has proved your hard work and experience you have got in this field. Brilliant .i love it reading. Laptop

    BalasPadam
  4. khatrimaza is the best platform for you to watch free Dubbed movies and series, with quite at ease on your Androids to have the best of your weekend.khatrimazais the popular site and app too to watch free and famous movies that might be at the hatred of big producers and not easily available.

    BalasPadam
  5. Excellent article. Very interesting to read. I really love to read such a nice article. Thanks! keep rocking. laptop

    BalasPadam
  6. When you use a genuine service, you will be able to provide instructions, share materials and choose the formatting style. laptop

    BalasPadam
  7. On the off chance that there's a laptop you may like, similar to one of those MacBook Air which are somewhat little both in goal yield and the screen size itself, it's a smart thought to get a screen which you can use to expand the current laptop work area, so you can store all the toolbars and dockers on your laptop screen and accomplish the altering chip away at the enormous screen where you can see it better.Best photoshop laptop under 1000

    BalasPadam
  8. Now if you go for an Apple laptop, you might want to take into account the extra charge you might come across if you intend to upgrade your current model with more RAM. laptop

    BalasPadam
  9. Awesome article, it was exceptionally helpful! I simply began in this and I'm becoming more acquainted with it better! Cheers, keep doing awesome! laptop repair Kansas city

    BalasPadam
  10. Are You Looking for Laptop Repair & Service in Mumbai? Then This Is the Right Place. Apple Independent Service Centre. Professional and Trusted Laptop Repair Centre in Mumbai. Any Laptop Brands Computers & Hardware &, Software installation Support. Laptop Repair near me

    BalasPadam
  11. Here you can find best laptop and mobile phone information https://technicaltodayb.blogspot.com/

    BalasPadam
  12. The world of laptops can be quite overwhelming with so many options. Each category serves a different purpose. If you're looking for high-performance gaming, consider an 'rtx 3060 laptop.' And for a reliable purchase, I recommend checking out laptops from Paklap. They offer a wide range to suit your needs.

    BalasPadam
  13. I just finished reading your latest blog post, and I must say, it was absolutely amazing! Your writing style effortlessly conveyed the information and made it both engaging and informative. The depth of insights you provided was truly impressive, and I found myself captivated from start to finish. Thank you for sharing such valuable content—I'm looking forward to your future posts!
    https://expressiveblogs.com/

    BalasPadam
  14. I just finished reading your latest blog post, and I must say, it was absolutely amazing! Your writing style effortlessly conveyed the information and made it both engaging and informative. The depth of insights you provided was truly impressive, and I found myself captivated from start to finish. Thank you for sharing such valuable content—I'm looking forward to your future posts!

    BalasPadam