Macbook Repair - Mecnote: Melayari Melalui Fail

Cari Model Mac

Rabu, 31 Januari 2018

Melayari Melalui Fail

Melayari Melalui Fail

Artikel ini akan membantu anda memahami cara menyemak imbas fail anda pada Mac. Jangan panik, itu tidak terlalu rumit.

Memahaminya
Pemacu keras anda mengandungi berjuta-juta fail. Kedua-dua fail peribadi anda seperti dokumen, foto atau fail muzik, tetapi juga fail sistem yang Mac anda perlu beroperasi dengan betul.

Jika semua fail ini berada di tempat yang sama, akan menjadi sangat sukar bagi anda untuk mencari barangan anda, bukan? Ia akan menjadi satu tumpukan besar fail. Itulah sebabnya kita mempunyai folder. Anda boleh memikirkan folder sebagai kotak di mana anda boleh meletakkan barangan anda.

Anda juga boleh meletakkan folder dalam folder lain. Sebagai contoh, anda boleh membuat folder yang dipanggil "foto percutian" dan meletakkannya di dalam folder "kenangan". Rapi dan kemas, seperti yang kita suka.

Mulakan
Mari mulakan menyemak imbas fail anda. Pertama, klik ikon "Macintosh HD" pada desktop anda. Tetingkap baru akan muncul.

 

Ini dipanggil tetingkap Finder. Tetingkap Finder membolehkan anda meneroka kandungan cakera keras anda.

Tetingkap Finder - bagaimana ia berfungsi
Ia agak mudah difahami bagaimana untuk menggunakan tetingkap pencari. Sekarang kita akan menerangkan perkara-perkara yang paling asas mengenainya.

Ubah saiznya!
Jika anda ingin mengubah saiz tetingkap Finder, cuma seret (pastikan butang tetikus ditekan ke bawah) pemegang di sudut kanan bawah.

 

Tukar pilihan tontonan
Jika anda ingin menukar cara perkara dilihat di dalam tetingkap Finder, terdapat beberapa butang yang perlu anda ketahui.

 

Di dalam cakera keras anda
Hard drive Mac baru mengandungi empat folder (klik Macintosh HD untuk melihatnya):

 

Permohonan
Folder Aplikasi mengandungi semua aplikasi anda.

Perpustakaan dan sistem
Kedua-dua folder yang dipanggil Perpustakaan dan Sistem tidak begitu menarik untuk pemula. Mereka mengandungi barangan yang diperlukan oleh Mac anda untuk berfungsi dengan betul.

Pengguna
Folder Pengguna mengandungi satu folder untuk setiap pengguna ditambah folder Dikongsi di mana pengguna boleh meletakkan barangan yang mereka mahu semua pengguna komputer mempunyai akses kepada.

Folder yang dikaitkan dengan pengguna yang sedang log masuk (anda) kelihatan sedikit berbeza. Daripada kelihatan seperti folder, ia kelihatan seperti sebuah rumah. Folder ini dipanggil folder Rumah anda.

Folder rumah
Folder Utama sangat bagus. Setiap pengguna pada Mac mempunyai satu. Ia membolehkan anda mengatur barangan anda dengan cara pintar dan mudah.

Apabila anda mengklik folder Home anda, anda akan melihat banyak folder yang berbeza. Sekarang kita akan menerangkan apa yang mereka lakukan.

 

Desktop
Di dalam folder Rumah anda terdapat folder bernama Desktop. Ia adalah gambaran sebenar desktop sebenar anda. Semua fail dalam folder itu boleh dilihat pada desktop sebenar anda.

Movies
Letakkan filem anda dalam folder ini. Apa lagi yang perlu dikatakan?

Awam
Sekiranya anda ingin berkongsi fail dengan pengguna lain, letakkannya dalam folder Awam dan dia boleh mengaksesnya (folder lain anda tidak boleh diakses oleh pengguna lain).

Dokumen
Masukkan dokumen anda dalam folder ini. Dokumen Word, dokumen Excel, Dokumen halaman - ini adalah folder yang betul untuk mereka!

Muzik
Inilah tempat di mana muzik akan diletakkan. Walau bagaimanapun, apabila anda memulakan iTunes, ia akan secara automatik membuat sub-folder yang dipanggil "iTunes" dalam folder Muzik. Sekiranya anda ingin menambah lagu ke iTunes, seret saja ke ikon iTunes dan secara automatik akan dianjurkan ke dalam folder iTunes.

Tapak
Jika anda ingin membuat halaman web, letakkan di sini. Selain itu, jika anda menyimpan halaman web menggunakan pelayar web anda, anda mungkin mahu memasukkannya ke dalam folder Tapak.

Perpustakaan
Folder Perpustakaan adalah salah satu daripada mereka yang geeky. Folder Perpustakaan di dalam Macintosh HD mengandungi barangan untuk keseluruhan komputer, manakala folder Perpustakaan di dalam folder Rumah anda mengandungi perkara yang unik untuk akaun pengguna anda. Nah, tidak mengapa, anda mungkin tidak perlu menyentuh folder ini untuk masa yang lama.

Gambar
Ini adalah folder di mana anda perlu meletakkan imej anda. Jika anda menggunakan iPhoto untuk mengatur foto anda, iPhoto secara automatik akan membuat folder yang dipanggil "iPhoto" di dalam folder Gambar anda. Sekiranya anda ingin menambahkan imej ke iPhoto, seretnya ke ikon iPhoto dan secara automatik akan dianjurkan ke dalam folder iPhoto supaya anda tidak perlu melakukannya sendiri.

Carian

Setiap tetingkap Finder mempunyai medan carian. Hanya taip sesuatu dan carian anda akan dilakukan.


Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan