Macbook Repair - Mecnote: Software-software untuk Mendapatkan Semula Fail yang Hilang

Cari Model Mac

Jumaat, 8 Disember 2017

Software-software untuk Mendapatkan Semula Fail yang Hilang

 Software-software untuk Mendapatkan Semula Fail yang Hilang

 

Pernah terdelete data yang penting? Ataupun ahli keluarga atau kawan-kawan yang delete data tu? Rasa stress akan datang dan memeningkan kepala bukan? Tambah lagi data itu diperlukan untuk buat presentation ataupun report yang perlu dihantar secepat mungkin.
Sebenarnya, apabila kita padam data, data tu sebenarnya masih lagi berada di dalam hard disk, sebab itu kebanyakan syarikat-syarikat besar akan mengambil hard disk dan menjual semula komputer dan juga laptop. Bagi mereka data mengenai syarikat adalah sangat sulit dan seharusnya disimpan agar tiada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab menyebarkan maklumat-maklumat sulit.
Di sini saya akan berkongsi beberapa software yang anda boleh cubagunakan untuk mendapatkan data anda.

1. Piriform Recuva
Recuva merupakan sebuah software recovery yang mudah untuk digunakan. Apabila dibuka ia akan mengeluarkan prompt untuk anda memilih jenis fail yang anda mahu recover sama ada gambar, lagu, dokumen, video dan sebagainya. Kemudian anda boleh memilih lokasi yang anda mahu melakukan recovery. Anda juga boleh melakukan deep scan dimana ia akan mengambil masa yang lebih lama untuk membuat pencarian tetapi meberikan hasi yang lebih banyak. Setelah itu, tekan Start untuk mulakan proses recovery.Setelah selesai, setiap data yang berjaya didapatkan akan diberikan rating berdasarkan kondisi data itu.

2. DMDE Free Edition
DMDE Free Edition pula memberikan anda untuk melakukan recovery kepada hard disk yang bersaiz besar dan juga hard disk yang telah diformat.Namun begitu, software ini bukan mudah untuk digunakan, anda mungkin memerlukan rujukan untuk menggunakan program ini. DMDE akan memberikan anda pilihan untuk memilih partition yang anda mahu recover. Ia akan mengeluarkan paparan seperti File Explorer untuk anda mencari dan recover data yang anda perlukan.Ia tidak mempunyai sebarang had data yang boleh direcover, tetapi ia akan memberikan anda pada cara untuk melakukan recovery. Jika anda mahu melakukan recovery dengan cara yang lebih mudah dan pantas, anda perlu upgrade kepada versi Express ataupun Standard.

3. PhotoRec

PhotoRec bukan hanya sekadar untuk recover gambar sahaja. Ia berfungsi untuk pelbagai jenis device, sebagai contoh, hard disk, pendrive, CD/DVD dan juga memory card. Anda juga boleh download PhotoRec untuk Mac dan juga Linux, memberikan anda fleksibiliti untuk recover data daripada pelbagai jenis komputer.Ia diprogramkan dengan 200 jenis format data memberikan ia kebolehan untuk menggabungkan data-data yang terlerai.Tetapi ia didatangkan dengan interface jenis DOS, dan anda perlu menggunakan keyboard sahaja untuk melakukan recovery.

Seandainya ada data yang hilang, boleh la cuba dahulu software-software ini. 
Credit : frlaptopservice

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro



Tiada ulasan:

Catat Ulasan