Macbook Repair - Mecnote: Mac Anda Mudah Dijangkiti Malware Dengan 5 Cara Ini

Cari Model Mac

Ahad, 17 Disember 2017

Mac Anda Mudah Dijangkiti Malware Dengan 5 Cara Ini

Mac Anda Mudah Dijangkiti Malware Dengan 5 Cara Ini


Pengguna Mac selalu mengambil mudah apabila ia berkenaan dengan keselamatan komputer (computer security).
Tidak ada keperluan untuk menjalankan perisian antivirus, bimbang tentang bahagian besar eksploitasi yang menyasarkan pengguna Windows dan Mac anda juga akan terkesan sekiranya anda cuba memasang (install) software dari sumber yang tidak diketahui.
Oleh itu anda mungkin rasa ia agak sukar untuk menjangkiti Mac anda dengan malware, tapi selalu ada pengecualian. Sistem operasi desktop Apple boleh dikompromi dalam beberapa cara – berikut adalah lima daripadanya.
1. DOWNLOAD SOFTWARE PIRATE
Ini mungkin cara yang paling jelas untuk meletakkan Mac anda pada risiko, dan yang sama untuk pengguna Windows.
Walau bagaimanapun anda boleh berhujah yang pengguna wundows berada dalam situasi yang lebih baik hakikat bahawa terdapat sejumlah besar mengimbas virus untuk platform, dan kebanyakan pengguna memahami kepentingan perisian keselamatan pada Windows.
Secara peribadi saya tidak menggunakan pengimbas virus pada Mac saya. Ini kerana sistem operasi Apple telah lama dianggap sebagai platform yang agak selamat, tetapi apabila anda memasang (install) perisian anda membuka platform itu sehingga pihak ketiga.
Pembekal perisian cetak rompak di luar sana kebanyakannya bimbang dengan membuat perisian berbayar didapati secara percuma, dan ini merugikan mereka.
2. INSTALL FAKE ANTI-VIRUS SOFTWARE
Masih ingat dengan Mac Defender? Ia muncul pada tahun 2011 dan meletakkan dirinya sebagai alat anti-malware yang boleh membantu anda membersihkan sistem dijangkiti anda.
Sindiket penipuan itu telah membuat semua lebih dipercayai oleh sebuah laman web palsu yang memberi amaran kepada pengguna mereka telah dicerobohi dan dengan memasang (install) Mac Defender adalah cara terbaik untuk membetulkan keadaan.
Masalah ini menjadi begitu meluas bahawa ia menyebabkan Apple untuk hantar arahan mengenai membuang dan mengelakkan perisian.
Secara umumnya, laman web seperti ini  besar kemungkinan anda akan melihat amaran palsu yang dipaparkan. Ia berjalan dari tangan ke tangan bersama dengan perisian cetak rompak, walaupun iklan ini mempunyai kecenderungan untuk menyusup masuk ke rangkaian pengiklanan yang genuine.
Manakala pengimbas virus dalam talian memang wujud, mereka tidak menonjolkan diri sebagai tab yang tidak diingini atau memulakan imbasan tanpa diminta dari sistem anda semasa anda melayari web.
3. MENGGUNAKAN FLASH YANG TIDAK DI PATCH
Pelayar flash adalah produk adobe yang mudah dicerobohi, bertanggungjawab bagi isu keselamatan lebih dari satu syarikat. Lebih daripada 200 kelemahan (vulnerabilities) telah direkodkan. Ia juga menjadi lebih lapuk, kerana teknologi seperti HTML5 membenarkan pelayar moden untuk melaksanakan banyak tugas.
Flash sudah ketinggalan zaman, menimbulkan ancaman keselamatan dan syukur kepada usaha bersepadu oleh industri, kini diberhentikan secara berperingkat. Seawal tahun lepas ramai pengguna unistall Flash kerana mungkin akan diancam dengan masalah keselamatan di mana-mana sistem operasi (OS). Disebabkan ini apple mula menyekat versi flash yang lapuk dalam pelayar safari.
Firefox melumpuhkan flash pada satu ketika, dan pelayar google chrome telah lama termasuk versi sandboxed yang menyekat flash plug in supaya pc anda selamat. Jika anda menggunakan Safari, anda boleh memaksa pelayar untuk meminta anda untuk “trust” laman web yang cuba untuk menjalankan Flash di bawah Preferences> Security> Plug-in settings.
4. ENABLE JAVA BROWSER EXTENSION
Kebimbangan keselamatan terbesar yang dihadapi oleh pengguna-pengguna Mac datang terutamanya daripada perisian pihak ketiga. Dengan reka bentuk, sistem operasi Apple adalah umumnya agak selamat (tetapi hanya orang bodoh akan percaya).
Satu lagi cara untuk membuka sistem anda sehingga serangan adalah dengan memasang Java dan sambungan penyemak imbas (browser extension), yang membolehkan anda untuk menjalankan perisian yang ditulis dalam Java dalam pelayar.
Jangan terkeliru dengan JavaScript, Java adalah bahasa pengaturcaraan persekitaran runtime itu dan sesetengah aplikasi memerlukan anda memasang sebelum mereka akan berfungsi dengan baik. Ia juga telah digunakan untuk menjalankan perisian – yang dikenali sebagai applet – di laman web, dan dieksploitasi seperti itu. Jika anda pernah bermain Minecraftpada masa beta awal, anda akan telah menjalankan applet Java di pelayar anda.
5. TERLALU PERCAYA PADA APPS DAN BROWSER EXTENSIONS
Sejak GateKeeper turut bersama, Apple telah campur tangan dalam hal ehwal Mac anda pada tahap perisian pihak ketiga. Teknologi ini menghalang aplikasi yang tidak ditandatangani dari berjalan secara default, dan juga boleh dikunci untuk hanya membenarkan perisian dari Mac App Store untuk berjalan.
Ini bermakna bahawa secara default Mac anda tidak boleh hanya menjalankan perisian dari mana-mana anda perlu untuk melumpuhkan ciri ini atau mengatasi setiap aplikasi di bawah Sistem Preferences> Security
Realitinya adalah bahawa perisian yang paling yang tidak ditandatangani adalah selamat, walaupun ia tidak ditandatangani oleh Apple. Sudah tentu terdapat pengecualian, tetapi realitinya adalah bahawa budi bicara anda sendiri adalah salah satu alat keselamatan yang paling berharga yang anda ada.
Tidak semua pemaju boleh mewajarkan kos mendaftar sebagai pemaju yang dipercayai, dan lain-lain perlu bekerja di luar sempadan yang ditetapkan oleh Mac App Store.




Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro




Tiada ulasan:

Catat Ulasan