Macbook Repair - Mecnote: Cara Set Up Second Hard Disk Dalam Windows (Partition)

Cari Model Mac

Ahad, 17 Disember 2017

Cara Set Up Second Hard Disk Dalam Windows (Partition)

Cara Set Up Second Hard Disk Dalam Windows (Partition)


Jika anda mahu pecahkan (split) drive anda kepada bahagian-bahagian yang berbeza maka anda boleh menggunakan partition. Menggunakan alat default windows yang dipanggil Disk Management, dan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk resize, delete, dan create partitions.
Pada asasnya, ini adalah satu proses maya untuk menambah pemacu (drives) tambahan. Jika anda ingin menambah fizikal pemacu baru untuk sistem anda untuk mendapatkan lebih banyak ruang penyimpanan, lihat panduan mengenai cara untuk memasang pemacu dalaman (internal drives) baru.
APA ITU PARTITIONS
Storage device adalah komponen fizikal. Ini boleh berada di dalam sistem atau di luar. Ia mempunyai had kapasiti tertentu. Jika anda tidak mempunyai ruang yang tinggal untuk data anda maka anda perlu memadam (delete) fail atau membeli hard disk baru.
Kita akan dapat melihat bagaimana untuk partition drive anda. Ringkasnya, partition adalah satu blok ruang pada drive anda yang terdapat dalam windows akan                                                                                        menguruskan secara                                                                                                      berasingan.
Sebuah drive boleh mempunyai lebih dari satu partitions, dan masing-masing membawa huruf drive sendiri, kecuali partitions yang tersembunyi.
Menggunakan partition mempunyai beberapa faedah. Yang paling biasa adalah untuk memisahkan sistem operasi daripada fail pengguna (user files).
Ini bermakna anda boleh memasang (install) operating sistem tanpa kehilangan data anda, dan juga membuat backup imej setiap satu. Ia juga boleh membantu melindungi fail anda. Jika satu partitions rosak, tidak bermakna yang lain turuk rosak.
DISK MANAGEMENT
Windows mempunyai alat yang terbina dalam yang dikenali sebagai disk management yang anda boleh gunakan untuk create, delete, dan manage partitions pada drive tersebut. Untuk bermula, tekan kekunci windows + R untuk membuka Run,taip diskmgmt.msc dan klik ok. Ini akan membuka Disk Management.
Di bahagian atas menunjukkan anda partitions yang sedia ada, yang dipanggil volume. Di bahagian bawah kemudian mewakili data secara visual. Setiap (pemacu) fizikal mempunyai baris sendiri dan partition adalah seperti dalam blok berasingan.
Sebagai contoh, anda boleh lihat dalam gambar di atas Disk 0 mempunyai kapasiti 931,39 GB (ia adalah 1TB drive, oleh kerana cara bagaimana storage berfungsi anda tidak akan dapat jumlah yang penuh.
Tiga partition pada drive yang ditunjukkan di atas adalah:
1.    EFI SYSTEM PARTITION
Ini adalah salah satu partition yang dinyatakan sebelum ini yang tidak mempunyai huruf pemacu (drive), tetapi ia sangat penting. Ia mengandungi fail yang diperlukan untuk boot Windows dan tidak boleh dipadam.
2.    PAGE FILE, PRIMARY PARTITION
Ini adalah partition utama pada drive, di mana hampir semua fail yang disimpan.
3.    RECOVERY PARTITION
Partition ini akan membantu anda mendapatkan semula sistem anda sekiranya partition utama menjadi rosak. Ini juga tidak mempunyai huruf pemacu dan tersembunyi.
RESIZE PARTITION
Sebelum anda boleh membuat partition baru, anda perlu membuat beberapa ruang kosong untuk itu dengan mengecilkan saiz jumlah yang sedia ada. Untuk melakukan ini, klik kanan partition dan pilih Shrink Volume. Anda hanya boleh memilih ini jika anda mempunyai ruang kosong pada drive.
Input nilai ke dalam enter the amout of space to shrink in MB field. Sebagai contoh, jika anda mahu mengecilkan partition100GB menjadi 50GB, masukan input 50000, kemudian klik shrink.
DELETE PARTITION
Anda juga boleh mengosongkan ruang dengan delete partition yang sedia ada. Walau bagaimanapun, perlu berhati-hati, ini akan memadamkan segala-galanya pada partition anda. Backup sebarang data yang anda hendak simpan sebelum meneruskan kerana tidak ia akan hilang selama-lamanya.
Jika anda pasti anda mahu melakukan ini, right click partition dan pilih delete. Anda kemudiannya akan mendapat mesej amaran. Setelah anda memutuskan untuk delete, klik yes.
CREATE PARTITION
Satu blok hitam mewakili free space driveRight click dan pilih new simple volume. Paparan wizard akan dibuka untuk membimging anda melalui proses tersebut. Klik next. Dalam simple volume size dalam MB, input nilai atau besar mana partition yang anda mahukan. Ingin, 1000 MB bersamaan dengan 1GB.
Pada paparan ini, anda boleh memilih untuk format partition. Jangan ragu untuk menukar nama volume tersebut. Jika tidak, biarkan ia dengan setting default sekiranya anda selesa dengan perubahan tersebut.
Akhir sekali akan merumuskan semua pilihan yang anda pilih. Tekan butang back sekiranya anda mahu kembali dan mengubah apa-apa, jika tidak, klik finish untuk membuat partition anda.
Sekarang anda tahu bagaimana untuk menggunakan Data Management tool anda boleh mengawal pemacu (drive) anda seperti orang mahir (expert). Ingat, sentiasa berhati-hati sebelum shrink atau edit partition yang sedia ada. Semuanya baik-baik belaka sekiranya anda mengikuti nasihat di atas.
Jika anda ingin benar-benar menghapuskan pemacu (drive), mungkin untuk membuang bloatware, maka anda juga boleh menggunakan Disk Management tools.




Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro




Tiada ulasan:

Catat Ulasan