Macbook Repair - Mecnote: MENGGUNAKAN PENGECAS YANG BETUL

Cari Model Mac

Khamis, 4 Januari 2018

MENGGUNAKAN PENGECAS YANG BETUL



Memiliki banyak pengecas boleh menjadi sangat memenatkan. Punya la susah kalau nak cari adapter yang sesuai. Kalau jumpa  takpa lagi, ni kalau tak jumpa tak pening kepala. Diingatkan jangan sesekali mencuba setiap adapter pada laptop anda kerana  tindakan tersebut tersangatlah berbahaya kerana jika anda memilih penyesuaian kuasa yang tidak serasi, laptop anda berkemungkinan akan rosak atau lebih teruk lagi rumah anda akan terbakar jika laptop tersebut meletup. Siapa tahu, malang tidak berbau.
Dalam artikel ini saya akan membantu anda untuk mencari penyesuaian kuasa yang betul dan tepat untuk peranti anda.Kemudian saya akan memberitahu mengapa ianya sangat penting.
Secara ringkas:
  • Berikut akan menyebabkan kerosakan pada peranti anda:
  • Polar berlawanan
  • Penyesuai voltan yang lebih tinggi daripada penarafan peranti
  • Berikut ini akan menyebabkan kemudaratan kepada kord atau penyesuai kuasa anda:
  • Polar berlawanan
  • Penyesuai semasa yang lebih rendah daripada penarafan peranti
  • Berikut mungkin tidak menyebabkan kerosakan, tetapi peranti tidak berfungsi dengan baik:
  • Penyesuai voltan rendah daripada penarafan peranti
  • Penyesuai semasa yang lebih tinggi daripada penarafan peranti

Pengenalan Ringkas kepada Istilah Elektrik
Setiap penyesuai kuasa AC / DC direka bentuk khusus untuk menerima input AC tertentu (biasanya keluaran standard dari salur 120 V AC di rumah anda) dan menukarnya kepada output DC tertentu. Begitu juga, setiap peranti elektronik direka khusus untuk menerima input DC tertentu. Kuncinya adalah untuk menyesuaikan output DC penyesuai kepada input DC peranti anda. Menentukan output dan input penyesuai dan peranti anda adalah bahagian yang sukar.
Sesetengah pengeluar meletakkan banyak maklumat pada label. Lain-lain meletakkan hanya beberapa butiran. Dan jika tiada maklumat mengenai label tersebut, teruskan dengan berhati-hati.
Butiran yang paling penting untuk anda dan elektronik halus anda adalah voltan dan arus. Voltan diukur dalam voltan (V) dan arus diukur dalam amp (A). (Anda mungkin pernah mendengar tentang rintangan (Ω), tetapi ini biasanya tidak muncul pada penyesuai kuasa.)
Untuk memahami apa arti tiga istilah ini, ia membantu memikirkan elektrik sebagai air mengalir melalui paip. Dalam analogi ini, voltan akan menjadi tekanan air. Semasa, seperti terma, merujuk kepada kadar aliran. Dan ketahanannya berkaitan dengan saiz paip. Penting kerana terlalu sedikit kuasa bermakna peranti anda tidak akan mengecas atau mengendalikan dengan betul. Terlalu banyak kuasa menjana haba yang berlebihan.
Istilah penting yang perlu diketahui ialah kekutuban / polarity. Untuk arus langsung, terdapat tiang positif (+) dan tiang negatif (-). Untuk penyesuai untuk berfungsi, palam positif mesti dikehendaki dengan bekas negatif atau sebaliknya. Arus terus, secara semula jadi, adalah jalan sehala.

Membaca Label Penyesuai AC / DC
Jika pengeluar cukup pintar (atau dipaksa oleh undang-undang) untuk memasukkan output DC pada label, anda beruntung. Lihatlah bahagian “brick” penyesuai untuk perkataan OUTPUT. Di sini, anda akan melihat volt yang diikuti dengan simbol semasa dan kemudian semasa.

Simbol DC kelihatan seperti ini:
Untuk memeriksa kekutuban, cari tanda + atau – bersebelahan voltan. Atau, cari rajah yang menunjukkan polariti. Biasanya ia terdiri daripada tiga bulatan, dengan tambah atau tolak di kedua-dua sisi dan bulatan pepejal atau C di tengah. Jika tanda + berada di sebelah kanan, maka penyesuai mempunyai polariti positif:
Sekiranya terdapat tanda – tanda di sebelah kanan, maka ia mempunyai polariti negatif:
Seterusnya, anda mahu melihat peranti anda untuk input DC. Anda biasanya akan melihat sekurang-kurangnya voltan berhampiran bekas plag DC. Anda mungkin mendapati kedua-dua voltan semasa di tempat lain pada peranti, di bahagian bawah atau di dalam penutup petak bateri atau dalam manual. Sekali lagi, cari polariti, sama ada dengan menandakan simbol + atau – atau gambarajah polarity.
Ingat: input peranti harus sama dengan output penyesuai. Ini termasuk polariti. Jika peranti mempunyai input DC + 12V / 5.4A, dapatkan penyesuai yang mempunyai output DC + 12V / 5.4A. Jika anda mempunyai penyesuai universal, pastikan ia mempunyai penarafan semasa yang sesuai dan anda memilih voltan dan polar yang betul..

Apa yang Terjadi Jika Anda Menggunakan Penyesuai Salah?
Idealnya, anda akan mempunyai voltan, arus, dan polatiry yang sama pada penyesuai dan peranti anda. Tetapi bagaimana jika anda secara tidak sengaja (atau sengaja) menggunakan penyesuai yang salah? Dalam sesetengah kes, palam tidak sesuai. Tetapi terdapat banyak keadaan di mana penyesuai kuasa yang tidak serasi akan dimasukkan ke dalam peranti anda. Berikut adalah apa yang anda boleh jangkakan dalam setiap senario:

Polariti yang salah:-
Jika anda membalikkan polariti, beberapa perkara boleh berlaku. Jika anda bernasib baik, tiada apa yang akan berlaku, dan tiada kerosakan yang akan berlaku. Jika anda tidak bernasib baik, peranti anda akan rosak. Sesetengah komputer riba dan peranti lain menggunakan perlindungan polarity. Jika ini berlaku, anda mungkin mendengar pop dan melihat asap. Tetapi peranti ini masih boleh berfungsi dengan kuasa bateri. Walau bagaimanapun, input DC anda akan rosak. Untuk membetulkan ini, sama ada menggantikan fius perlindungan polarity atau diservis. Berita baiknya adalah bahawa litar utama tidak terbakar.

Voltan terlalu rendah:-
Sekiranya voltan pada penyesuai lebih rendah daripada peranti, maka peranti mungkin berfungsi, walaupun secara tidak sengaja. Sekiranya kita memikirkan semula analogi voltan yang menjadi tekanan air, maka itu bermakna bahawa peranti itu mempunyai “tekanan darah rendah.” Kesan voltan rendah bergantung pada kerumitan peranti. Biasanya, ia tidak akan menyebabkan kerosakan atau memendekkan hayat peranti anda.

Voltan terlalu tinggi:-
Jika penyesuai mempunyai voltan yang lebih tinggi, tetapi arusnya adalah sama, maka peranti itu mungkin akan mematikan apabila ia mengesan overvoltage. Sekiranya tidak, maka ia mungkin lebih panas daripada biasa, yang boleh memendekkan hayat peranti atau menyebabkan kerosakan segera.

Arus terlalu tinggi:-
Sekiranya penyesuai mempunyai voltan yang betul, tetapi arus lebih besar dari apa yang memerlukan input peranti, maka anda tidak sepatutnya melihat sebarang masalah. Sebagai contoh, jika anda mempunyai komputer riba yang memerlukan input 19V / 5A DC, tetapi anda menggunakan penyesuai DC 19V / 8A, komputer riba anda masih akan mendapat voltan 19V yang diperlukan, tetapi ia hanya akan menarik 5A . Jadi ianya akan kurang melakukan kerja.

Arus terlalu rendah:-
Jika penyesuai mempunyai voltan yang betul, tetapi arus undian penyesuai adalah lebih rendah daripada input peranti, maka beberapa perkara mungkin berlaku. Peranti boleh menghidupkan, dan hanya menarik lagi arus dari penyesuai daripada yang direka untuknya. Ini boleh menyebabkan penyesuai menjadi terlalu panas atau gagal. Contohnya peranti anda hidup tetapi ianya idak dicas. Idea buruk untuk menggunakan penyesuai penarafan semasa yang lebih rendah kerana ia boleh menyebabkan haba yang berlebihan

Kesimpulannya, anda sebagai pengguna perlulah memasikan laptop anda dicas dengan voltan & arus yang betul jika ingin jangka hayat laptop anda bertahan lebih lama.

credit to touchmedia

Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.

Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?
  • Slow
  • Rosak
  • Serangan Virus

Jangan risau!! Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:
          ·         WhatsApp Abang M
          ·         Facebook Macnote studio
          ·         Hotline 03-4010 3014

                         

Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Tiada ulasan:

Catat Ulasan