Macbook Repair - Mecnote: Bagaimana Menyelesaikan Masalah Mac Mini Yang Tidak Dapat Dihidupkan

Cari Model Mac

Isnin, 29 Januari 2018

Bagaimana Menyelesaikan Masalah Mac Mini Yang Tidak Dapat Dihidupkan

Bagaimana Menyelesaikan Masalah Mac Mini Yang Tidak Dapat Dihidupkan


Beberapa perkara yang lebih menjengkelkan di tempat kerja daripada komputer daripada tidak berfungsi sebagaimana mestinya. Sekiranya anda mempunyai salah satu komputer Apple Mac Mini, pelbagai isu yang agak biasa dapat menyebabkan peranti berhenti bermula seperti yang diharapkan. Rancangan AppleCare anda meliputi kebanyakan isu berkaitan kuasa untuk tempoh jaminan, tetapi apabila garansi habis, anda sendiri.

Sahkan Sambungan
Walaupun Mac Mini mungkin kelihatan tidak bermula, masalahnya mungkin dengan monitor anda dan bukan dengan Mac Mini itu sendiri. Sebelum meneruskan dengan menyelesaikan masalah Mac Mini dan perkakasannya, semak untuk melihat sama ada lampu kuasa pada Mac Mini diterangi. Jika sudah, maka komputer sedang aktif dan isu permulaan anda mungkin berkaitan dengan monitor anda. Sahkan bahawa monitor anda betul dan disambungkan dengan selamat ke Mac Mini. Sahkan bahawa kabel kuasa dipasang dengan selamat ke saluran keluar elektrik yang berfungsi, jika berkenaan, dan monitor dihidupkan.

Kuasa dan Periferal
Setelah anda mengesahkan bahawa Mac Mini tidak berfungsi, periksa kabel kuasa komputer. Pastikan kabel kuasa dipasang dengan selamat ke Mac Mini dan bahawa hujung pasang disambungkan dengan selamat ke soket elektrik yang berfungsi. Sekiranya anda tidak pasti tentang fungsi cawangan elektrik, cuba pasang peranti mudah alih, seperti lampu, ke cawangan untuk memeriksa. Apabila anda telah mengesahkan bahawa salur keluar elektrik berfungsi, cuba alihkan sebarang perkakasan yang dipasang pada Mac Mini. Peranti termasuk peranti seperti hub USB, pencetak dan pemain media mudah alih seperti iPod. Kadang-kadang peranti seperti ini boleh menyebabkan konflik perkakasan yang menghalang Mac Mini dari menyalakan. Sebaik sahaja anda telah mengalih keluar peranti ini, tekan butang kuasa pada Mac Mini untuk melihat sama ada ia dimulakan.

Tetapkan semula Pengawal Sistem Pengurusan
Apabila anda telah mengesahkan bahawa monitor, kabel kuasa dan peranti bukan masalah, sudah tiba masanya untuk menetapkan semula Pengawal Sistem Pengurusan. Pengawal Sistem Pengurusan bertanggungjawab untuk pelbagai fungsi perkakasan yang penting, dan perosaknya boleh membawa kepada beberapa masalah, salah satunya ialah kegagalan Mac Mini untuk bertindak balas apabila butang kuasa ditekan. Untuk menetapkan semula Pengawal Pengurusan Sistem, cabut kabel kuasa Mac Mini. Tunggu sekurang-kurangnya 15 saat dan kemudian sambung semula kabel kuasa. Tunggu lagi lima saat dan kemudian cuba nyalakan semula komputer.

Maklumat tambahan

Sekiranya tiada penyelesaian di atas berfungsi, mungkin penyesuai kuasa Mac Mini anda mungkin gagal. Jika anda mempunyai banyak Mac Minis di tempat kerja anda, cuba bertukar-tukar satu masalah untuk yang lain. Sekiranya Mac Mini masih dalam jaminan, bawanya ke kedai Apple tempatan untuk menggantikannya secara percuma. Mereka boleh melakukan diagnostik pada komputer untuk menentukan sama ada terdapat masalah perkakasan dalaman. Membuka Mac Mini sendiri untuk memeriksa perkakasan dalamannya boleh membatalkan jaminan.

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS




Tiada ulasan:

Catat Ulasan