Macbook Repair - Mecnote: Drive M.2 NAND

Cari Model Mac

Khamis, 25 Januari 2018

Drive M.2 NAND

Drive M.2 mempunyai bentuk yang kelihatan kecil. Ia dilengkapi dengan modul NAND dan cip pengawal. ("NAND" adalah istilah untuk cip memori flash yang menjadikan storan SSD).

Perkara utama yang perlu diingat mengenai M.2 adalah faktor bentuk. Garis Bas dari dan ke tempat pada pemacu M.2 berbeza-beza, jadi pemacu ini mempunyai pelbagai versi. Dan itu boleh membuat semua perbezaan. Setiap pemacu M.2 yang anda lihat akan dilabelkan dengan nombor empat angka sebagai sebahagian daripada spesifikasi atau nama model. Ini adalah pengukuran dalam milimeter: Dua nombor pertama menentukan lebar pemacu sementara kedua adalah kedua-duanya panjang.

Pada awal tahun 2017, pasaran M.2 SSD telah memenuhi piawaian 22mm sebagai standard untuk bahagian komputer dan laptop. Panjang yang paling sering kita lihat ialah 80mm ("M.2-2280") dan 60mm ("M.2-2260"). Semakin lama pemacu, lebih banyak cip NAND yang boleh anda gunakan (pemacu M.2 boleh mempunyai satu atau dua sisi), walaupun panjang itu bukan ukuran kapasiti yang pasti.


Seperti yang disebutkan, panjang memandu M.2 tidak selalu menjadi penunjuk kapasiti pemandu, tetapi sudah tentu ada batasan pada ketumpatan cip NAND dan berapa modul modul memori boleh dimasukkan pada PCB pada saiz tertentu. Akibatnya, kebanyakan pemacu M.2 yang telah kita lihat kini boleh mencapai 512GB, atau sehingga 1TB. Bagaimanapun ia mempunyai keupayaan tersendiri, seperti 120GB atau 128GB; 240GB, 250GB, atau 256GB; sehingga 512GB. (Kapasiti kecil 32GB dan 64GB M.2 SSD juga boleh digunakan untuk SSD caching application) ..

Sekarang, Drive mungkin datang dalam bentuk bentuk M.2, tetapi itu tidak mengatakan apa-apa mengenai bas yang digunakannya. Penentuan adalah sama pentingnya dengan memastikan apa yang berfungsi.


Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.

Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan