Macbook Repair - Mecnote: Mempercepat Mac yang perlahan

Cari Model Mac

Sabtu, 9 Disember 2017

Mempercepat Mac yang perlahan

Mempercepat Mac yang perlahan

Jadikan Mac anda berjalan dengan laju dengan petunjuk kami yang berguna untuk mempercepat komputer Mac yang perlahan. Apple Macs umumnya adalah komputer yang cepat yang terakhir, sering kali bertahun-tahun sebelum perlu diganti. Tetapi ia masih perlu mengambil masa untuk membersihkan kekacauan digital dan pistol dari Mac anda untuk memastikan ia berjalan selama bertahun-tahun daripada perlahan-lahan mengisar kepada berhenti.

Keluar pengguna Mac lain

Sekiranya anda mempunyai berbilang akaun pada Mac anda, apa-apa aplikasi yang ditinggalkan pada akaun pengguna lain mungkin membuatnya kelihatan lembap. Pastikan anda log keluar daripada semua akaun lain untuk prestasi zippier.

Kurangkan item permulaan Mac

Sesetengah aplikasi dilancarkan secara automatik apabila anda memulakan Mac. Ini berguna untuk program yang sering anda gunakan, tetapi aplikasi yang berjalan di latar belakang dapat merosakkan sistem anda. Untuk melihat apakah pelancaran secara automatik, klik ikon Apple dan kemudian Keutamaan Sistem. Klik Pengguna & Kumpulan dan pilih akaun pengguna anda dari panel kiri, dan kemudian pilih tab Item Masuk di tetingkap utama. Untuk mengalih keluar aplikasi, pilih kotak pilihan di sebelahnya dan kemudian klik butang tolak untuk mengalihkannya.

 

Hentikan aplikasi Mac yang tidak digunakan

Menjalankan pelbagai aplikasi pada masa yang sama akan memperlahankan Mac anda. Semak Dok untuk melihat program mana yang dibuka - jika ikon mempunyai titik di bawahnya, program sedang dijalankan. Ctrl + Klik ikon dan pilih Keluar. Begitu juga, menjalankan pelbagai widget di Papan Pemuka boleh mengambil gigitan yang besar dari kuasa pemprosesan anda dan memperlahankan Mac anda. Walaupun mematikan beberapa yang anda tidak benar-benar memerlukan boleh membuat perbezaan. Dari Dok, klik Dashboard dan kemudian tanda tolak. Klik salib di sudut widget untuk menutupnya.

 

Gunakan Monitor Aktiviti Mac

Jika Mac anda kehabisan stim, Pemantau Aktiviti boleh membantu mendiagnosis masalah. Klik dua kali pemacu keras anda dan pilih Aplikasi, kemudian klik untuk membuka folder Utiliti dan klik dua kali Aktiviti Monitor. Anda akan melihat senarai aplikasi yang turun naik dengan gambaran grafik mengenai aplikasi dan proses mana yang sedang berjalan dan berapa banyak ruang memori dan cakera sedang digunakan. Berhenti menggunakan aplikasi yang memori terlalu banyak dengan memilih item tersebut dan klik ikon "Quit Process" Quit kemudian pilih Quit atau Force Quit.

 

Kosongkan beberapa ruang cakera keras pada Mac anda

Mac anda memerlukan 10-15% ruang cakera kosong untuk berfungsi dengan baik, jadi elakkan mengisi cakera keras ke kapasiti maksimum. Padam fail lama dan folder atau arsipkannya ke pemacu keras luaran untuk membebaskan ruang. Sebaik sahaja anda mengenal pasti punca yang mengambil ruang yang paling - biasanya foto atau muzik - pertimbangkan untuk menyandarkannya ke cakera luaran dan kemudian mengeluarkannya dari cakera keras Mac anda.

Matikan kesan visual Mac

Keluarkan prestasi maksimum dari komputer anda dengan mengorbankan beberapa kesan Mac OS yang snazzy. Menanggalkan kesan Genie Dock apabila meminimumkan tingkap dan melumpuhkan aplikasi terbuka dan animasi gambar desktop akan menjadikan Mac anda lebih cepat.

Untuk mengagak Dok, klik ikon Apple dan dari menu lungsur pilih Dok, kemudian Dokumen Pilihan. Pilih Skala kesan di bawah Tingkap minimum yang menggunakan tetapan dan hapus centang Animasi aplikasi pembukaan.

 

Untuk mematikan animasi desktop, klik ikon Apple dan kemudian Keutamaan Sistem. Klik Desktop & Screen Saver. Keluarkan kotak pilihan gambar Perubahan untuk menggunakan imej desktop statik.

Keluarkan pek bahasa yang tidak digunakan

Mac OS X menyokong pelbagai bahasa tetapi, kerana ini digunakan hanya untuk melihat menu, kotak dialog dan fail sistem lain, tidak mungkin anda perlukan apa-apa kecuali bahasa Inggeris. Untuk membuang pek bahasa, klik ikon Apple, kemudian Keutamaan Sistem. Klik Bahasa & Teks dan dalam tetingkap yang muncul, klik Edit Senarai. Keluarkan kotak pilihan di sebelah bahasa yang anda ingin alih keluar dan klik OK.

Buang fon yang tidak digunakan


Kemungkinan anda mempunyai beratus-ratus fon dipasang pada Mac anda - banyak yang anda tidak gunakan. Bukan sahaja ini mengambil ruang cakera yang berharga, mereka dapat mengurangkan prestasi Mac anda. Jadi, ia bernilai mengeluarkan font yang anda tidak pernah gunakan. Lancarkan Buku Teks dari folder Aplikasi. Pilih fon yang anda mahu alih keluar dan dari menu Fail pilih Buang 'Nama Fon' Keluarga. Klik Alih keluar apabila diminta untuk mengesahkan tindakan ini. Ulangi untuk membuang fon lain. Jangan bimbang tentang menghapuskan fon sistem penting secara tidak sengaja - Buku Teks tidak akan membenarkan anda melakukan ini.

Credit : computing.which.co.uk

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro



Tiada ulasan:

Catat Ulasan