Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Rabu, 14 Februari 2018

Adakah Elektronik Dapat Diuraikan?

Constant and rapid obsolescence of electronic devices has given us landfills full of "e-waste."

Teknologi bergerak pantas, dan kami mewujudkan gunung komputer usang, telefon bimbit, TV dan semua aksesori. Semuanya pecah akhirnya - sama ada ia berlaku selama berabad-abad di tapak pelupusan, atau semasa ia masih digunakan. Sebarang peranti elektronik yang disediakan terdiri daripada pelbagai bahan, masing-masing dengan penguraiannya sendiri. Itu dengan sendirinya adalah masalah, kerana sesetengah item boleh menjadi toksik atau sebaliknya berbahaya apabila bahagian yang lebih mudah rosak telah rosak (seperti bateri). Walau bagaimanapun, kebanyakan bahan yang digunakan dalam elektronik mempunyai "hidup" yang panjang dan akan kekal dalam hampir sama bentuk untuk masa depan yang boleh dijangka.



Tidak akan teruraiImage result for component that njever disposed

Dalam pengertian yang ketat, semuanya terurai akhirnya. Tetapi apabila "akhirnya" bererti "selepas berjuta-juta tahun," bahan-bahan tersebut boleh dianggap tidak terurai dalam apa-apa makna perkataan yang bermakna. Ini berlaku untuk logam, plastik dan kaca yang digunakan dalam peranti elektronik kami. Kaca sahaja tidak mempunyai tempoh penguraian yang terukur - tingkah laku biasa adalah bahawa ia akan mengambil satu juta tahun atau lebih untuk mengurai. Sebagai perbandingan, anggaran tipikal 500 tahun untuk plastik kelihatan ringkas. "Logam" meliputi terlalu banyak kategori untuk meringkaskan; jelasnya, jejak nipis logam pada papan litar akan memecah jauh lebih cepat daripada blok padu bekalan kuasa dan heatsink.

Sentiasa TeruraiImage result for component laptop that will disposed


Namun, aspek penting dalam penguraian elektronik mungkin tidak berapa lama bahan-bahan yang diperlukan untuk mereput sepenuhnya, tetapi apa kesannya terhadap alam sekitar ketika peranti-peranti itu pecah. Elektronik kerap mengandungi bahan-bahan toksik seperti merkuri, plumbum, kadmium, arsenik dan berilium, yang semuanya dapat dijumpai ke dalam tanah, udara dan air apabila eksterior yang lebih rapuh mula pecah. Bateri merupakan contoh yang sempurna; keluaran logam nipis merendahkan dalam satu abad atau kurang, mendedahkan logam berat dalam - yang merupakan elemen yang tidak pernah pecah dan beracun.

Semasa digunakanImage result for component laptop that will disposed

Bateri menyerlahkan isu penguraian dan kitar semula kerana mereka (bersama-sama dengan dakwat dan kartrij toner) adalah komponen yang boleh rosak dan dilupuskan manakala peranti masing-masing masih digunakan. Kebanyakan pengguna PC tahu bahawa komponen tertentu lebih cenderung untuk haus daripada yang lain, seperti kenalan elektrik pada kad pengembangan dan kabel penyesuai dan bahagian yang bergerak dalam cakera keras dan peminat. Proses seperti kakisan papan papan litar dan elektromigrasi dalam kerepek IC berlaku dalam masa yang kurang dari penguraian bahan. Oleh itu, kesan degradasi pada peranti harian yang rosak jauh lebih mudah dilihat daripada masalah yang semakin meningkat dari elektronik yang terbengkalai dan usang.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan