Macbook Repair - Mecnote: Mac Anda Tak Boleh Connect Bluetooth?

Cari Model Mac

Rabu, 20 Disember 2017

Mac Anda Tak Boleh Connect Bluetooth?

Mac Anda Tak Boleh Connect Bluetooth? 

 

Standard bluetooth telah berevolusi dengan mantap dari masa ke semasa, dan kekal menjadi salah satu teknologi yang amat berguna dalam perkembangan wireless semenjak beberapa tahun yang lalu ia diperkenalkan. Wireless keyboard, headphone, telefon pintar dan juga teknologi lain semua bergantung kepada stardard bluetooth yang sentiasa berubah.
Pelbagai perkara boleh berlaku dan pasti akan berlaku kesilapan, tiada apa yang sempurna. Sebagai contoh tidak boleh pair peranti (pair device), speaker tidak berfungsi, dan fail tidak dapat di pindahkan. Berikut adalah apa yang boleh dilakukan apabila menghadapi masalah Bluetooth
1. CHECK PERANTI ANDA
Jika anda cuba untuk mendapatkan bluetooth speaker atau lain-lain peranti aundio berfungsi, telah pair peranti tersebut, dan tertanya-tanya kenapa anda tidak mendengar apa-apa maka anda perlu memastikan ia dipilih sebagai output utama di bawah system preferences > sound > output. Anda juga boleh klik pada butang volume dalam menu bar dan memilih peranti audio.
Begitu juga dengan set bluetooth headtsets dengan microphones. Pergi ke input tab dan pilih bluetooth device. Mac anda patut ingat pilihan anda untuk masa hapadan sekiranya anda connect wireless audio device.
2. DISABLE DAN RE-ENABLE BLUETOOTH
Untuk cara yang lebih cepat, restart mac anda, pergi ke system preferences > bluetooth dan klik turn off. Anda juga boleh toggle bluetooth  dengan mengklik pada ikon menu bar dan kilik turn on sekali lagi.
3. PAIR PERANTI (DEVICE) ANDA SEKALI LAGI
Jika anda sudah pernah pair peranti tersebut, akan ada option untuk memberitahu mac untuk forget dan pair peranti sekali. Anda boleh dedahkan semua peranti bluetooth yang dipasang dibawah system preferences > bluetooth. Kemudian klik pada “X” diikuti dengan Remove untuk menghilangkan ia.
Sekarang anda hanya perlu pair Bluetooth device tersebut sekali lagi.
4. REBOOT, REMOVE, RESET
Reboot mac anda Apple > Restart akan membetulkan hampir setiap masalah Bluetooth, terutamannya bagi mereka yang mana Bluetooth module crash dan mengalami mac OS yang tidak responsive. Begitu juga dengan menanggalkan peranti usb dapat membantu (mengikut apple) jadi anda mungkin boleh cuba juga.




Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro




Tiada ulasan:

Catat Ulasan