Macbook Repair - Mecnote: 4 Sebab Kenapa Anda Perlu Guna Firewall

Cari Model Mac

Isnin, 11 Disember 2017

4 Sebab Kenapa Anda Perlu Guna Firewall

4 Sebab Kenapa Anda Perlu Guna Firewall

 
Pernah dengar tentang firewall? Apa fungsi firewall? Bolehkah ia menghentikan virus?
Kebanyakan operating system yang digunakan sekarang semuanya mempunyai firewall yang telah di install semasa anda memasukan windows pada laptop atau pc anda.
Tapi apa kegunaan firewall? apa yang anda dapat jika tidak menggunakannya?
APA ITU FIREWALL?
Pertama sekali, mari kita lihat apa itu firewall sebenarnya. Anda perlu faham bahawa tiada api, tiada percikan, tiada bahan api yang terlibat.
Firewall adalah penhalang atau perisai yang bertujuan untuk melindungi PC anda, tablet, laptop, smart phone daripada bahaya malware berasaskan data yang wujud di internet.
data ditukar antara komputer anda dan pelayan (server) dan router di ruang siber dan firewall memantau data ini (sent in packet) untuk memeriksa sama ada ia selamat atau tidak.
Ini dilakukan dengan menentukan sama ada packets memenuhi peraturan yang telah ditetapkan. Berdasarkan peraturan-peraturan ini, packets data diterima atau ditolak.
1. FIREWALL MELINDUNGI KOMPUTER ANDA DARI UNAUTHORIZED REMOTE ACCESS
Salah satu perkara yang paling teruk yang boleh berlaku pada komputer anda jika seseorang cuba untuk mengawal komputer anda dari jauh. Melihat mouse bergerak-gerak dengan sendiri pada skrin oleh penceroboh, mengambil alih kawalan keatas data anda, amat menakutkan.
Dengan konfigurasi firewall yang betul dan operating system yang modern, anda boleh disable remote access dari komputer, dengan itu menghalang penggodam daripada mengambil alih komputer anda.
Akan tetapi, ini tidak langsung dapat menghalang aplikasi remote access yang digunakan oleh mereka yang menyamar sebagai windows tech support scammer. Kerana ia merupakan browser-based, dan browser anda mempunyai kebenaran untuk laluan data melalui firewall, anda akan terdedah khususnya pada risiko ini.
Jadi anda harus sentiasa berhati-hati.
2. FIREWALL JADIKAN PERMAINAN DALAM TALIAN (ONLINE GAMING) LEBIH SELAMAT
Permainan dalam talian adalah salah satu yang paling penting dalam sejarah perkembangan permainan video, tetapi ia juga mempunyai risiko keselamatan. Pelbagai malware telah dibangunkan yang mensasarkan permain dalam talian yang sedia ada pada pelayan yang tidak dilindungi adalah berisiko.
Manakala publisher permainan tersebut biasanya akan sentiasa memastikan tahap sekuriti pada pelayan (server) merekan tinggi, ia merupakan idea yang baik untuk enable firewall sebelum anda memulakan permainan dalam talian.
Apa-apa cubaan oleh penggodam dengan malware untuk masuk ke dalam sistem akan disekat, menjadikan komputer anda lebih selamat.
Dalam kebanyakan kes, firewall akan mengkonfigurasi sendiri berdasarkan keperluan pemain, menggunakan profile untuk tajuk atau jenis perisian yang termasuk dalam permainan atau boleh didapati  melalui update.
3. ANDA BOLEH MENYEKAT CONTENT YANG TIDAK SESUAI ATAU TIDAK BERMORAL DENGAN FIREWALL
Bercakap mengenai menyekat penggodam dan pelbagai jenis akses malware dari jauh, tetapi firewall jauh lebih mampu daripada ini. Serta melindungi direktori peribadi daripada ransomware, aplikasi firewall juga mungkin mempunyai pilihan untuk menghalang lokasi dalam talian yang tertentu
Walaupun jenis ini penyekatan ini biasanya ditemui dalam parental control, anda akan mendapati bahawa penapisan kandungan datang dengan beberapa suite keselamatan domestic.
4. FIREWALL BOLEH JADI HARDWARE ATAU SOFTWARE
Seperti yang disentuh di atas, firewall tidak semestinya perlu menjadi software. Firewall hardware terdapat di kebanyakan rumah yang dibina ke dalam router. Mengakses firewall ini adalah dengan menggunakan administrator credential untuk router, dan apabila anda telah log masuk anda boleh mengkaji semula pilihan dan menukar jika perlu.
Pastikan anda menyemak dokumentasi untuk router anda untuk membiasakan diri dengan tatapan sebelum anda mula menyimpan sebarang perubahan.
FIREWALL TIDAK BOLEH BUAT SEMUA PERKARA
Tetapi firewall tidak boleh menangani virus, worm, keyloggers, dan malware lain. Ini adalah mengapa firewall perlu digunakan bersama-sama dengan perisian antivirus.



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro



Tiada ulasan:

Catat Ulasan