Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Sabtu, 16 Disember 2017

Antara Tanda-Tanda Motherboard Laptop Anda Rosak Serta Cara-Cara Untuk Atasi 


Kerosakan motherboard laptop sudah sinonim untuk semua orang di luar sana. Ramai diantara pengguna laptop di luar sana mengalami masalah ini. Anda diantara mereka yang buntu apa yang patut mereka lakukan. Pengguna mempunyai dua pilihan sama ada repair laptop atau membeli laptop yang baru.
Repair motherboard laptop yang rosak akan terjadi sekiranya tuan punya laptop bersetuju untuk melakukan servis tersebut. Ini sedikit sebanyak dapat menjimatkan kos jika di bandingkan dengan kos membeli laptop baru dianggar RM1500++ bergantung pada model dan specifikasi.
Sekiranya kos membaiki motherboard itu sangat tinggi kebanyakkan kedai pakar akan menasihatkan anda untuk tidak meneruskan servis kerana tidak berbaloi. Mereka juga memberikan cadangan untuk membeli laptop baru.
Jadi apa yang perlu anda buat? Mencecah itu lebih baik dari di ubati. Jadi anda perlu mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengurangkan risiko berlaku kerosakan motherboard.

TANDA-TANDA MOTHERBOARD LAPTOP ANDA ROSAK

1.      Laptop tak boleh nak ON. Tekan berpuluh-puluh kali button ON pun tak menyala.

2.      Laptop boleh ON, tapi display dekat skrin laptop tak keluar. Dah cuba connect dengan external monitor pun tak keluar juga.

3.      Cucuk adepter dekat laptop tak menyala dan cuba tukar adepter baru pun masih sama indicator pada laptop tak menyala.

4.      ON laptop tapi display tak cun, display yang keluar macam tv rosak macam gambar matrix warna hijau.

5.      ON laptop tak sampai 5-10 minit tiba-tiba laptop tu auto shutdown atau auto restart dengan sendiri.

6.      Indicator laptop anda berkelip-kelip

APAKAH LANGKAH BERJAGA-JAGA YANG BOLEH ANDA LAKUKAN
1.      Jangan main laptop atas permukaan fabric (katil,tilam,bantal dan lain-lain sebab menghalang laluan udara).

2.      Jauhkan laptop anda dari cecair seperti air minuman dan sebagainya.

3.      Lakukan servis clean dust & thermal paste sekurang-kurangnya 6 bulan sekali (untuk mengelakkan dari kipas laptop penuh dengan gumpalan habuk dan thermal yang kering perlu ditukar)

4.      Jangan on laptop terlalu lama. (5 jam keatas tanpa henti, kalau boleh off laptop tu 30minit supaya laptop tu tidak panas)

5.      Tanggalkan bateri laptop sekiranya anda mahu menggunakan laptop untuk jangka masa panjang sambil menggunakan charging adepter. (bateri panas, boleh jadi overheating)

6.      Gunakan direct fan disebelah kiri atau kanan laptop anda (direct fan macam ni anda boleh beli di kedai accessory laptop, dan membantu menyejukan laptop anda)

7.      Jangan main di kawasan yang panas (suhu dan haba yang panas merupakan musuh utama laptop anda)

8.      Elak dari menggunakan extension cord yang berlebihan (takut berlaku power circuit)

9.      Jangan minum atau meletakkan cecair berdekatan dengan laptop anda (tertumbah cecair pada laptop nanti boleh mendatang lagi banyak masalah)

10. Pastikan Fan laptop anda berfungsi (kegagalan fan rosak boleh mengakibatkan motherboard terbakar sebab overheating)

11. Jangan biarkan komputer anda panas melampau atau overheat terutama bagi laptop yang berprosesor AMD/ATI (model ini cepat panas berbanding nvidia dan intel)

12. Jauhi laptop anda dari anak-anak yang masih kecil. Ini terbukti bahawa peratusan untuk mereka yang meletakkan laptop dimana anak-anak kecil boleh akses, berkemungkinan besar boleh menyebabkan laptop itu boleh rosak.

Ini kerana tiada orang dewasa yang mengawasi mereka ketika itu. Mungkin laptop tersebut terjatuh, dipijak-pijak, tertumpah air dan sebagainya.



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro




Tiada ulasan:

Catat Ulasan